Ronald sa for siden:
Jeg lurte på hva som er best å bruke av stekefett og smør på maten i en lavkarbodiett? Jeg har brukt å steke med Vita hjertego til nå. Har planer om å kjøpe meg et 20 liters spann med kokosfett. Høres det fornuftig ut?
Ronald sa for siden:
Jeg lurte på hva som er best å bruke av stekefett og smør på maten i en lavkarbodiett? Jeg har brukt å steke med Vita hjertego til nå. Har planer om å kjøpe meg et 20 liters spann med kokosfett. Høres det fornuftig ut?
janmesi sa for siden:
Klarnet smør er best - Vita hjertego er gift
Klarnet smør er enkelt! Det beste til å steke med:
kok opp smør på svak varme - fjern skummet på toppen, og hell av slik at du ikke får med deg bunnfallet (proteinene) - da får du helt rent fett!
Fantastisk å steke med. Etter at jeg begynte å klare smøret, har jeg ikke brukt annet å steke med.
Vita Hjertego er kjemisk fremstilt margarin som bør unngås for enhver pris.
Iset sa for siden:
Signerer Janmesi. Jeg ser også på margarin som gift, fatter ikke at myndighetene kan sitte og si at det er sunt. Her bruker vi stort sett meierismør (vita er ikke smør, det er margarin, kun SMØR er smør). Men kokosfett eller klaret smør er fintfint det og.
Opheliia sa for siden:
Ta avstand fra vita sitt "smør" som de to andre her sier!
Nerthus sa for siden:
Har vært innom noen tråder nå med samme spørsmål - hva med bremykt?
Iset sa for siden:
Konsistensen på Bremykt er litt kvalmende synes jeg. Med en gang den har stått litt i romtemperatur, blir den "oljete". Grøss. Og så er oljen ikke akkurat sunn (varmebehandlet osv). Men det er jo helt klart et okei alternativ til smør om man ikke kan ty til akkurat meierismør der og da. I mitt tilfelle blir Bremykt en nød-løsning, jeg bruker det på jobb men foretrekker absolutt smør.
TrillTrall sa for siden:
Vi bruker bremykt og meierismør om hverandre, det er jo ikke til å komme fra at bremykt er greiere når det skal smøres på fiberrik / rugsprø / (lavkarbo)brød. Og siden det tross alt består av 70% smør / 30% rapsolje så er det neppe så ille. :)
Yonah sa for siden:
Det svenske LCHF folket synes bregott er helt greit, og det er det samme som bremykt.
Ellers kan man ikke kalle vita for smør, smør er laget av fløte.. Ikke masse andre tilsatser.
20liters bøtte med kokosolje? Tror heller jeg ville kjøpt skikkelig cocosa.
Ellers er det hver til sitt, smør til sitt og cocosa til sitt.
Nerthus sa for siden:
Ok - fint å vite. Mamma har sånn problemer med å få i seg meierismør så hun ble overlykkelig da jeg nevnte bremykt som et alternativ. Noen er lettere å glede enn andre, hehe ;)
Kitt sa for siden:
Meierismør trenger ikke smøres, det skjæres med ostehøvel og nyyyytes!;):D:p
Zincite sa for siden:
Det går det an å lage sitt eget smør blandet med den oljen man vil, for å gjøre det smørbart fra kjøleskap.
Jeg lærte i alle fall det for mange år siden, da jeg trodde på påstandene om at enumettet eller flerumettet olje var sunnere enn smør :p
Ellers enig med Kitt, ostehøvel er fantastisk til smør :)
Opheliia sa for siden:
Jeg fikk det blikket av samboeren min når jeg skjærte meierismøret med ostehøvel og la på det maten min. Hun mente det kunne absolutt ikke være godt med så mye smørsmak:p Tidligere var jeg enig - mest fordi smør var usunt:rolleyes: Men nå? NAM!
Ferskenbeinet sa for siden:
nå fikk jeg jammen lyst å prøve ostehøvel på smøret neste gang altså, hørtes fantastisk ut!
Fikk jammen vann i munn etter at jeg skrev dette, er det mulig? Bare av å tenke på smør! fnis
vimsen85 sa for siden:
Jeg så noe som het "naturlig smult" (tror jeg) på Rimi her nylig. På ingrediensene sto det 100% fett fra gris. Er dette en type fett man bruker til frityr og sånn? Kan man bruke det til steking? Noen som er kjent med det?
Kjetilsen sa for siden:
Jeg var på Meny i dag og kjøpte Arne Brimi sitt smør, med mindre salt enn vanlig meierismør, som begynner å smake vel salt for meg :) Kostet vel 21 kr for 250g såvidt jeg husker.
Michelin sa for siden:
I :hearts: kviteseidsmør
katten sa for siden:
Kviteseidsmøret er også heilt nydelig. Det er laget av fløte, og smaker fantastisk :) Var ikkje glad i meierismør, men har absolutt falt for Kvitesidsmøret.
Carisma sa for siden:
Det er fantastisk godt! :ja: Mye bedre enn dette saueskvipet som kviteseidmsøret smaker :D
Kitt sa for siden:
Kviteseidsmør er faktisk laget av syrnet fløte, altså rømme!
Jeg elsker meierismør, men klarer ikke "våt ull" smaken av Kviteseidsmøret! :eek:
Hver sin smak!:D
Ferskenbeinet sa for siden:
men hva med det som heter setersmør? Det har jeg lagt min elsk på. Hvorfor det er to kr billigere en vanlig smør veit jeg ikke?
meretely sa for siden:
Jeg steker mye i baconfett. Jeg steker bacon i mikroen, i en ildfast form med kjøkkenpapir over for å unngå sprut. Fantastisk renslig og greit.
Det fettet som blir igjen i bunnen tømmer jeg over i en liten skål jeg har stående i kjøleskapet. Så er det bare å ta en spiseskje eller to når man skal steke noe.
Man skulle kanskje tro at det ville gi smak, men det gjør det ikke.
Kitt sa for siden:
Er bare en variant av meierismør med litt mer salt, om jeg ikke husker feil!
Man får også meierismør uten salt til forskjellige typer bakst, eggemelk etc!
Photobscura sa for siden:
Smult er den mykeste delen av ister, altså fettet som er rundt organenene til grisen. Fordelen er at det har en lav smeltemperatur.
Det brukes til steking, fritering og ... såpe! :geip:.
Yonah sa for siden:
Det er ikke bare ekstrasalatet, det smaker mere surt, som om de har brukt rømme. Vi elsker setersmør på lapper og brød.
vimsen85 sa for siden:
Smaker det godt da. Var litt dyrere enn smør men jeg tenkte at det kunne være bra dersom det spruter mindre enn smør..
Photobscura sa for siden:
Ettersom ister smaker så godt som ingenting, så antar jeg at heller ikke smult gjør det.
Iset sa for siden:
Dyrere, mener du vel? Setersmør koster et par kroner mer enn meierismør. Mannen min elsker setersmør men pleier å kjøpe meierismør fordi det koster minst, gjerrigknarken. :o
vimsen85 sa for siden:
Okei.. Kanskje jeg heller skal lage ghee da? For det smaker vel mer. Jeg liker at maten smaker smør..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.