< Tilbake til oversikten

Pizza

Raps sa for siden:

I kveld skal jeg på et møte hvor det blir servert pizza. Dette er i middagstider og i en sånn setting at det ville være frekt å ikke spise. Jeg føler meg ikke komfortabel med å forklare om slankekuren min, så jeg har tenkt til å spise et pizzastykke- Håper det ikke ødelegger for mye for meg!! :eek:

Sånne utfordringer møter man vel hele tiden, så må vel bare venne meg til det men.....

marjusen sa for siden:

Si du har glutenallergi. Også spiser du masse før du reiser:D

Georgine sa for siden:

Det er ikke frekt å ikke spise i et møte. Det er lov å si at man ikke orker mat akkurat nå og et pizza stykke kan faktisk få deg ut av ketosen.

Gerd sa for siden:

Du kan få vondt i magen.
Det kan hindre deg i at vekta går ned, ketosen kan bli satt ut i flere dager, faktisk....

Jeg hadde ikke gjort det. Heller spist meg god og mett før jeg reiser og takket nei til pizza.

Det er ikke uhøflig å takke nei, og samtidig være god mot sin egen kropp :)

Photobscura sa for siden:

Enig med talerne over. Hvorfor skal det være frekt å ikke spise pizza i et møte? Dette er en uforståelig problemstilling for meg.

Yonah sa for siden:

Høres veldig rart ut at det er frekt å ikke spise i det møtete du skal i.

Hva med å si at du har vært uten mel så lenge nå at du kan ende opp med fryktelige magesmerter og det vil du ikke teste ut under møtet. Mange av som som får vondt i magen av pizza. Du trenger ikke å si at du spiser ketogent for å slanke deg, men si at du tester ut kost uten mel og stivelse og at et pizzastykke dessverre kan ødelegge alt.

Å spise bare fordi man ikke vil fornærme noen er teit, de fleste er ikke dummere enn at de tar en god unnskyldning. Men IKKE lyv på deg glutenallergi, det er idiotisk, du kan ende opp med at de fikser glutenfri pizza el.l. til deg, og det er MYE verre enn den vanlige pizzaen.

katten sa for siden:

Ta med deg eigen mat, og si som Marjusen sa: du har glutenallergi.
Hvis det er folk du kjenner, så sier du at du har oppdaga det nå nylig :D

E har alltid med meg anten nøtter eller noko e kan bite i i veska mi, tilfelle rottefell, kvar gong e går heiman ifrå. Ein veit aldri når situasjoner gjer til at det blir spising, overtid, plutselig sulten osv.

Lykke til på møte :D

Nemii sa for siden:

Glutenallergi funker alltid. Veldig enkelt når du ikke er interessert i å forklare opp og ned om hvorfor du ikke kan spise det ene eller andre. Alle skjønner hva det dreier seg om, og ingen vil prøve å få deg til å spise;)

Yonah sa for siden:

Men hva gjør du når selskapet hiver seg rundt og bestiller glutenfritt? Temmelig mange her som har brent seg på den skumle løgnen. Glutenfritt mel er enda verre å spise enn vanlige hvetemel, det er enda flere karber som går rett til blodet.

marjusen sa for siden:

Da er det bedre å si man har melkeproteinallergi kanskje;) hehe

katten sa for siden:

Men har ho med seg mat sjølv, er det ingen fare :D

Pruttilutt sa for siden:

Også kan du si at du har en annen form for allergi på toppingen. Jeg f.eks. har tropisk allergi for alt som er naturlig rødt og gult; appelsiner, tomater, jordbær etc., så pizza for meg må være uten tomatsaus, rimelig enkelt å ro seg unna ubekvemme pizzatilbud ;)

Jeg sier rett og slett at jeg ikke tåler korn, jeg kunne aldri ha sagt at jeg har glutenallergi, for det har jeg ikke, selv om jeg i likhet med mennesker flest ikke tåler det spesielt godt, men noen allergi kan jeg ikke skryte på meg. Om noen spør videre, sier jeg bare at jeg ikke tåler stivelse, for jeg får høyt blodsukker av det.

Yonah sa for siden:

Hvorfor røre så mye rundt i grøten når man bare kan si at man tester ut et kosthold uten korn og stivelse og sukker? Det er temmelig mange årsaker til å teset ut et slik kosthold, ikke bare slanking;)
Dere gjør jo som dere vil, men det lønner seg å holde seg nærmest sannheten som mulig.
For i neste møte med middag kan det være at verten har bestilt glutenfritt, melkefritt eller noe uten røde frukter/grønnsaker og forventer at du skal juble og spise og være glad fordi de tok hensyn.

marjusen sa for siden:

Hmm, da kan du si du har karboallergi;) Hehehe

Håper dem tar hensyn neste gang, for da kan du jo faktisk spise og være glad:D

Rin sa for siden:

