Har gått på atkins lavkarbo i omtrent en måned nå. Gikk også på dietten i 3 måneder tidligere i år.
Den gang, som nå, opplever jeg at det dannes sår hud under begge armene, i armhulene, altås. Dette medfører da selvfølgelig en helt jævlig svie når jeg tar på deo. Men det går over når deoen har tørket. Heldigvis.
Jeg tar forøvrig Kalsium-tabletter daglig samt Omega3.
Jeg lurer på om noen har erfaring med dette, og i tilfellet hva man må ta av vitaminer for å få bukt med dette.
@Imp:
Ja, jeg vet det finnes deo som ikke svir, men det er egentlig ikke problemet. Greit at det svir noe jævlig i omtrent ett minutt, men det skal jeg overleve. Ville egentlig bare få bort sårene, da det er noe kroppen irriterer seg over.
Mulig du mangler zink, rett og slett!
Du bør nok uansett ta alle ketolyse- pillene! Du kan lese om dem her!
Hadde du sårene alle 3 månedene sist?
Tenkte kanskje svetten din inneholder et eller annet kroppen din prøver å kvitte seg med ved oppstart av en diett! Mange av oss opplever å skikkelig stinke den første tiden!:eek:
Vil anbefale deg en tur til legen og få tatt full ernæringsstatus og elektrolytter! Kan høres ut som om du mangler noe, ja!
Joda, svetter jo, men ikke mer enn jeg gjorde da jeg brukte deo. Har heldigvis en tilnærmet luktfri svette, derfor jeg ikke gidder bruke deo. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg selvfølgeig brukt det. Og mens jeg er i gang. Har ikke brukt sjampo på sikkert en mnd heller. Hånd -og dusjsåpe bruker jeg selvfølgeig!!!!!!!
Anbefaler Vichy eller La Roche Posay sine paraben- og aluminiumklorhydratfrie deoar. Eg har alltid vore litt ømtåleg for diverse parfymer og deoar, men desse funkar som fy, og eg reagerer ikkje i det heile tatt.
Det er vel ikkje heilt svar på spørsmålet ditt men. Har ikkje fått noko MEIR problem med sår hud etter oppstart med lavkarbo. Er det heile hudflata der, eller ?
Hva erruslank velger er jo opp til han/henne. Hjelpes...
Men jeg ville prøvd ut en deodorant uten parfyme og alkohol. Evt en antiperspirant uten alkohol og parfyme. Vil tro at du kan få god hjelp på apoteket. :) Forøvrig har jeg lest litt om krystall-deodorant som ikke inneholder noen skumle stoffer. www.thecrystal.com/
Jeg bruker nesten aldri deo lenger jeg heller, jeg har en men jeg glemmer det ofte :p. Så lenge jeg skifter klærne jeg har innerst på kroppen hver dag så er det i grunn unødvendig, og det til tross for at jeg ikke dusjer hver dag (noe som er katastrofalt for huden på kroppen). Og jeg er i ketose, stort sett hele tida, og har vel vært det i drøyt tre år eller noe. Min opplevelse er at det kun er i overgangen av ketose at man lukter noe særlig, altså første gangen jeg kom i ketose, da lukta jeg hest, og å bruke deo var vel omtrent som å pisse i havet for å varme det opp. Men om man sprekker mye så kanskje man må gå i gang med den prosessen med å lukte flere ganger, uten at jeg vet for sikkert.
Ikke lukter det vondt eller surt av meg heller, og jeg har opp til flere venner som kan bekrefte det, hehe ;).
Jeg husker en kamerat av meg en gang sa at "menn skal lukte litt harskt" :p. I beg to differ, hehe, men man lukter helt bestemt mye mindre sur svette på lavkarbo enn på høykarbo, det merker jeg veldig godt på meg selv, og jeg vet mange andre opplever det samme :). Svette lukter jo dessuten ikke noe annet enn litt salt i seg selv, det er når det kommer bakterier til at det begynner å lukte surt. Bakterier er jo som kjent store fans av sukker ;).
Det gjelder nok ikke alle. Svetten min lukter lite på høykarbo, men på lavkarbo lukter det mye. Trenger ikke være i ketose heller. Ikke surt, men en..hmmm....Liksom tung lukt, med mye metall. Ikke skarp, mer fyldig, om man kan si det. Jeg fikk det samme da jeg gik på pulverkurer og div før også, så det kommer antagelig av at det er mye opplagret dritt som rensens ut av kroppen, hovedsaklig gjennom svettekjertlene.
Ja, har også tenkt at den lukten de første par ukene må komme fra giftstoffer som er lagret i kroppen, men den lukten du beskriver minner litt mer om ketonlukt, kanskje? Jeg har i grunn aldri hatt noe særlig av det, lukter helt sånn vanlig kropp av meg :). Tipper jeg bare er heldig.
Jeg tenkte også i utganspunktet det, men som sagt trenger det ikke være ketose. Kom på at jeg har hatt den i situasjoner med høyt adrenalin også (som i jobbintervju, jævlig stilig :D), så det kan like gjerne være fordi kroppen er i en stress-situasjon når jeg slanker meg. Det er hvertfall definitivt hormon-realtert.
Ok. Men det hjelper med deo, da? Følte at det lille jeg hadde av ketonlukt kom "innenfra", og da jeg lukta sånn skikkelig vondt i starten, så nytta det overhodet ikke å verken dusje eller ha på deo eller rene klær. Det tok et par timer, og så var det som om jeg hadde rulla meg i en gymbag som hadde liggi i garderoben over helga ...
Å, det er ikke sånn "gymklær" lukt i det hele tatt :nei: Som sagt hverken surt eller skarpt. Har du kjent hvordan redde dyr lukter? Nesten sånn, uten den stikkende overtonen.
Det hjelper med deo, men så å si bare Vaseline Intensive Care. Og greit å freshe opp en gang eller to i løpet av dagen :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.