< Tilbake til oversikten

Nespresso kaffemaskin - noen som har?

LilleM0r sa for siden:

Går å lurer litt på om jeg skal kjøpe meg en Nespresso Citiz Milk.....
Men er veldig usikker på om det er noe for meg. Den er jo litt dyr, så derfor må jeg være sikker:rolleyes:

Jeg er en kaffeelsker - altså kaffe, ikke nødvendigvis expresso.
Og kan man da lage vanlig kaffe på den? I så fall, er den god?

Skjønner at man kan lage alt mulig annet - både med og uten melk:)

Noen som har erfaringer her?

[img]file:///C:/DOCUME%7E1/sanlil/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-3.png[/img][img]file:///C:/DOCUME%7E1/sanlil/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/img]

blåbær sa for siden:

NRK har testa hvem som har best nytte av en slik maskin. Kanskje det hjelper på beslutningen? Jeg har ingen erfaringer som kan hjelpe...

Coopteddy sa for siden:

Tipper det funker å lage vanlig kaffe (som i Nespresso-kapsler, selvfølgelig ja) på dem. I hvert slik jeg tolker det etter å ha sjekket litt rundt på Nespresso sine nettsider, men jeg vil ikke stille garanti for det. :-)

Jeg aner ingenting om denne maskina, men kjenner et par stykker som sverger til Nespresso-kaffe og de er i hvert fall overlykkelige. Ei av dem har blogget litt om det.

Yonah sa for siden:

Jeg ønsker meg en slik maskin. Mannen drikker kakao i porsjonsposer/løsvekt og det koster noen kroner pr kopp det også.

Men jeg hadde nok ikke satt bort presskanne, men kanskje laget en kopp nespresso/martello-kaffe til frokost eller kveldskos.

Tiki sa for siden:

Vi har den og er fornøyde vi. Finnes longokapsler som er det som er mest som vanlig kaffe. Bruker en del ekspressokapslene også, men da med mere vann, slik at det blir som amerikano.

Synes det er veidlig deilig å kunne lage en kopp sånn enkelt og greit uten å må begynne å trakte. Traktekaffe har blitt vel surt etter en blir vant til nespresso.

Har trakteren i kjellerboden, og kan taes frem hvis vi får mange kaffetørste på besøk. Og så har vi en stor presskanne som også brukes ved mange kaffegjester.

Siden jeg spiser ketogent, får jeg jo ikke brukt melkestimeren nå da, men den gir veldig god steamet melk, og er veldig lett å rengjøre.
Lurer litt på om jeg skal prøve med soyamelk, siden det er mindre karbo i.

Eller har jeg laget eggemelk, og hatt en ekspresso fra nespresso i og blir kjempegodt.

Hverdagsluksus er dette for meg.

LilleM0r sa for siden:

Kan man ikke bruke fløte blandet ut med litt vann?

Det må jo være deilig og alltid ha ferskbrygget kaffe.......traktekaffen er jo bare godt rett etter den er laget:rolleyes:

Frister mer og mer...og tusen takk alle som har svart. Har lest alle linkene og tror nok at jeg kommer til å kjøpe:)

Tiki sa for siden:

Ang. bruk av fløte blandet med vann, så har jeg ikke prøvd. Kanskje jeg skal teste det. Har liksom tenkt at det fort kan piske seg oppi der da, så det blir mere som krem. Men selvsagt det er jo bare å prøve.

pernille sa for siden:

Jeg har denne maskinen og elsker den. Jeg har blandet fløte ut med vann og det går helt fint. Vanskelig å gå tilbake til traktekaffe når du først har prøvd nespresso.

Evalett sa for siden:

Jeg har Nespressomaskin - men en annen modell..og jeg elsker den! Jeg har melkeskummer på den, men bruker den sjelden. Er ikke veldig glad i latte, liker cortado eller vanlig kaffe (Lungo på Nespresso-språk). Cortado lages enkelt ved å ha en ørliten melkeskvett i koppen, 20 sek i mikro og piskes lett med en melkeskummer (ørliten batteridrevet visp) - i koppen brygges en espresso(korrekt) eller lungo (også deilig)!:sikle:
Tror Nespresso er en god investering dersom:

• du drikker lite kaffe, men vil ha en "perfekt" kopp hver gang
  • du er glad i espresso-drikker
    Litt dyrere, men sååå verdt det. Dessuten - jeg kaster aldri kaffe mer!

