Jaggu meg ikke rart så hersa vi blir med av de slanke og såkalt "friske"! (Det var en spøk...)
Jeg vil gjette at hormonubalanse pga insulinresistens/stoffskifteproblemer kan være en årsak ? - og at vi på lavkarbo blir både blidere OG slankere ler
Henger meg opp i vektklubb-"ekspert" sitt utsagn:
HAHAHA! Jeg kan putte så mye fløte og smør jeg bare VIL i maten min! :heia::_punk:
Synes egentlig studien høres interessant ut. Mener jeg selv er ganske påvirket av "vær og føre", for eksempel er det helt uvanlig for meg å legge på meg i sommerferien (til tross for alle kakefestene (?) i juni). Mørke mesteparten av døgnet er definitivt noe som ikke virker positivt inn på min motivasjon for å gjøre noe som helst i alle fall... Men klart, det er mange andre faktorer som er viktige også.
Forsåvidt enig - jeg sliter også alvorlig på vinteren - og det ble verre da jeg flyttet fra midt-norge til østlandet... muligens fordi jeg nå ikke har lange lyse sommernetter å lade opp på? Ikke vet jeg...
Jeg bare reagerer litt på at man - når man er nede og deprimert på vinteren av ulike årsaker så skal man ikke spise fett... og jeg har jo erfart det motsatte - nå som jeg spiser mye fett (og selvfølgelig MYE mindre karbo...) er jeg mye mer stabil i humør og energi enn noen gang... går aldri "helt tom" liksom... :) De burde heller anbefale mindre karbo og mer fett på vinteren hvis man har lettere for å legge på seg på den årstiden (like me...)
Ja, men det var jo det vanlige oppgulpet på slutten av artikkelen det vel? Avhandlingen kom vel ikke med noen slike påstander (ut fra det lille som sto i artikkelen).
"- Vi fant en sammenheng mellom uttalte årstidsvariasjoner og økt midjemål, høy BMI, høyt blodtrykk og høyt triglyseridnivå. Det siste betyr fettverdier i blodet, sier forsker Nicolas Øyane."
...og hva er det som driver triglyseridene i været mon tro?
furst.no/bb/node312_mn.html
Tolkning: Høye verdier kan være arvelig betingede (familiær hypertriglyseridemi). Sekundære hypertriglyseridemier sees ved dårlig kontrollert diabetes, hypothyreose, nyre-, pankreas- og leversykdommer. Stort karbohydratinntak, P-piller, graviditet, steroidhormoner, diuretika og beta-blokkere kan gi økte verdier. Økte triglyserider er alene neppe noen viktig risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer. Se Lipider.
Det er så flott med studier hvor de observerer en ting og så spør de noen "eksperter" som ser ut til svare på noe helt annet. :rulleøyne
Nerthus sa:
Jeg vil gjette at hormonubalanse pga insulinresistens/stoffskifteproblemer kan være en årsak ?
Så absolutt. Jeg har ei venninne som er som en drage når hun har lavt blodsukker og i godt humør når blodsukkeret er normalt eller høyt. Jeg har fått henne til å kutte ned på karbohydratene, men så ble hun gravid og ble så kvalm av lavkarbo-mat.
Den der kjenner jeg meg igjen i... da jeg studerte på høgskolen og var med UKA-styret - kom alle møteinnkallinger med : "Grete må huske å spise før hun kommer." nederst på innkallingen... :rolleyes: :uskyldig:
Dette synes å være lysende opplagt: høye nivåer av triglyserider henger sammen med for mye karbohydrater som henger sammen med yo-yo blodsukker som gir varierende humør. Her er det ikke overvekta men årsaken til overvekta som gir varierende humør. At tilfeldige "eksperter" som hostes opp i slike tilfeller alltid konkluderer med at vi da må lage mat med mindre fløte og smør - det er vel bare den vanlige merkelige feilkoblingen. Pussig at de ikke ser det sjøl, disse ekspertene.
Enig - men jeg ante ikke at løsningen var lavkarbo den gangen... jeg bare tenkte at jeg måtte spise oftere... :)
Opplysning til folket må til! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.