NRK har disse tipsene for å gå ned i vekt. Uten diett.
Spis mindre kjøtt
Vegetariske måltider er ofte mindre energirike, og vegetarianere er oftere slanke enn andre. Bønner og linser fyller opp magen med mindre kalorier enn kjøtt
Dropp bacon
Det blir fort mange kalorier av noen uskyldige striper bacon. Skal du ned i vekt, så bare la være.
Spis suppe
Så lenge du unngår spesielt fete og kremede supper, vil de hjelpe deg ned i vekt. Start gjerne måltidet med en liten tallerken suppe til forrett. Det demper appetitten og gjør at måltidet varer lenger. Eller spis suppe til hovedrett oftere! Lager du dem selv, er det en glimrende måte å få i seg flere grønnsaker på også.
Hurra. Og dette er ikke diett? :rulleøyne. Jeg kjenner mange veggiser, både tynne og tjukke. Men den eneste jeg kjenner som har en gjennomgående god helse, og er både sunn og slank er ei venninne som spiker alle måtidene med seterrømme og creme fraiche, kremfløte, egg og hun spiser lite brød, pasta og ris, men masse belgefrukt og vanlige grønnsaker, lite frukt og godter, og steker alt i meierismør. Sånn i ytterpunktet har jeg en veganerkompis som lever på soyaprodukter, kneipp og peanøttsmør. Han er kronisk syk og stadig mer overvektig. Husker han skrøt av at legen sa han hadde kolesterol som et lite barn, noe han selv må ha trodd var kjempebra. Ha f***ing ha, det kan jeg godt skjønne, med et så skjødesløst kosthold.
Huff, jeg syns synd på kompisen din som ikke vet bedre. Dette lover ikke godt, hvor gammel er han? Men thumbs up for venninne som er lur nok til å få i seg fett og ikke bare proteiner, samt lite karbs. :) Hurra!
Når det kommer til om denne lista ikke var diett, så må jeg liksom si "hæ?" selv. Eh, å bestille bare forrett med salat til på en restaurant, og kanskje dele den retten med en venn, nei, det er ikke diett.. Uhm.
Det er jo lavkalori, rett og slett.
Nei, ja. Jeg har gjort noen forsøk på å snakke han veganervennen min til fornuft, uten nytte. Jeg har prøvd å si til han at han bør spise mer fett og mindre brød og sånn, f.eks. Og, jeg sverger, han har hofter og antydninger til moobs (manboobs :geip:), ikke rart med den mengden tofu og sånn han spiser. Det han er mest opptatt av er at jeg er sviker som ikke er veggis mer :rolleyes:. Men, faktisk, jeg tror han liker litt å være syk også. Han har fibromyalgi, og er uføretrygdet, og innmari flink til å synes synd på seg selv. Jeg har gitt han en mengde utskrifter om sykdommen hans, som understøtter fettinntak, men jeg vet ikke om det har gått sånn egentlig inn.
Kommer litt an på hvordan man tolker ordet diett da. Selv tenker jeg at diett er alt som inngår i et kosthold. det være seg boller og brus eller kjøtt og meieriprodukter. En diett trenger ikke å ha noen sammenheng med slanking i det hele tatt egentlig...
Jeg tenker også på diett som livsstil. På engelsk bruker man det mer på den måten ved å f.eks. si "include ... in your diet" uten å påstå at man er på en spesiell diett, mens man i Norge stort sett forbinder ordet med slankekur o.l. Sier man at noen må huske å inkludere noe i dietten sin tror jeg mange ville sett surt på deg og sagt at de ihvertfall ikke var på noen diett!! Litt som at endel nordmenn, spesielt på østlandet/Osloområdet har en tendens til å glemme at de faktisk snakker en dialekt de også:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.