< Tilbake til oversikten

Strekkmerker og vektreduksjon

whynn sa for siden:

noen som har strekkemerker på magen å har godt litt ned i vekt som vil dele non erfaringer?!

jeg har en del strekkmerker på ene siden av magen etter graviditeten. å nå som jeg begynner og gå litt ned virker det som de blir løsere og mere synlige :( merker at når jeg krymper får jeg enda mere hud å det henger mye mere på den siden der merkene er værst..

noen andre med noen tanker om dette her? jeg har ikke gått ned så veldig mye enda så vet lissom ikke om dette er noe som bare blir værre..?!

Photobscura sa for siden:

Du er bare tjueto år og har dermed de beste forutsetninger, jeg vil tro at dersom du gir det litt tid så vil huden trekke seg sammen, ikke nødvendigvis i samme tempo som vektnedgangen, men over tid. Strekkmerker og cellulitter blir gjerne tydeligere så lenge huden er litt slapp enn om den er stram, naturlig nok ;).
I mellomtiden kan du prøve å være flink til å holde blodsirkulasjonen i huden gang ved hjelp av massasje med en god bodylotion og kaldvann fra dusjen :). Det gjorde jeg da jeg gikk ned ca nitten kg for tre år siden, og den løshuden jeg fikk trekte seg sammen igjen på mindre enn et år.

vimsen85 sa for siden:

Hva gjør du med kaldvannet? Dusjer i det etter du har dusjet i varmvann, eller?

whynn sa for siden:

Takk for svar.. ja er klart enn må gi det litt tid.. men la merke til det spesielt i går at de blir lissom Værre..! men kjære vene. er jo bare sånn det er.. kaldt vann..?! ja der blei jeg nyskjerrig å.. :)

Licota sa for siden:

Ja, ta noen minutter med kaldere/kaldt vann på problemområdene etter at du har dusjet. Det gjør at porene trekker seg sammen og du får "gåsehud" etc, hjelper for blodgjennomstrømningen vil jeg tro.

Jepp! Sett dusjstrålen mot problemområdene, så kaldt som du hæler. Licota er nok inne på noe. Jeg VET jo ikke om det var det som funka, men har hørt det flere steder, og søstra mi som både er en god del eldre enn meg (ni år) og gikk ned langt mer sverget til dette, og hun har heller ikke noe løshud å snakke om.

vimsen85 sa for siden:

Brrr. Får vondt inni beina bare av å tenke på det. Men jeg har en "erotisk" masasjeolje som jeg bruker som babyolje etter dusj. Den skal øke blodtiførselen til huden. Tror dere den funker? Prøvde litt kaldt vann nå. Men det er jo KALDT. Hehe. Noen som kanskje har tips til en annen olje man kan bruke (ikke mineralolje)? Den jeg har er nesten tom..

Jeg prøvde å google om det nå, og det ser ut som vanlig behandling mot dårlig blodomløp er å veksle mellom kaldt og varmt vann. Kanskje derfor jeg også fikk anbefalt å dusje med kaldt vann til slutt (ja, litt ubehagelig i starten, men man venner seg ;). Dessuten så skyller jeg nesten alltid håret i kaldt vann når jeg skyller ut balsamen, opplever at det blir mindre fett da) og så smører og masserer man magen rett etter dusj.

Fofa sa for siden:

Rose Hip oli (nype olje) funker dødsbra på strekkmerker. Jeg har enda ikke funnet det på butikk her til lands, men jeg kjøpte med meg et par flasker når jeg kom fra ferie. Man kan sikkert få kjøpt det på nett og:)

Det finnes også en type olje man skal ha i mat ol, vært obs på at det er den til utvortes bruk som gjelder;)

LineJM sa for siden:

Her har de nypeolje til salgs i Norge.Mulig enkelte helsekostbutikker kan ha eller bestille for en.

vimsen85 sa for siden:

Takker :D Skal høre med helsekosten min. Er det en sånn sterk olje som man må blande ut i en nøytral olje eller kan man bruke den sånn den er?

Lunaluna sa for siden:

Hvetekimolje skal være veldig bra mot strekkmerker. Inneholder masse e-vitamin.
Den kan blandes ut i bodylotion eller brukes som den er. Mener å ha lest noe om at den kan blandes med A-creme for bedre effekt.
Søsteren min brukte hvetekimolje for noen år siden, strekkmerkene ble så å si borte.
Den jeg har er fra Julia Lawless, hvis ikke jeg tar helt feil. Selges på helsekost.

Fofa sa for siden:

Rose hip oil smøres på som den er. I middelhavsladene brukes den mot rynker, stygge arr, strekkmerker osv... Der anbefaler faktisk legene den på det sterkeste!! Jeg har hatt god effekt av den:D

whynn sa for siden:

jeg skylder åsså ut balsamen med kaldt vann så dette skla jeg nok klare :):) litt artig du sa det foresten for har ikke hørt om andre som gjør det ;p

whynn sa for siden:

rose hip oil!! Notert! da skal jeg i allfall kjøpe det:):)

Cherry sa for siden:

Bruker hvetekimolje, fantastiske saker. Har kun smurt på magen og der er merkene borte vekke, eller værtfall salig bleket. Nesten så jeg kan finne på å strutte rundt med hengemagen min i bikini. Har ikke brukt den på hoftene så jeg skal teste der om virkningen er den samme. Ellers merker jeg at strekkmerkene over puppene er borte litt. Jeg TROR det skyldes bedre blodsirkulasjon pga intens trening, men jeg vet ikke. Jeg bare gjetter ;)

katten sa for siden:

Tror ikkje det er mange som gjer det. E begynte med det etter e merka kor mjukt og fint håret vart etter å ha vaska det mykje i fjellvatn ein summar.

Jeg har skylt håret i kaldt vann i årevis. Det er et tips som verserte alt på videregående :).

whynn sa for siden:

hvor lange har du brukt det?! :):) har ett søskenbarn som bor i san tropez om dagen så har satt hu på saken om og finne den rose hip oil.. ;) men denne du bruker det det no man får i norge eller?

Sanney sa for siden:

mener bestemt at rose hip er det samme som nype.. vi strevde for å få tak i det engelske ordet for nype en gang nemlig :p

Cherry sa for siden:

Siden mai omtrent. Hvetekimolje får man på apoteket.

whynn sa for siden:

så gøy :) skal jeg jaggu prøve :D Takk Takk

vimsen85 sa for siden:

Såg en Rose hip tea i dag. Det så ut som det var nype..

Anne sa for siden:

Noen kaller det vill-rose også. Litt forskjell på dem eller? Ikke sikker.:p

Zillah sa for siden:

Rose hip = nype.
Men det er jo mange sorter roser som danner nyper.
Ergo kan du sikkert finne te som kalles både nypete og villrose-te eller kva det no måtte vere. Men for det vi er ute etter her, så er nok nypeolje tilsvarande rose hip oil.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.