Furine sa for siden:

Oops, enda med å slette heile det tidlegare innlegget mitt, fekk ikkje limt inn bilete av mi maskin, og så rota eg det heilt til. Anyway - eg likar godt maskina mi. Har ei Krups XN 4050, har hatt den 3-4 år no. Kjempemaskin! Enig med Evalett, det er perfekt for oss som ikkje drikk SÅ mykje kaffi, og gjerne vil at den skal smake godt. + Sambu likar best espresso, og aller helst ristretto. Vi hadde ei slik "vanleg" espressomaskin før det igjen, der ein må stampe kaffien etc, men vi enda alltid opp med å kaste mykje kaffi, for den vart gammal og ekkel lang tid før vi fekk brukt den opp. I tillegg greidde vi å kaste stamparen, den gjekk nok i søpla i ein kaffipose ein gong. Det vart kroken på døra då sambu greidde å sette maskina på ei steikeplate, og "uff så leit" - greide å sette på ei plate og svi av heile botnen.:rolleyes: Hadde ingenting å gjere med at han helst ville ha Nespressomaskin, neiiida..
Den nye Kazaar espressoen er god, forresten.

Huldr sa for siden:

Fikk smake Nespresso hos onkelen min i sommer, og det var veldig godt - overraskende godt! Jeg har nemlig vært skeptisk. Men jeg må innrømme at jeg fikk veldig lyst på! Jeg drikker også lite kaffe, og er veldig glad i litt luksus ... :rodme:

CosiFanTutta sa for siden:

Ja, jeg har en Citiz Milk. Nespresso har stort standardutvalg i kaffe. Det er kun 3 Longo (vanlig kaffe) varianter + en koffeinfri, og de er alle gode. 2 er sterkbrent/brent og en er mild og blomsteraktig.
Det smaker OG lukter fantastisk av Nespresso kaffe. Bruker ikke melkeskummeren selv, men sønnen gjør. Anbefales! Prisen pr kopp er litt stiv (3-4 kr avhengig av kaffetype), men jeg drikker lite kaffe, så tåler det :)

Carisma sa for siden:

Både jeg og sambo har Nespresso-maskin på jobb, og ingen av oss er spesielt imponert over de.... Det er nok fordi hjemme har vi denne:

Og det kan ikke sammenlignes engang. Nespresso blir oppvaskvann i forhold. I tillegg blir man veldig fort lei av de få variantene man kan velge i, på en "normal" maskin kan man bruke all slags kaffe bare den er rett malt.

Så hvis man først vil legge litt penger i en maskin ville jeg gått for en man ikke er tvunget til å betale dyrt for leverandørens egen kaffe på :rolleyes:

Tussa sa for siden:

Jeg har Nespresso Citiz&Milk og jeg elsker den. :love:
Jeg selv drikker bare melkebaserte kaffedrikker, men man finner jo pods til enhver smak og bruk.

Huldr sa for siden:

Carisma: Så du reportasjen til FBI som det er linket til lenger oppe her?

Poenget i den var å finne ut hvem som vil kunne bli fornøyd med en Nespressomaskin og hvem det ikke passer for, og etter å ha sett den ble jeg temmelig overbevist om at Nespresso er tingen for meg, til tross for de tingene du nevner.

Maskinene er mye billigere enn "ordentlige" espressomaskiner, og ja, det koster mye for disse kapslene, men drikker man lite kaffe er det mye styr med en espressomaskin og ikke minst er det mye kaffe som går til spille fordi den blir gammel.

Huldr sa for siden:

Men jeg må tilføye at jeg er ikke helt overbevist likevel, da ... På grunn av merkevarenavnet, først og fremst. Det er vel Nestle som står bak, regner jeg med ...

Og så er det jo ikke så miljøvennlig med alle disse kapslene.

Furine sa for siden:

Jepp, akkurat det eg har erfart også. Vi kasta mykje kaffi den tida vi hadde den andre maskina, det var ein billigversjon, liknande den du har bilete av der, Carisma. (Eg seier IKKJE at det er det samme ;)) Syntest det var mykje meir rot med det også, rota nesten alltid kaffigrut utover etc. Mannen er veldig glad i veeeldig serk kaffi i små doser, så for oss er det perfekt, og veldig lettvint.

Carisma sa for siden:

Før vi kjøpte kvern frøys jeg ned kaffeen for at den ikke skulle bli for gammel. Funker veldig fint.
Jeg drikker egentlig alt for lite kaffe, bruker den kanskje 4-5g i halvåret i snitt. Men jeg ville ikke vært foruten.
Sambo bestillte den fra Italia, da ble det halve prisen av det den koster på Kaffebrenneriet.

Huldr sa for siden:

Ja, det er jo smart å fryse kaffen :ja:. Og bestille fra Italia var heller ikke dumt. Kan hvem som helst gjøre det, holdt jeg på å si?

