< Tilbake til oversikten

Havrekli vs. Store havregryn

mofe sa for siden:

Med min studentøkonomi er det ikke så lett å følge lavkarbo om dagen... :( Jeg har nå kjøpt meg ingredisenser til brød, og prøver å gjøre det "sunnest mulig..."

Jeg kjøpte meg havrekli istad - og jeg har også "store havregryn" - og tenkte å bake meg et brød i dag.

Havrekli/store havregryn pr. 100 gram:
Protein: 12,3/11,3
Karber: 54,3/51,8
Fett: 7,5/6,8
Kostfiber: 13/8,5

Noen som har peil på GI i forhold til disse to? Hva er best at jeg bruker i brødet mitt? Havrekli - siden det inneholder mest fiber, eller store havregryn?

Er det noe jeg kan tilsette brødet slik at GI blir lavere? Masse protein? Hvordan tror dere det blir med CC i brødet, evt. egg?

Og tilslutt.. hva er forskjell på "kostfiber" og "fiber"?

:)

HP sa for siden:

Kostfiber og fiber er det samme.

Forskjellen på havrekli og store havregryn er vel egenskapene? Fant du ut hva som fungerte best i brødet?

mofe sa for siden:

Nope.. :)

jeef-micro sa for siden:

Har du sett oppskrift på prinsessebrødet?
Der starter du med 4 egg og 2 dl creme fraiche, og putter oppi kli, frø, nøtter og hva du har til du får det passe tykt. Går sikkert an å bruke havregryn oppi også... Jeg har ikke prøvd havregryn da men...

Femina Forte sa for siden:

Havrekli ligger på ca GI 47 i de tabellene jeg har funnet
Havregryn ser ut til å ligge på ca GI 55

Yonah sa for siden:

Du er klar over at du dro opp en eldgammel tråd?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.