< Tilbake til oversikten

Karbeinnhold i tomatbønner

Scania sa for siden:

Har kjøpt en boks med hermetiske bønner i tomatsaus, på boksen står det at det er 1,5 g karbohydrater (0 g fett og 1,5 g proteiner) pr 100 gram, men kan dette stemme? Trodde det var mer karbohydrater i "rene" bønner? Synes det virker litt for godt til å være sant.. Under ingredienser står det bønner, tomater, løk, vegetabilsk olje, salt, stivelse og krydder... Har ikke åpnet boksen ennå, så vet ikke hvordan de ser ut eller smaker..

Borghild sa for siden:

I den boksen jeg har i skapet er det 11,5 g pr 100.

Kitt sa for siden:

På min står det 16!:eek:

Hvordan i all verden havnet den i skapet mitt?:p:o:eek:

Scania sa for siden:

Nettopp derfor jeg ikke skjønner dette, trodde som sagt karbeinnholdet var mye høyere! Men hvor feil kan egentlig produsentene ta? Står jo klart og tydelig på boksen at den inneholder 1,5 g karbo pr 100 g.. Har tidligere kjøpt tomatpuré på boks fra samme merke, husker at jeg syntes det var litt lite smak i den, men der var det også kun 1,5 karber pr 100 g.. Merket er forresten Farmers own, har handlet det på en lokal billigbutikk..

Pearl sa for siden:

Det høres ut som det er feil.

Yonah sa for siden:

Går utifra at det er mye saus og lite bønner og feilmerking. Billige tomatbønner er gjerne mye saus og lite bønner og sausen er vassen med lite smak.

Scania sa for siden:

Innholdet i boksen er 423g, hvorav 230 g er tomatbønner.. Lurer på om jeg skal prøve meg på litt til frokost nå, blir lei av å spise egg, omelett, eggerøre o.l. uten brød eller ketchup.. Også elsker jeg tomatbønner! Men det må jo nesten være feilmerket, så da er jeg redd at jeg kan ryke på karbeinntaket mitt.. Skal ikke være lett!

marjusen sa for siden:

Ketchup kan du vel bruke, om du velger den uten sukker. Fortsatt litt KH i den, men noen striper veier ikke akkurat mye, så det bruker jeg litt. Og sennep uten sukker seff:D

Marius

Scania sa for siden:

Har brukt den uten sukker tidligere, er tom for øyeblikket.. Problemet er at jeg elsker masse ketchup på egg!! Så sliter litt med å begrense meg.. Hehe.. Også er det noe med konsistensen på egg som gjør at jeg savner å ha toast eller noe annet knasende ved siden av. Baker brød selv som jeg pleier å ha med diverse pålegg på, men det passer liksom ikke helt til egg! Huff, dette hørtes veldig sytete ut.. Hadde liksom bare håpet at disse tomatbønnene var ok å spise på ketolyse!! Hehe..

arnakristin sa for siden:

Hei,
Regner med at de er feilmerkede - komma feil kanskje?
Iflg Matvareguiden så inneholder Nora sine tomatbønner 15 kh pr 100 g og 'Bønner, hvite, i tomatsaus, hermetisk' (merke ikke oppgitt) inneholder 14,3 kh pr 100 g.

somaya sa for siden:

Bare et tips om du skal spise tomatbønner til frokost;en boks tufisk er kjempegodt i, gir det noen ganger til ungene til lunch eller kvelds. Da får du mer protein også ;)
Reagerer litt på at det er stivelse i også jeg, trodde bønnene var stivelsen, så det er de som gjør sausen tykk.
Når jeg lager tomatbønner fra 'bunnen av', tilsetter jeg aldri noe for at sausen skal bli tykk.

Scania sa for siden:

Takk for tipset! Er ikke så veldig glad i tunfisk, men har hatt det tidligere i gryterett lignende retter med tomatpuré, og syntes det var veldig godt!
Har vel egentlig kommet fram til at det må være feilmerket, da må vel egentlig tomatpurén også være feilmerket? Den står også med 1,5 g pr 100.. (Fant et glass med Landlord tomatpuré i kjølskapet som inneholder 20 g pr 100!!)

Kitt sa for siden:

Landlord tomatpure på boks har 5.5karber!:confused:

Scania sa for siden:

Blir helt forvirret av alt dette her.. Synes jo det er helt utrolig at tomatpuré fra samme produsent kan skille så mye fra glass til boks!! (Måtte i kjøleskapet og dobbeltsjekke at det var 20g..) Landlords hakka tomater på boks innholder kun 1,5g, mens andre merker ligger på rundt 5g pr 100g.. Tydeligvis mye forskjeller her, så viktig å alltid sjekke de forskjellige merkene! Det har nok mye å si hva de forskjellige egentlig putter i, mye er sikkert vann, noen tilsetter mer sukker o.l. Når det gjelder tomatbønnene jeg har kjøpt får jeg nok dessverre gå ut fra matvaretabellen..

marjusen sa for siden:

I dag spise jeg egg og bacon. Også brukte jeg løvbiff som "brødskive".

Det synes jeg er utrolig digg værtfall. Speilegg og bacon oppå løvbiff med ketchup og sennep. Nam nam nam. Og litt smelta ost:D

Marius

Photobscura sa for siden:

Bønnene som er i tomatbønneboksene heter cannelinni og inneholder ca 10 gr kh.
Personlig synes jeg tomatsausen smaker m*kk! Jeg pleier å bruke cannellinibønner i chilligryte, da skyller jeg vekk den forferdelige tomatsausen i et dørslag.
Når det gjelder belgefrukt, så ser jeg stort sett mer på GI enn på karboinnhold, og cannellini har som belgefrukt ellers en relativt lav GI :).

Kitt sa for siden:

Det er det jeg tenker også!
Er jo heller ikke det jeg spiser hver dag, ikke hver uke en gang!

Photobscura sa for siden:

Nei, ikke sant. Men nå og da kan det være skikkelig stas med en ordentlig cowboyfrokost: Egg, bacon og stekte bønner! :D

Kanutten sa for siden:

:sikle: Fikk lyst på! Jeg spiser det hver gang vi er i irland... :rodme:

Hamster59 sa for siden:

Hvis man liker noe sprøtt til, kan det kanskje være en idé å steke osteskiver til. Laga "nachos" av jalapeno-ost her om dagen, og de ble veldig sprø og gode. Kommer helt klart til å gjøre det flere ganger.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.