Carisma sa for siden:

ja, jeg tror det

Lillevoff sa for siden:

Syns NRKs reportasje var fin, jeg. Du vet at du betaler mellom 3 og 4 kroner per kapsel, og du får samtidig en espresso som kanskje ikke er på høyde med den som lages fra dyre beist på caféer, men som er mer enn god nok for min gane i hvert fall.

Jeg har også en maskin med steamer (tut, ikke sånn kanne som på Citiz-maskinen) og syns det er fint å ha valgfriheten. Er det mange kaffetørste gjester (eller JEG er veldig kaffetørst), fyrer jeg igang trakteren. Er det bare snakk om en kopp, eller kanskje en cappuchino, så bruker jeg nespresso-maskinen.

Det går vel kanskje 150 kr i kaffe i måneden, og det syns jeg er helt okå, sammenlignet med hvor få kaffer du får ute for samme prisen. Jeg er kanskje litt over gjennomsnittet kaffeinteresert, og liker de ulike nespressovariantene. Syns det er minst like spennende å teste ulike kaffer som å teste ulike viner ;)

Det skal sies at det har kommet et par kapselmaskinvarianter som faktisk selger kapslene i matbutikker også, uten at jeg går god for kvaliteten på disse, men kanskje verdt å ta en kikk? Vet at hele kapselkonseptet er veldig mye større i utlandet, hvor man får både te og kakao på kapsel og.

Espresso med en skvett fløte er forresten ganske nam :)

LilleM0r sa for siden:

Da har jeg bestemt meg, jeg skal kjøpe meg en maskin!!
Men nå er jeg litt i tvil om hvilken....:eek:

Jeg drikker mindre kaffe nå enn tidligere og setter utrolig pris på en skikkelig god kopp kaffe.
Og finnes det noe mye verre enn en halvlunken traktekaffe som har stått på kannen en stund:confused:

Elkjøp ser jeg har de beste prisene, så jeg tar meg nok en tur dit i dag:rolleyes:

Furine sa for siden:

Vi har omtrent alle sortane i hus, utenom decaf. Så kan ein drikke det ein vil, alt etter humøret. Men som sagt, den nye Kazaar'en er nydeleg. Den drikk eg bar, vanlegvis så har eg alltid ville hatt fløte i kaffien. Kanskje eg berre har byrja å endre litt smaksvanar..?
Svigermor elskar å drikke kaffi med oss, fordi vi blant anna har ein kapseltype med mandelsmak (limited edition ein gong) - då er det jo nesten som italiensk kaffi. Men ho vil IKKJE ha slik maskin heime, for ho meiner det er altfor dyrt. Men ho drikk gjerne både 3-4-5 koppar når ho er hos oss. ;)

Yonah sa for siden:

Jeg er akkurat blitt tipset om maskiner som bruker pods/pads og ikke kapsler og prisen pr kopp er den halve. Vi tenker sterk på å kjøpe en slik senseo vi nå. www.senseo.no

Furine sa for siden:

Ikkje same smaken av senseo. Dei har heller ikkje espresso, trur eg. Nokre folk på jobb her synest maskinkaffien er så stygg på smak her, at dei har kjøpt inn senseo-maskiner, nemleg. Smakar heilt greit den altså, men synest Nespressokaffien er betre...:p

LilleM0r sa for siden:

Muligens et dumt spørsmål - men om dere ikke får kjøpt kapslene i butikken, hvor kjør dere de da?

Det står kanskje i papirene som følger maskinen, men det finnes sikkert ulike alternativer?

Furine sa for siden:

Meiner du kan bestille på nett, levert heim til deg. Har ikkje hatt behov for det, sidan vi har butikk 15 min gåtur frå der vi bur, men eg har ein kollega som har fått levert kapslar på jobb.

Yonah sa for siden:

Ja, men har dere friele kaffe der? For friele lager kaffepods til senseo pluss at det er flere merker som passer...

Også er det mye mere miljøvennlig, da poden kastes rett i bioavfallet, men kapslene må i restavfall siden vi ikke har noe gjenvinningssystem for de i norge.

Furine sa for siden:

Nei, vi har Douwe Egberts blant anna. Men eg ser at kaffimaskina svogeren har på jobben sin i Norge er frå Friele, men er ei Douwe Egbertsmaskin, samme som vi har på jobb (den som ein heil del folk ikkje likar kaffien frå her på huset).
Men då snakkar eg ikkje om Senseomaskina altså. Det er vel fleire produsentar som lagar pads for Senseomaskinene, det er vel Philips som står bak den maskina.