Det må vel være i orden å si at man styrer unna raske karbohydrater, fordi man blir dårlig av dem? - Jeg roper heller ikke at jeg er på slankern når noen spør hvorfor jeg ikke skal ha påmmfri eller ris etc til maten, jeg sier bare at jeg ikke tåler det så godt, punktum. :cool:

Lullen sa for siden:

Jeg bryr meg ikke så fælt om hva andre tenker om maten jeg spiser, så jeg har de aller fleste gangene jeg har vært på avdelingsmøte eller middag hos familie/venner sagt det som det er: "Jeg spiser lavkarbo og kan ikke spise pizza`en/maten" Tar meg en te/kaffekopp og smiler :D

Syns ikke det er uhøffelig å si nei takk når jeg vet at det ikke er bra for meg.

sirimor sa for siden:

Enig med flere her, ikke så lurt å lyve på seg en eller annen form for matallergi, da kan man lett møte seg selv i døra ved en senere anledning, det er hvertfall pinlig.
Si bare nei takk. Hvis noe sier "å? skal du ikke ha? svarer du bare "nei takk, men ellers takk" med et smil. Det funker bestandig for meg. Ingen flere spørsmål da:)
Om noen skulle fortsette å spørre (noe jeg isåfall ville synes var veldig frekt), kan du bare si at du er litt urolig i magen, og tror ikke pizza gjør seg så bra akkurat nå, mest bare for å få slutt på utspørringen.

jvb sa for siden:

Sant sant :)

For å unngå detaljerte forklaringer om kosthold så sa jeg til min kommende svigermor at jeg ikke tåler gluten. Gjett om det ble mange misfornøyde kakebakere i slektstreffet da jeg ikke rørte noen av de glutenfrie godsakene de hadde tatt seg bryet med å lage.

Nå er jo ikke gluten bra for noe annet enn fugler og bakeegenskaper, så de hadde nok ikke vondt av det sånn sett.

Hvis noen spør sier jeg at jeg ikke spiser mel eller stivelse fordi jeg ikke tåler det. Og så tar jeg gjerne en diskusjon om hva som er fornuftig menneskeføde hvis noen spør, men jeg har sluttet å forkynne :)

Nemii sa for siden:

Jeg mente selvfølgelig ikke bokstavelig alltid, som i alle situasjoner. Regner med at folk selv forstår når det ikke er hensiktsmessig å "lyve" på seg en allergi, som for eksempel overfor svigerforeldre eller venner. Men i situasjoner der man ikke treffer mennesker igjen kan det være greit å bruke en slik hvit løgn for å unngå diskusjoner og misforståelser. Hvis man tror noen blir fornærmet av at man ikke kan spise, kan det faktisk være hensiktsmessig å velge en formulering som gjør at begge parter er happy. Hvorfor gjøre det vanskelig liksom? Det er faktisk ikke alle som forstår at man ikke tåler karbohydrater, og folk som jeg ikke skal ha noe mer med å gjøre, gidder jeg rett og slett ikke å utbrodere for.
Men som sagt, vi mennesker er forskjellige, og vi gjør hva vi vil. Det var et tips som kan funke i en del situasjoner, selvfølgelig ikke alle

ada-emilie sa for siden:

Om du absolutt vil spise pizza ta med en hjemmelaget lavkarbo variant som er stor nok for flere å smake.

Raps sa for siden:

Hehe, mange meninger om dette :)
Synes det er rart at ingen av dere forstår meg, men men.
Det ble nå et pizzastykke, og jeg fikk ikke vondt i magen heller. Så får det heller gå noen dager ekstra før jeg mister mer vekt. Og ingen har vel dødd av litt pizza :o

I morgen er det på`n igjen :)

MissTail sa for siden:

Skjønner deg godt, jeg. :)

Er ofte i slike situasjoner selv, og velger stort sett samme løsning som deg. En liten bit, smak eller lignende uten å gjøre noe stor nummer av det.

Nå er ikke jeg like streng på karbo'ne som deg, ligger normalt mellom 20-50 pr dag, og ser på dette som en varig livsstil. Jeg har godt av å gå ned noen kilo til, men det haster ikke. Både jeg og kroppen min trives med å leve lavkarbo, og ikke minst høy fett, så dette går seg til over tid. ;)

Jeg tar sprekkene/unntakene når de kommer, selv om jeg unngår dem når jeg kan. Det er ikke slik at jeg leter etter dem akkurat, ønsker det jo ikke... Har dog som sagt en ganske avslappet holdning til saken.

Lykke til videre!

Raps sa for siden:

Tusen takk MissTail, dette går nok veien for oss begge :)

Rin sa for siden:

Åh, det var ikke meningen å angripe deg eller rakke ned på din beslutning om å ta et pizzastykke. :o

Men jeg synes det er veldig vanskelig å se for meg et sånt møte-scenario hvor det eventuelt skal være frekt å ikke spise, når det i hodet mitt er helt vanvittig mye frekkere å stille spørsmål ved hva andre spiser og ikke spiser. :ja:

Raps sa for siden:

Jeg ser den :). Men jeg er ikke en person som strutter av selvtillitt og synes ofte det er vanskelig med oppmerksomhet rundt meg selv og min overvekt, derfor var det lettere for meg å styre unna hele situasjonen.

