Har hørt mye rart om stevia. Blant annet at rotter det er testet på ble sterile.
Jag litar på sukrin;) Fås på helsekost eller [url]www.funksjonellmat.no[/url] , det finnes også sukrinmelis.
Men det er fortsatt ikke godkjent som næringsmiddel i Norge, så jeg personlig ville tenkte meg godt om før jeg tok det i bruk. Men det er min mening - alle gjør det som passer for seg :)
Det at stevia inneheld stoff som kan senke fruktbarheten er vel kjend frå måten det har blitt brukt m.a. i Paraguay der planta kjem frå. Meiner å hugse det frå da eg først las om stevia for mange år sidan, og det var ikkje da snakk om permanente endringar, i menn, om eg hugsar rett.
Men tenk no på at rotteforsøk er ekstreme, og avspeiler ikkje nødvendigvis det som skjer i mennesket ved normal bruk. Ser ein liknande ting i Japan der det har vore i utstrakt bruk i fleire tiår? Nei. Det at det ikkje er godkjend som næringsmiddel tar eg med ei gedigen klype salt. Norge må jo berre dilte jo berre etter EU i ett og alt, uansett om det er rett eller galt.
Nero: Skilnaden på dei to er at den minste boksen er 95% rein, mens den andre inneheld mykje fyllstoff (inulin) som gjer det enklare å dosere. Stevia brukes i små mengder, for det er veldig søtt.
Det er ikke godkjent for konsumering av mennesker nei, men man kan gi det til dyr og bruke det som tannpleie middel. Litt rart synes nå jeg!
I Japan så er det ikke lov med kunstig tilsetninger i maten, så der blir stevia brukt masse.Til og med Coca Cola bruker det i sin produksjon der, så farlig tror jeg nok ikke det er. Det er nok farligere for lommeboka til sukkerindustrien tenker jeg!:)
Jeg bruker en del stevia, og smaken er noe spesiell. Nå har jeg vent meg til at det ikke smaker sukker og synes egentlig det er greit. Hvis det skulle være skadelig så bruker man jo så lite av den at jeg tviler på at det vil være et problem i et normalt kosthold :)
Kjøpte 2 av denne boksen pluss 2 pakker av den samme men med 50 småposer (enkelt å ta med). Alt for 160,- tror jeg - dengang. Nok for flere år hehe.. Jeg synes de er helt supre å bruke, men vi er jo forskjellige.
Den der bruker jeg også. I ei kake skulle det være 1/8 ts. Så, ikke så mye, mem bare for å ha litt annet også enn xylitol og erythritol. er visst best å blande flere søtningsmidler.
Di hadde det også i hyllene på Kinsarvik helsekost på Sanvika storsenter i Bærum / Oslo. Hadde ikke inne i helga da, men de hadde jo i sortimentet. De har virkelig alt mulig av helsekost. + masse forskjellige atkinsbarer. Har vist nettbutikk også.
Åh, på Sandvika altså? Er det den store helsekosten i nye delen av senteret? Er så lenge siden jeg har vært der nå, men husker bare de hadde maaaange varer.
Friendlyshop.nu selger også stevia, både grønn og hvit. Har kjøpt begge deler der og må si at jeg foretrekker den grønne. Den hvite synes jeg nesten alltid gir en litt underlig ettersmak.
Og så så jeg grønn stevia på amazon.co.uk her om dagen mens jeg lette etter noe annet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.