Men senseo fungerer vel eigentleg som traktekaffi, på eit vis, med "eingongsfilter"/"eingongspakkar". Men du har eit poeng med den miljøvenlege delen...

Huldr sa for siden:

Pod=kapsel, så da er det nok pads, ja :) På bloggen det ble linket til var det noen som kommenterte at man kan jo skylle og resirkulere kapslene, og det er jo smart :ja: Det kommer jeg til å gjøre i så fall. Gjør det med ørt-og fjørti telyskopper i måneden fra før :o

LilleM0r sa for siden:

Da har jeg kjøpt maskinen!!
Og laget meg min første kopp......
Ikke helt vellykket - fordi jeg som vanlig ikke leste bruksanvisningen og fikk for strek blanding......
Så etter middag, prøver jeg igjen:p

Og siden vi nå er så godt i gang - hvilke kaffe liker dere best?
Skal bestille via nettet nå, kanskje jeg bør bestille en startpakke med all mulig slags:rolleyes:

Fofa sa for siden:

Jeg drikker ikke vanlig kaffe...men elsker aromatisert kaffe, type sjokolade, hasselnøtt, vanilje osv. Synes bare det blir litt mye styr til tider med den presskanna...den er også ganske gammel, så en god del kaffegrut lurer seg gjennom, så jeg kan aldri drikke det nederste i koppen:p

Så, jeg sitter her og ser på denne tråden, og synes jo dette ser interessant ut.. MEN, jeg drikker ikke mye kaffe, så jeg kan rett og slett ikke ta meg råd til å bruke massevis av penger på den... Noen som vet om en billig og bra maskin??

Lillelord sa for siden:

Den billigste nespressoen koster i overkant av tusen, 1195 eller noe sånt. Og den lager akkurat like god kaffe som de dyrere modellene (samme trykk, lik temperatur, men ikke steamer og sånt). En separat melkesteamer kan kjøpes for en hundrelapp, så jeg tror dette er en god økonomisk løsning (men til 3 kroner koppen blir jo dette dyrt i lengden - selv drikker jeg et sted mellom 5 - 10 krus med kaffe om dagen, og i løpet av et år ville det i verste fall koste meg 11000 kroner hos nespresso)

Yonah sa for siden:

Vi kjøpte oss senseo for et par uker siden og er storfornøyde! Mulig dere har gode kaffetraktere som lager like god kaffe, men så god kaffe har ingen av våre traktere laget noen gang. Og det skummet på toppen er digg, jeg elsker kaffen og den koster bare 1.5kr pr kopp i motsetning til nespresso/martello som koster 3-4kr pr kopp:D

Vi synes i allefall vi har gjort et godt valg for vår smak, ingen av oss drikker espresso, så hvorfor kjøpe en espressomaskin når vi bare vil ha god kaffe uten å slå ut mengder av kaffe?

Ferskenbeinet sa for siden:

Ser på kaffemaskiner selv her nå, noen flere tips?

marjusen sa for siden:

Tante og onkel min kjøpte slik maskin. Men jeg leste at karboinnholdet var ganske høyt i alle untatt den som heter aroma. Og det er vanlig kaffe.

Men det jeg lurer på er om KH innholdet er for melken som blir brukt i feks caffe latte. For da er det to kapsler. En for espressoen og en for melken.

Marius

blucher sa for siden:

Jeg har ikke nespressomaskin, men er veldig fornøyd med min kaffemaskin med innebygd kvern! Blir veldig fersk og god kaffe! Bruker ikke lenger steamefunksjonen noe særlig, da jeg heller en skvett fløte i kaffekoppen istedet. Jeg drakk nesten aldri kaffe før vi fikk den maskinen i hus. Kostet noen tusen da...
Jeg er skeptisk til kapselmaskiner av miljøhensyn.

Lissi80 sa for siden:

Vi har en espresso maskin fra Zinzino (hjemmesiden er vel [url]www.zinzino.com[/url]) :) Vi er veldig fornøyde med den og en av grunnene til at valget falt på den var at det var pods (nesten som te-poser) og "ren" kaffe uten tilsetningstoffer. Nespresso har tilsetningstoffer i sin kaffe. Kanksje ikke kjempeviktig, men vi synes Zinzino sin smakte bedre og gikk for den :)

Bruker den daglig -lager obbel espresso og tilsetter en god dæsj med varmet kremfløte. Kjempegodt med kaneldryss på toppen :)

Har også melkeskummer til slik at vi har muligheten til å lage latte, men nå etter at jeg begynte med LCHF så blir den ikke brukt. Kun en sjelden gang om jeg lager meg soyalatte :)

anjad sa for siden:

