< Tilbake til oversikten

Steketid på lammelår

Camel sa for siden:

Tenkte jeg skulle lage lammelår for første gang,
så jeg fant et lite lår på rundt et kilo, greit for to personer liksom. :)
Men nå når jeg sitter å leser om fremgangsmåter er alle oppskriftene
beregnet på lår på ca 2,5 kilo.
Der står det at lammelåret skal stå i ovnen til steketermometeret viser
70 grader, men blir det det samme på et puslete lite lår som det jeg har
kjøpt? Det er virkelig lite! Har størrelsen noe å si? (Haha.)

Har dere noen forslag til hva som er godt til?
Vil lage den perfekte søndagsmiddagen. :D

arkine sa for siden:

70 gr. er perfekt. uansett str, på låret

Zillah sa for siden:

Ja, kjøttet skal ha same kjernetemperatur uansett kor stort det er. Men eit lite lår vil trenge kortare steiketid enn eit stort for å oppnå same kjernetemperatur.

Du kan ta som utgangspunkt cirka en time per kilo, v 125° C. Det betyr ikkje at du skal sette alarmen på utrekna tid og så la ho stå utan å sjekke termometeret, men det kan vere ein peikepinn på når du treng å begynne å forberede middagen viss du har ein plan for når det skal vere ferdig. Sjekk termometeret i god tid før du trur steika er ferdig. Tenk også på at temperaturen går sakte opp i starten, men når det begynner å nærme seg slutten går det veldig fort.

Når temperaturen er 65-70° tar du ho ut (65° viss du liker steika litt rosa inni, 70° for gjennomsteikt), pakkar ho inn i aluminiumsfolie og lar ho kvile i ein halvtimes tid mens du lager saus, grønsaker eller kva som no gjenstår å gjere. Så kan du skjære ho opp. Ho blir ikkje iskald, berre saftig og fin :)

Bon appetit!

Zincite sa for siden:

Angående tilbehør :) smak og behag naturligvis.

Jeg har laget fløtegratinert løk til. Dvs steker løk til den blir blank, eventuelt et par skjeer stekesjy fra steken. Heller fløte i stekepanna og koker litt inn, peprer godt, flytter over i ildfast form og har på revet ost. Ca 200g i ovn til osten har fått farge.

Ellers liker jeg smørstekt rosenkål til lammestek.

Har sett oppskrift på hasselback-champignon her. Det er sikkert nydelig til lammestek :)

Lykke til, det er ikke så vanskelig som jeg trodde det var første gang jeg prøvde ;)

Camel sa for siden:

Ja, det var det jeg tenkte, men vil helst være 100% sikker. :D
Tusen takk alle sammen! Nå gleder jeg meg til middag.

kamp sa for siden:

Jeg har en fin oppskrift på lammelår. De blir omtrent like saftige som om de (eller det) hadde stått på lang tid.

@font-face { font-family: "Times New Roman"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; } [CENTER][CENTER]Lammelår[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER][b][/b][/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]1 lammelår (ca 2,5 kg)[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Salt[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Pepper[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER] [/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Kni inn med salt og pepper.[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Stek det på 220 grader i 15 min.[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Åpne døra og la temperaturen bli 70 grader.[/CENTER]
[CENTER]Lukk døra
[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Stekes videre i 1 time.[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Skru opp temperaturen til 220 (med døren igjen) og stek i ca 30 minutter til temperaturen er 68.[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]Kjernetemp skal være 68 grader.[/CENTER][/CENTER]
[CENTER][CENTER]La det hvile i 20 minutt før det kuttes.[/CENTER]
[CENTER]
[/CENTER]
[CENTER]Det tar som regel alltid 30 minutt til et lår på 2,6 kg er 68grader.[/CENTER]
[CENTER]GRunnen til at jeg tar det ut når den er 68 og ikke 70 er at den øker alltid litt etter at det er tatt ut.
[/CENTER]
[CENTER]
[/CENTER][/CENTER]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.