Såg eit blogginnlegg på VG i går, og sitt igjen trist og sint. Sjølve innlegget var flott, ei stor jente appelerte til kjedebutikkar om å ha kle som lar overvektige føleg seg vel, ikkje berre stygge fargar i dårlege stoff og forma som telt.
Bravo, tenkte eg, men las desverre kommentarane, som var endelaus mobbing og trakassering av "feite folk som berre sitt i sofaen og stappar i seg mat og ikkje rører på seg, og dei har ingen rett til å føle seg sexy eller verdifulle på nokon måte etc, etc."
Kvifor er det så lov å herse med overvektige? :mad:
Bare å pakke oss inn i burka, vettu, så sparer vi sarte sjeler å sjå våre groteskt store kroppar. Vi treng ikkje kle oss fint for å føle oss vel, vi, for det har vi ikkje fortent.
Er man overvektig skal man tydeligvis bare dekke seg i et telt og ikke engang tenke på å ta seg godt ut før kiloene er borte - dvs, i manges hoder, man har veltet ut av sofaen og lært seg kaloriregnestykket... energi inn - energi ut. For sååå enkelt er det. Med mindre man selv har kjent overvekt på kroppen, eller har et minimum av evne og vilje til å sette seg inn i andres situasjon. :rolleyes:
Er ikke annet å gjøre enn å bli frustrert av å lese kommentar felt på vg og dagbladet..kan virke som de fleste nordmenn er en gjeng fremmedfiendtlige, arrogante bedrevitere. Prøver av hele mitt hjerte å unngå å lese fordi jeg bare blir oppgitt og irritert.
Jeg leste kommentarene og ble helt sjokkert av holdningene og avskyen for overvektige mennesker. Jeg ble overrasket av at tilbakemld var i overtall av kritikk. jeg må sikkert ha vært naiv i forhold til folks forståelse for andre sine problem... :confused:
Har ikke sett på linken, men vet bare så altfor godt hva enkelte kan bryte ut av seg. Enkelte oser av så mye forakt mot sine medmennesker at man kan virkelig lure på hva de er laga av. Det er en av grunnene til at jeg etter hvert ikke orker å lese enkelte nyhetsblogger.
For et par år siden traff jeg ei ganske stor dame. Det som var så flott var måten hun kledde seg på, hun nærmest "feira" kroppen sin med måten hun kledde seg på. Jeg ble så glad over å se det og ga henne kompliment for klærne.
Slike holdninger er dessverre ganske vanlige blant normalvektige. Fordi for dem er det lett å holde vekta, og de skjønner ikke annet enn at overvektige må være stokk dumme. :nei: De fleste blir ikke feite fordi de er inaktive, men de er inaktive fordi de blir feite. Man kan spise 5000 kcal til dagen og likevel sulte på cellenivå. Hvis insulinet sender all energien inn i fettcellene og låser dem slik at de ikke kan brukes, hvor skal energien da komme fra? Da sier kroppen at den må ha mer energi, og den skrur ned på det den kan skru ned på. Altså blir man slappe og spiser mer.
Jeg føler at bloggeren har lest denne artikkelen forresten. ;)
Er det mange kommentarer som er slettet? For jeg synes det var en overvekt av relativt saklige kommentarer, krydret av en god del usaklighet, men det var en del kommentarer som henviste til innlegg som muligens var fjernet.
Jeg synes det var et fint blogginnlegg, og synes ut fra egen erfaring at de avdelingene med store størrelser kan være utrolig håpløse, og jeg håper jeg aldri behøver å handle på BiB eller Xlent og tilsvarende igjen, men å påstå at at når man er tjukk, og dermed mangler selvdisiplin så fortjener man uansett ikke å føle seg flott, det er en stigmatisering som gjør meg dårlig. Samtidig må jeg også si meg enig i det mange skriver der inne, hvorfor skal det være mer greit å disse tynne mennesker? Er det mer greit å si at når noen er tynne, så er de stygge? Akkurat som mange overvektige sliter med et lavt stoffskifte så har mange tynne et høyt som potensielt kan skape like store problemer, med selvfølelse så vel som helse. Det har liksom blitt så mye mer korrekt å feire former kontra det å feire mangfoldet. Jeg kan synes en tynn litt guttete jentekropp a la Kathy Moenning kan være vel så vakker som svulmende former som f.eks Christina Hendricks.
Ja eg syns begge delar kan være absolutt herleg. Personen inni kroppen er jo den som bærer sjarmen og utrålinga. Det er ikkje meire greit å snakke om beinrangel og knokkel-sex enn overhevd deig og fleskepølser.