Hvis du ikke vil ha en dyr maskin, så for all del ikke kjøp en slik med kapsler!!
Da betaler du faktisk 800kr pr kilo kaffe.. Og det er dyrt...
Da finner du deg en rimelig Espressomaskin, som bruker ferske bønner, da kan du kjøpe kaffebønner overalt og til forskjellige priser!!
Ikke la dere lure av prisen på selve maskinen, det er produktet de flår dere med!!!!
En kopp vanlig kaffe fra en espressomaskin koster alt fra 50 øre til 1krone, alt etter styrke og type kaffebønner.
En kopp kaffe fra en slik kapselmaskin/podmaskin koster 3 - TRE- kroner per kopp!!!
Sjekk heller ut Jura kaffemaskiner!!

anjad sa for siden:

Husk også at du MÅ bestille kapsler/pods fra den leverandøren du har kjøpt maskinen fra. Du kan ikke kjøpe noen andres kapsler/pods.
Men med en espressomaskin kan du kjøpe kaffebønner akkurat der du vil!! Styrke og koppmengde bestemmer dere selv, og steaming av melk til drikker som cappuccino, latte macchiato o.l. er ingen problem da det er selvfølgelig innebygd steamer.

marjusen sa for siden:

Personlig mener jeg det fint er verdt å betale 3 kroner pr kopp ettersom jeg drikker kaffe såpass sjelden som jeg gjør. Snakk om 3-4 ganger i uka. Så da blir det under tusenlappen i året. Men klart, drikker du 5-6 kopper HVER dag så blir det jo dyrt i lengden.

Slipper jeg å tenke rengjøring, at kaffen blir gammel også er det jo så lettvint med slik kapselmaskin.

Furine sa for siden:

Akkurat slik tenker eg også. Drikk så lite kaffi + at sambu berre drikk espresso/ristretto.

Lillevoff sa for siden:

Jeg drikker stort sett kaffe på jobb, så i uka blir det ikke mye kaffedrikking hjemme. Men jeg har få andre dyre vaner, så at det går 30-40kr eller så i uka til dyr kaffe klarer jeg å leve med.

Jeg nyter jo virkelig kaffen, tar meg feks heller en koffeinfri espresso på kvelden hvis jeg fyser på noe. Nam nam :D

lasylays sa for siden:

hei jeg har en slik...og kan anbefale den på det varmeste!

finnes ut utall av varianter for såkalt "lungo" (store) kopper du kan kjøpe:)

anjad sa for siden:

Lungo er ikke mengden kaffe, det er måten kaffen blir servert på og hvilke bønner som blir brukt..
Den lager espresso, men tilsetter kjører det ekstra vannet gjennom kaffen istedetfor en Americano som er en espresso tilsatt tevann..
En Cafe Creme lages på samme måte som Lungo, men med "vanlige" kaffebønner.

anjad sa for siden:

Ristretto- liten espresso
Espresso- det vet de fleste hva er..
Lungo - Espresso med mer vann, men hvor vannet er kjørt gjennom kaffen, noe som gir den en bitrere smak da vannet trekker ut mer bitterstoffer fra kaffen.
Americano- Like stor som Lungo, men får det ekstra vannet tilsatt som tevann, derav en mildere smak.

hermanlizm sa for siden:

Vi har sånn hjemme hos oss, og alle liker den veldig godt :)
Det er veldig mange forskjellige varianter, vi pleier vel bestille en.. 2-300 kapsler av gangen.
Vil foreslå å prøve litt av hvert og merke deg favorittene og bestille av de og ikke alle ettersom det blir litt dyrt i lengden.

Ole Brum sa for siden:

Jeg kjøpte en slik i sommer og er MEGET fornøyd. Jeg er vanlig kaffedrikker, altså ikke alt dette andre kaffe fiksfaksriet. Jeg kjøpte en enkel maskin uten mange finesser som melke steamer osv. Kaffen er kjempegod. Du bestemmer selv om du vil ha vanlig kaffe(lungo) eller espresso. Jeg foreslår at du prøver, der du kan kjøpe maskinen kan du også få så mange kopper kaffe du vil. Liker du kaffe, vil du bli fornøyd.
Lykke til.

