< Tilbake til oversikten

Overvektige er mer humørsyke ...

Nerthus sa for siden:

www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10036586

Jaggu meg ikke rart så hersa vi blir med av de slanke og såkalt "friske"! (Det var en spøk...)

Jeg vil gjette at hormonubalanse pga insulinresistens/stoffskifteproblemer kan være en årsak ? - og at vi på lavkarbo blir både blidere OG slankere ler

Henger meg opp i vektklubb-"ekspert" sitt utsagn:

HAHAHA! Jeg kan putte så mye fløte og smør jeg bare VIL i maten min! :heia::_punk:

Herlighet hvor deilig livet er på lavkarbo!

TrillTrall sa for siden:

Har akkurat spist kylling i biter og baconrester fra gårsdagens frokost med en dæsj rømme i stekepannen og salat til. Mmmmmm.... :sikle:

Queen of Wands sa for siden:

Synes egentlig studien høres interessant ut. Mener jeg selv er ganske påvirket av "vær og føre", for eksempel er det helt uvanlig for meg å legge på meg i sommerferien (til tross for alle kakefestene (?) i juni). Mørke mesteparten av døgnet er definitivt noe som ikke virker positivt inn på min motivasjon for å gjøre noe som helst i alle fall... Men klart, det er mange andre faktorer som er viktige også.

Nerthus sa for siden:

Forsåvidt enig - jeg sliter også alvorlig på vinteren - og det ble verre da jeg flyttet fra midt-norge til østlandet... muligens fordi jeg nå ikke har lange lyse sommernetter å lade opp på? Ikke vet jeg...
Jeg bare reagerer litt på at man - når man er nede og deprimert på vinteren av ulike årsaker så skal man ikke spise fett... og jeg har jo erfart det motsatte - nå som jeg spiser mye fett (og selvfølgelig MYE mindre karbo...) er jeg mye mer stabil i humør og energi enn noen gang... går aldri "helt tom" liksom... :) De burde heller anbefale mindre karbo og mer fett på vinteren hvis man har lettere for å legge på seg på den årstiden (like me...)

Queen of Wands sa for siden:

Ja, men det var jo det vanlige oppgulpet på slutten av artikkelen det vel? Avhandlingen kom vel ikke med noen slike påstander (ut fra det lille som sto i artikkelen).

Nerthus sa for siden:

Nei det var sånt VG legger til bare for å terge opp akkurat MEG ler ;)

jvb sa for siden:

"- Vi fant en sammenheng mellom uttalte årstidsvariasjoner og økt midjemål, høy BMI, høyt blodtrykk og høyt triglyseridnivå. Det siste betyr fettverdier i blodet, sier forsker Nicolas Øyane."

...og hva er det som driver triglyseridene i været mon tro?

furst.no/bb/node312_mn.html
Tolkning: Høye verdier kan være arvelig betingede (familiær hypertriglyseridemi). Sekundære hypertriglyseridemier sees ved dårlig kontrollert diabetes, hypothyreose, nyre-, pankreas- og leversykdommer. Stort karbohydratinntak, P-piller, graviditet, steroidhormoner, diuretika og beta-blokkere kan gi økte verdier. Økte triglyserider er alene neppe noen viktig risikofaktor for hjerte-/kar-sykdommer. Se Lipider.

Supera sa for siden:

Det er så flott med studier hvor de observerer en ting og så spør de noen "eksperter" som ser ut til svare på noe helt annet. :rulleøyne

Så absolutt. Jeg har ei venninne som er som en drage når hun har lavt blodsukker og i godt humør når blodsukkeret er normalt eller høyt. Jeg har fått henne til å kutte ned på karbohydratene, men så ble hun gravid og ble så kvalm av lavkarbo-mat.

Nerthus sa for siden:

Den der kjenner jeg meg igjen i... da jeg studerte på høgskolen og var med UKA-styret - kom alle møteinnkallinger med : "Grete må huske å spise før hun kommer." nederst på innkallingen... :rolleyes: :uskyldig:

Bombus sa for siden:

Dette synes å være lysende opplagt: høye nivåer av triglyserider henger sammen med for mye karbohydrater som henger sammen med yo-yo blodsukker som gir varierende humør. Her er det ikke overvekta men årsaken til overvekta som gir varierende humør. At tilfeldige "eksperter" som hostes opp i slike tilfeller alltid konkluderer med at vi da må lage mat med mindre fløte og smør - det er vel bare den vanlige merkelige feilkoblingen. Pussig at de ikke ser det sjøl, disse ekspertene.

vimsen85 sa for siden:

Hihihi ;)

Coopteddy sa for siden:

Hahaha! Fabelaktig! :D

Carisma sa for siden:

Det er egentlig ganske trist at det er helt akseptert å være "sinna-sulten" pga lavt blodsukker, når det er så enkelt å gjøre noe med det

Nerthus sa for siden:

Enig - men jeg ante ikke at løsningen var lavkarbo den gangen... jeg bare tenkte at jeg måtte spise oftere... :)

Opplysning til folket må til! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.