Er det mange kommentarer som er slettet? For jeg synes det var en overvekt av relativt saklige kommentarer, krydret av en god del usaklighet, men det var en del kommentarer som henviste til innlegg som muligens var fjernet.
Eg har ikkje orka å sjekke igjen, men det kan jo vere at fleire skapelege menneske har sett bloggen, eller at nokon har tatt affære og sletta "oppkastet". Eg såg små solgimt av gode kommentarar, men dei stygge var så ekle at dei tok heilt over, synst eg.:(
Eg har etterkvart meir eller mindre gitt opp å handle på vanlege klesbutikkar. Føler meg som ein fettklump, og eg e ikkje så stor. Har handla på Zizzi, der dei ansatte er store damar som veit kor skoen trykkjer, for å sei det sånn, men det er jo dyrt.
Selv jeg som er 152 cm / 55 kg (da, nå er jeg litt lettere) dropper som regel å handle på Vero Moda - de har jo størrelser som ofte ser ut til å være beregnet på anorektiske 12-åringer uten former... Jeg skulle prøve en skjorte i str. M for en tid siden, men torte ikke dra den nedover for den var så trang at jeg tvilte på at jeg fikk den av igjen uten å rive den i stykker... Klesstørrelsene i dag er ofte en vits.
Selv om jeg er mer eller mindre normalvektig i dag, så synes jeg egentlig klesstørrelser mer enn noe annet er forvirrende. Til og med i samme butikk kan jeg finne en topp som sitter finfint i 38, men på et annet plagg igjen så må jeg opp i 42, kanskje til og med 44.
Det er i utgangspunktet en stor lettelse å kunne handle i de "vanlige" avdelingene, men jeg er fortsatt litt sånn oppgitt over at det ikke er noe ordentlig samsvar når det til og med er samme kjede.
Men, en morsom ting, jeg var innom H&M en tur i dag, og så en leopardmønstra cardigan, jeg har lett etter en lenge i riktig farge og mønstertetthet, og denne så ut til å være perfekt, helt til jeg skjønte at jeg var på BiB-avdelinga, og den minste, XL, svømte jeg i :o. Synd med tanke på at jeg virkelig ville ha den, men det satte ting litt i perspektiv for meg, det er lett å glemme hva slags jobb man har gjort, og jeg måtte faktisk ta den på meg før jeg skjønte at den var for stor ...
Men jeg kan i alle fall melde om dødsfine leopardcardiganer på BiB, med både fin passform og kvalitet :D. It's not all bad!
Jeg har ikke sett den nye serien hans (eller hørt om den, tror jeg!?), men jeg hørte han på P3-morgen her, og han sa noe veldig bra noe;
-Du sier du ikke har kinnbein -jeg sier, selvfølgelig har du kinnbein, la oss fremheve dem! Du sier du ikke har midje -jeg sier la oss finne midja di!
Jeg har aldri hatt noe mot Jan Thomas, det er vel mest snakk om se forbi botoxen, tenåringsbruden og eggehvitedietten hans, egentlig ganske trist at det er dét han har blitt kjent for, når det han burde vært kjent for er at han er en veldig dyktig stylist, og heldigvis for han, utstyrt med en god porsjon selvironi :).
(jeg har forresten kjøpt en kul leopardmønstret cardigan på H&M, avdelingen for ungdom, den som stopper i str. 42).
Anyways, jeg er ikke sjokkert over kommentarene. Det er jo bare å se på en vanlig nyhet på vg-nett hvor kommentarfeltet er åpent. Det ender alltid med personhets og kritisering, og saken er ikke lenger ... relevant.
Ah, nice, hvor mye kosta den? Jeg fant nemlig ut rett etterpå at jeg var omtrent blakk, så like greit at jeg ikke kjøpte den på BiB, var nemlig frista til det, for å sy den inn etterpå.
Jeg synes han er søt - som person altså. :) Og jeg tror han er veldig snill egentlig. Han er jo skjønn der han står på gata og stæsjer opp en tilfeldig forbipasserende og kommer med masse godord synes jeg. :) Skulle gjerne blitt stæsjet opp av Jan Thomas jeg - dog ikke på tv! hehe
Min erfaring er at de fleste som svarer slike internett artikler på VG/dagbladet o.l er de som bare har oppgulp å komme med, uansett om det er overvekt eller andre ting. Stort sett bare negative kommentarer.
Da var de nok bare utsolgt, for XL er ikke minste str i BiB. Vanligvis er det L, men noen ting har de helt ned til S (som er litt større enn vanlig S, midt mellom S og M)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.