Cassiopeia sa for siden:

Ikke helt korrekt, gitt. Så vidt jeg vet er det bare Oslo som har Nespresso-shop. Ellers i landet må du pent bestille på nett eller telefon.

anita44 sa for siden:

Jeg er fullstendig forelska i mitt totalrenoverte kjøkken - og spesielt i min fantastiske kaffemaskin fra siemens :D nykverna kaffebønner, stima melk, mmmmmmmm, deilig!!! Kaffe har aldri smakt bedre!! Men nå - 5 dager ut i min ketolysediett - og godt igang med ny livsstil - skjønner jeg at jeg ikke kan drikke melk!! Kan jeg bruke fløte utspedd med vann istedet? Isåfall - skal jeg bruke kaffefløte?

marjusen sa for siden:

må bruke kremfløte. litt usikker på åssen det blir å steame fløte:P hehe

Carisma sa for siden:

Steamet fløte går helt fint! Bland det gjerne med halvparten kokkosmelk, veldig godt og annerledes!

nellie sa for siden:

Vi fikk Dolce Gusto til jul og jeg er ekstremt fornøyd!

Huldr sa for siden:

Det er god kaffe på den :ja: Drakk en del av det i jula, det var derfor jeg bestemte meg for å endelig kjøpe kaffemaskin ...

nellie sa for siden:

Jeg er så lite kaffekjenner og u-kresen på kaffe, så for meg smaker det hvertfall helt toppers! Men Nespresso er vel litt mer eksklusive greier!:)

fjanni sa for siden:

er snart tom for kaffe-kapsler her fordi etter renoveringen i butikken på Eger synes jeg den har blitt helt ubrukelig. Prøvde to ganger i uka før jul og begge gangene hadde jeg over 100 stykker forran meg i kø. Det er faktisk sjukt!! Værre en vinmonopolet når det ikke var selvbetjent!

Huldr sa for siden:

Tja, det skal vel være det, men jeg vet ikke helt, jeg syntes ihvertfall Dolce Gustoen var kjempebra! God crema ... mmm. Det er lenger siden jeg har drukket Nespresso, så jeg håper bare jeg synes den er like bra jeg :). Jeg synes Citiz'en er så fin, så det måtte bli den! Og så er den nok litt enklere i bruk, men på den annen side kan man bestemme vannmengden selv med DG. Uff da :o Men man kan jo bestille på nett, så vidt jeg vet? Tror det blir løsningen for meg!

Lemen sa for siden:

Tror du kan bestemme vannmengde selv på Nespressoen, jeg kan iallfall det må min, men det er en litt eldre maskin da.

Står sikkert i bruksanvisningen om det er mulig. På min så er det bare å holde inne espresso- eller lungoknappen mens den "trakter" en kopp, og så slipper du knappen når du er fornøyd med vannmengden. Da har du programmert knappen til å gi deg like mye vann neste gang. :)

Forresten, veldig stilig maskin Frøy! :D

Huldr sa for siden:

Åå, supert, Lemen! :suss: Det går an på min også! Nå ble jeg glad, for jeg har vel tenkt at frisøren min som har Nespresso har bittelitt sterkere kaffe enn jeg vil ha, men hun har små kopper, da. Lungoen jeg har fått tidligere har vært helt rett, så nå skal jeg lage min egen lungo i Mummikoppene mine :D

Orkide sa for siden:

Frøy: Kapsler kan bestilles på nett, veldig enkel.

Men husk når du bestiller for første gang, kan du benytte deg av et tilbud.
På et vist antall kapsler og et oppbevarings alternativ.

Huldr sa for siden:

Skal sjekke ut tilbudet, Orkidé :) Jeg skal også benytte meg av et tilbud på 400 i rabatt på maskina når man registrerer den, som varer til 15. januar. De går vel til kapsler, regner jeg med (men de trenger ikke, man kan få igjen i rene penger).

Men jeg tror jeg skal lage min egen oppbevaringsløsning. Frisøren har sine på etasjefat i glass, veldig stilig!

Lemen sa for siden:

Så bra at det funker på din maskin også! :D

Rin sa for siden:

Jeg drikker massevis av Aroma-kaffen når jeg besøker en Dolce Gusto-maskin i jula. :p Men jeg er ikke så innmari jålete på kaffen, jeg heller - har noen favoritt-varianter hos de fancy caféene som jeg har "lært" siden de som regel har forskjellig "dagens kaffe" hver dag, men hjemme synes jeg virkelig det er helt tilstrekkelig at kaffen bare smaker kaffe og ikke er en enoooorm kaffeopplevelse hele tida.

swimzy sa for siden:

jeg har Dolce Gusto-maskin og er veldig fornøyd med den :)

Cyan sa for siden:

Frøy: Vi kjøpte også nespresso Citiz (men med melkesteamer) i rødt her om dagen. Love it! :love:

Vi er forresten fornøyde med å bestille på nett også. Tok 3 dager så var kapslene på posten. Men jeg skulle ønske nettsiden deres ikke var så tung og treg ...

