Tirsdag skal jeg ut og spise middag med kolleger. Måtte nesten le da bord ble reservert i dag.
Overhørte min kollega i telefonen slik: "Det jeg nå sier er veldig viktig. En av oss spiser lavkarbovegetarisk. Det er ikke en motegreie, det er slik det må være."
Da vedkommende i andre enden begynte å mumle om salat, ble det kjapt presisert: "Nei, vi forventer noe mer skikkelig enn det."
Venter med spenning på hva jeg kommer til å få! Nå får det lokale hotellet vise om kjøkkenet deres duger eller ikke. :-)
Maten jeg fikk var helt grei, men ikke noe å juble over og direkte skuffende med tanke på hva en kan forvente av en hotellkokk.
Som vegetarmat var det ok. Det var gode grønnsaker og fint tilberedt (forsøkte å ta bilde, men var for mørkt). Blant annet var det blomkål, asparges, squash, minimais, tomat og gulrot (...).
Som lavkarbo var det udugelig, selv om det ikke var noen karbobomber.
Den største skuffelsen var bønner i tomatsaus, som jeg sterkt mistenker må ha kommet fra en hermetikkboks. Jeg spiser jo bønner selv om det er mye karbo i det, men det vet ikke kokken, og tomatbønnene har vel om jeg ikke husker feil ekstra mye karbo i seg (pga sausen).
Er dessuten sterkt skeptisk til at kokken hadde kunnskap til å velge minimais i stedet for maiskorn. Tipper han bare hadde flaks.
Ellers eksisterte det ikke en eneste skikkelig fettkilde. Dermed er det også en overdrivelse å si at jeg ble stappmett.
Siste mandagen i oktober skal jeg på avskjedsmiddag med jobben, men da på et annet sted. De har imponert meg før, med ren veggismat, så veldig spent på hva de finner på nå.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.