< Tilbake til oversikten

Helt ny

elibro sa for siden:

Hei jeg er helt ny på dette, og har bestemt meg for å starte på lavkarbo til mandagen. Jeg fortalte en jeg kjenner om dette og fikk en voldsom reaksjon. Hun havnet på sykehuset med nyrestein pga lavkarbo diett. Og hun sier alle hun kjenner som har gått på lavkarbo har gått opp alle kg, når de har gått ned det de ville.
Da begynner jeg jo selvfølgelig å vakle litt..
Har lest masse her inne og syntes dette forumet er helt genialt og ikke minst motiverende.
Jeg skjønner jo at lavkarbo blir en livsstil, men aldri spise pasta eller potet igjen.... hahaha nei uff dette ble bare rot.
Er det noen av dere som har klart det? og klart å holde vekta?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Har man hatt tidligere problemer med nyrene så er ikke ketogener anbefalt. …men her er et utdrag fra Ketolyse boka s. 24:
”Mange motstandere av kuren mener det kan være farlig fordi forbrenningen av proteinoverskuddet og utskilling av avfallsstoffene påstås å kunne skade nyrene. Det er lite sannsynlig at mennesket, som har spist protein i tusener av år, ikke skal kunnetåle det. Forfatteren har heller ikke å finne en eneste undersøkelse som viser at lavkarbohydratdietter er skadelig for nyrene. For sikkerhets skyld anbefales det å drikke 2-3 liter væske daglig når du går på kuren.”

Mange som begynner på lavkarbo har noen greir med ’ååååååhhh jeg greier meg ikke uten’ eller ’skal jeg aldri kunne spise… Vel, erfaringsmessig så er det som oftest de matvarene kroppen din har minst godt av og du virkelig bør kutte ut. Etter en liten periode på lavkarbo kosthold så er det ytterst få som carver, poteter, ris og pasta…

Mulig du har vært innom denne tråden for nykommere i lavkarbo verdenen men der har jeg samlet sammen linker til en del tråder jeg mener alle bør få med seg, viktig lavkarbo informasjon.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Anbefaler deg å lese noen bøker i tillegg for eksempel Lutz’s Bedre uten brød, kommer ut i nytt opplag i disse dager, eller lån bøkene på biblioteket.

Du finner mange her inne som holder vekta, noen faller av og kommer tilbake igjen sånn vil det alltid være. Uansett hvilke slankemetode man benytter går du tilbake til det kostholdet som gjorde deg feit så vil nødvendigvis kiloene komme snikende på igjen.
Mange på vedlikeholds lavkarbo ligger på 40-60 kh pr dag og de aller aller fleste under 72 kh, ref. Lutz (boka: bedre uten brød)

Wiggo sa for siden:

Det aller viktigste er å si til seg selv at dette ikke er en slankekur,men en livsstil endring.. Hvis man forsetter som før etter at man har nådd målet er man snart der man begynnte..

elibro sa for siden:

Takk for svarene :) Jeg har vel bestemt meg for å prøve dette og se hvordan jeg klarer det, jeg er så motivert til å gå ned i vekt nå, har gått ned 5 kg på 3 uker, da har jeg bare kuttet ut alt søtt og drikker bare vann, har de siste dagene begynt å gå en tur på 1.5 time.
Jeg skal fortsatt ned 10kg..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.