Huldr sa for siden:

Håndklask! :D

Chamomilla sa for siden:

Hm, jeg er litt sånn at skal jeg brygge meg kaffe så er det supert om den smaker godt også... men dette var visst en nespresso-tråd. :p

Jeg har en sånn maskin som ble avbildet tidligere i tråden, Rancilio Silvia. Kjøper forskjellige typer bønner fra alt fra økologiske "antioksidantbønner" :lol: fra iherb og bønner fra teandcoffeeshop.no og andre nettbutikker til nedtursmakløsebønner fra kiwi, rema, etc... Kaffekvern til å male ferske bønner både til espresso og traktekaffe er supert. Nå er til og med traktekaffe kjempegodt og med kverna vi bruker til traktekaffen hvor man stiller inn mengde og malingsgrad er det like kjapt som å måle opp butikkmalt kaffe og det blir så utrolig mye bedre. Litt mer søl ja... det tåler vi.
Jeg synes det er så stor forskjell på nespressokaffe og den espressoen man lager selv med egenkvernede bønner at jeg kunne aldri gå over til nespresso etter å ha hatt en mer manuell maskin. Den store ulempen er at det blir litt ego-kaffe fordi den har dårlig kapasitet og en med bedre kapasitet blir så mye dyrere. Men da er det en god nummer to å trakte kaffen i vanlig kaffetrakter på nykvernede bønner.

Ja jeg er sikkert sær.... :D Og jeg er ingen kaffekjerring (tror jeg :o) - brygger som regel en, maks to espresso daglig - eller drikker tilsvarende mengde vanlig kaffe og vil ikke opp på noen større mengder enn det. det tåler jeg dårlig (hjertebank, søvnløs..) Men det er sååå tilfredsstillende med GOD kaffe når jeg først lager det at den tiden det tar er vel verdt det. Vi sliter ikke med at kaffen blir gammel her i huset.

:liste:

Huldr sa for siden:

Jeg må si meg enig med 157, Nespressoen er god nok for meg. Har hverken råd eller plass til en stor maskin, og drikker lite kaffe - det hender det går uker imellom, faktisk. Så det ville være ganske dumt av meg å investere masse penger i en "ordentlig" maskin og kaffe som aldri blir drukket opp ...

Te derimot, går det mye av - og jeg ville aldri drømme om å drikke det fra pose!

Chamomilla sa for siden:

:D Men det gjør jeg... ;) Men veldig glad i yogi-teer.. og synes løsvekt blir mye søl... :lol: Godt vi er forskjellige!

Carisma sa for siden:

Word!
Jeg bruker ikke min daglig da (annet enn til å varme babymat i vann fra steameren :D). Men siden vi kverner kaffen selv holder jo bønnene lenge. Det er tiden etter kverning som er viktig.

Chamomilla sa for siden:

Maks ett minutt skulle være akseptabelt.. :p Men det er jaggu stor forskjell på matbutikkbønnene og de bønnene som kjøpes på nett og som forhåpentlig er en del ferskere. Hadde flere mnd i høst med matbutikkbønner og syntes det var ok, men så kjøpte jeg disse iherb-bønnene og var i himmelen igjen... :sikle:

Carisma sa for siden:

Jeg mistenker at matbutikk-bønnene har vært fryst. De er mye tørrere enn de man får på f.eks kaffebrenneriet eller evita.

Chamomilla sa for siden:

Ah, kanskje det er slik det er. :) enig i at de virker tørrere ja.

Chamomilla sa for siden:

Høh, jååålete? Pøh! Jeg ække jålete fordi om atte jeg liker god kaffe asså!! :D :lol:

Rin sa for siden:

Nei, selvsagt. :p Men jeg tenker på det litt som ost - jeg kan gjerne nyyyte eksklusive utvalg fra ostedisk og bondemarked, men sånn til vanlig så er det altså helt greit med en skive anonym norvegia her og der, hehe.

nellie sa for siden:

Når man legger flere tusen kroner i en kaffemaskin, er man kanskje litt mer eksklusiv i kaffesmaken enn om man ikke smaker forskjell på first pricekaffe og kaffe lagd av nymalte bønner?:p

Trenger ikke være jålete av den grunn, men litt mer spesielt interessert.

Huldr sa for siden:

Jeg må jo si at jeg merker forskjell på kaffe jeg også da - f eks er det stor forskjell på kaffebarer. På stam-kaffebaren har de i grunnen ikke noe spesielt bra kaffe, synd men sant. Nespressoen min er mye bedre! Men i sommer var jeg på en kaffebar like ved Egertorget, i en av Slottsgatene tror jeg (øvre eller nedre, husker aldri det der). Og DET var kaffe, det ... M-m-m!

