Jeg har så smått begynt å spise avokado, ok da - jeg spiste avokado i går for første gang på mange, mange år. Det smakte i grunnen ingenting... Men hvordan skal den kjennes ut når jeg kjøper den? Noen var veldig myke så de lot jeg ligge, de aller hardeste lot jeg også ligge, men tok en som var "litt" myk, men sannelig hadde ikke den også stygge flekker inni da jeg delte den. :( Ingen knep for ikke å ende opp med en stygg en? Skal skinnet være glatt (med litt "knupper" i) eller skal det se mer uttørket ut?
Ikke akkurat det du spør om, men det finnes to typer avocado.
Denna, som du skal spise
Og denna, som du ikke skal spise.
Bortsett fra det så kommer det vel ann på hva man liker..
Jeg liker de som er litt sånn mellommodne, så prøver å få kjøpt de som kjennes ganske faste, men ikke steinharde ut..
Kjøp de harde, for de har ikke blitt klemt på så mange ganger, for noen klemmer så hardt på avocadoene at de blir uspiselige når de er modne pga masse brune flekker..
De skal gi litt etter, sånn at det så vidt blir et søkk, ikke sånn at fingeren din går gjennom skallet, eller være stenharde. Det er da de er spiseklare i hvert fall. Avokado holder seg overraskende lenge harde i kjøleskapet, men om man kjøper dem harde, så er de som regel klare til å spises om man legger dem på kjøkkenbenken over natta. Avokadoer blir misfargede i kontakt med luft på no time, så sørg for at skallene er hele. Sitron kan stoppe misfargingen noe.
Avokado er best om du spiser det sammen med noe; halver med krabbesalat i, som guacamole, om du spiser lavkarbobrød e.l, ev i salatblader kan du ha avokadoskiver som pålegg med salt pepper, litt skvist sitron og majo. Om nom nom!
Det finnes ferdig modnet avocado, og de skal være (og er som regel) akkurat passe. Men de er dyrere enn de "vanlige", da.
Kjøper du hard avocado må den modnes :ja: La den ligge i romtemperatur noen dager - hvis du legger den i en papirpose sammen med epler går det fortere (pga etylengassen i eplene). Ferdig modnet avocado bør ligge i kjøleskap for å hindre at den blir for bløt.
Og jeg pleier å trykke litt øverst ved stilkfestet for å sjekke modenhetsgraden. Da blir det ikke flekker!
Jeg kjøper alltid grønne umodne avakadoer og lar de modne hjemme i romtempratur. Krever litt planlegging da.
Da vet jeg at ingen har laget stygge merker i dem.
Jeg legger dem i håndflaten og klemmer fingrene rundt, når de gir litt etter er de modne.
Husk at om du skal lage salat med avakade ol. blir de veldig fort flekkete pga luften. Dette kan motvirkes med å ha litt lime eller sitorn over..
Bare et tips..
Jeg har lært å like avocado i det siste.. Tenkte at siden jeg prøvde å få Emma-baby til å spise det når hun var 4 måneder, så burde jeg jo på en måte like det selv også.
Synes det er best med bare salt og pepper på..
Jeg klarer heller ikke å like avokado, men guacomole spiser jeg XD
Men avokado gjør underverker for både hud og hår. Jeg lager avokadomasker stadig vekk ;P
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.