Men jeg er fornøyd med Nespressoen min så langt. Luksusfølelse! :)

Huldr sa for siden:

Yogi-te ække TE, vettu :D. Det er som å kalle en kopp med barkekstrakt for kaffe!

Men det hender jeg drikker urtete fra pose jeg også, altså :ja:. Men ikke te. Egentlig gjør jeg det som regel ikke riktig heller, for måten å gjøre det på er å helle tebladene i en kanne og la dem utfolde seg fritt. Men, som du sier, det er litt søl, så det er ikke alltid jeg gidder det ...

langaard sa for siden:

Beste kaffen jeg får, er kokt i kjele på et bål ved et fiskevann på fjellet:p

Huldr sa for siden:

:love:

timich sa for siden:

Jeg er helt enig!:D Kaffe skal lages av nykvernede, ferske bønner - ikke av pulver (jeg syns Nespresso-kaffeen smaker dritt, for meg blir det som å spise Toro grønnsakssuppe i stedet for hjemmelaget suppe med friske grønnsaker). Her i huset lages all "vanlig" kaffe av nykvernede bønner på presskanne, og espresso på en Rancilio:)

nellie sa for siden:

Jeg kjenner ikke forskjell på noen som helst kaffe.:p Smaker at noen smaker bedre enn andre, men det er minimalt med forskjell i munnen min.

Carisma sa for siden:

Og jeg er den eneste i verden som liker smaken av kannekaffe som har stått ei stund på varmeplate! :D. Minner meg om da jeg lærte å drikke det, mens jeg jobbet på kafeteria.

Huldr sa for siden:

*lalalala* stikker fingrene i ørene :p

Chamomilla sa for siden:

Jeg flirer!

:D

Gøy at flere liker god espresso og artig å lese hvor forskjellige vi er sånn passe saklig usaklig uten at noen forhåpentllig sitter med ømme tær. :)

ok så er ikke yogi-te te. Men jeg liker ihvertfall de urtene med masse forskjellige smaker og uten koffein siden jeg får min dose koffein om jeg drikker espresso.

Huldr, er te for deg da som regel teblader av sort, evt grønn eller te av annen kulør? Med eller uten smakstilsetninger? Betyr det noe om den er økologisk smaksmessig eller av andre grunner?

Huldr sa for siden:

Te er blader av tebusken (Camellia sinensis), alle farger, alle sorter, med eller uten smakstilsetning :ja:. Økologisk eller ikke spiller jo forsåvidt ingen rolle for om det er te eller ikke. Jeg vet jo at mange kaller urtete for te, da ... Det er veldig liten kunnskap om te i Norge generelt, og mye, mye lettere å få en god kopp kaffe ute enn en god kopp te. Så da måtte jeg nesten trekke frem det poenget i og med at det kom på et sølvfat :D

Men neida, ingen ømme tær her i alle fall :). Og jeg skjønner hva dere mener altså, og har nok ikke så store problemer med å kjenne forskjellen heller. Det er mye med Nespresso jeg ikke liker så godt - men i mitt tilfelle var det det eller ingenting ... Presskanne har jeg, og har tenkt å fortsette å bruke den når jeg har besøk og slikt, men til bare meg blir det Nespresso.

Cyan sa for siden:

Kaffe er kaffe og te er te. Sånn stort sett i hvert fall :p

Chamomilla sa for siden:

Cyan da!! :D

Takk, Huldr. Interessant. Og jeg er enig i at tilgang på te ute på kafeer mm er som regel begrenset. Der er ikke pose-teer noe jeg går etter.

timich sa for siden:

Hehe:D

Jeg har samme forholdet til te altså. Disse teposene man får kjøpt på butikken smaker jo bare parfyme, skal jeg drikke te så skal det også være ekte vare:)

(Jeg driver en liten kafé/kaffebar selv, og hos oss får alle nykvernet kaffe og et valg mellom ulike tesorter av ekte teblader - evt fruktte, hvis de heller vi ha det:p)

Carisma sa for siden:

Jeg skjønner at du aldri har påtruffet de gamle Klix kaffemaskinene.... Der smakte kaffen buljong og zalo, og teen appelsinsaft. (Etter litt for mange kurs hvis Azlan på helsfyr, som desverre hadde en sånn, lærte jeg meg å sette pris på en ordentlig kaffe!). :D

Cyan sa for siden:

Så du ikke mitt "stort sett"? ;) Jeg har vært borti min share med dårlig kaffe jeg også, og jeg setter pris på en god kaffe. Men jeg syns også det er helt greit med kaffe som bare smaker helt vanlig kaffe :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.