Det beste hadde seff vært og ikke spist, men :)

lifejack sa for siden:

Gjort er gjort, og spist er spist;)
Men kanskje greit å finne ut av hvordan du vil takle lignende situasjoner i fremtiden. Så slipper du å stresse med det en annen gang (nå vet jeg ikke om du stresset så fryktelig med det, men)
Legge en liten slagplan liksom:)

Snorkfrøken__ sa for siden:

Jeg forstår deg og er helt enig med deg:)
Fortsett i morgen og masse lykke til:)

Snorkfrøken__ sa for siden:

kikker opp og ser at jeg ikke klarte helt å sitere:)

Jeg har retta opp, du har bare klart å slette første del av koden ;).

-Modd

Raps sa for siden:

Tusen takk!! :D

Rosekinn sa for siden:

skjønner hva du mener. Har vært i mange sånn situasjoner. Jeg hadde tatt et lite stykke og kosa meg vel og lenge med den. UTEN Å FÅ DÅRLIG SAMVITTIGHET! Så hadde jeg fortsatt som vanlig etterpå. Jeg har ikke fått vondt i magen. Det er ikke sånn at du ødelegger alt ved å ta en pizza bit. Jo, kanskje du går ut av ketose. Men i all verden. tar da ikke lang tid å komme inn i den igjen. Det er ditt liv. Du bestemmer :)

Randi70 sa for siden:

Hvorfor lyve????? Dårlig ide. Jeg har vært i flere slike situasjoner. Sier jeg prøver et nytt kosthold og holder meg unna mel. Det kan jo være mange årsaker til det. Jeg begynte faktisk på Ketolysekuren ikke først og fremst pga. slankingen, men pga. revmatismen. Så er jo slankingen en bonus :-)

Vi er forskjellige....noen tåler mer karbo enn andre. Jeg har spist et pizzastykke jeg ble servert. Fikk ikke vondt i maven og stixen hadde utslag. Hvis du er forsiktig med andre karboer, tåler du et pizzastykke. Noen karboer skal du jo ha iløpet av dagen. Men hvis det er en sånn pizza med kjempetjukke skorper, trenger du jo ikke å spise all bunnen.

Kos deg :)

R0SA sa for siden:

Jeg forstår deg veldig godt. I mange situasjoner er det ikke ok sosialt sett å takke nei og så føle at man må forklare seg. Feks i møte-/jobbsammenheng. Virker som om mange ikke forstår dette, har kanskje noe å gjøre med hva slags miljø man er i, hva slags jobber man har, osv.

Selv ønsker jeg ikke noe fokus rundt dette mot meg, så jeg takker høflig ja og spiser litt. For meg er dette en varlig livsstilsendring og jeg vet med meg selv at skal jeg være helt rigid så sprekker jeg.

For meg er det hverdagen som teller - og i hverdagen spiser jeg riktig. :)

Det var ikke meningen å være lite forståelsesfull, altså. Det er tydeligvis mange meninger om dette, for meg handler det mer om et prinsipp, at det jeg spiser er min privatsak, og jeg synes det er trist at eventuelt press fra omgivelsene skal måtte få meg til å gjøre noe jeg egentlig ikke vil. Det vil kome flere sånne situasjoner, og det er ikke godt for kroppen å sprekke ofte heller. Jeg tenker heller at min helse er overordnet andres eventuelle fornærmelse. Men igjen, vi er forskjellige, og jeg kan faktisk ikke sprekke, det er et for stort offer for meg rent fysisk.

Bee sa for siden:

Sier det samme.

Coockie sa for siden:

Hvorfor komplisere det, lyve og komme med unnskyldninger?

Holder ikke et «Ellers takk»?

Opiat sa for siden:

Det er ikke noe problem å spise ett pizzastykke på ketolyse. Ofte er det en fordel med ett karbomåltid i uka - sånn for å fortgang på porsessene igjen. Problemet kan derimot være at man ikke klarer å styre inntaket, og så husker hvor digg pizza egentlig er. Da kan det fort ryke. Personlig dropper jeg heller å spise slik mat helt - og karbomåltidet mitt hver uke er stort sett fra havregrøt med treige karber.

Yonah sa for siden:

Kanskje ikke et problem for deg nei, men noen av oss går opp flere kilo med vann og får stillestand i vektnedgangen i en uke eller to etter inntak av slik mat. Jeg har ikke sett et sted Torkil anbefaler å spise høykarbo en gang i uka. Jeg får vann i kroppen av havregryn også:(

Opiat sa for siden:

Selvsagt er det forskjell fra person til person, men normalt sett er det folk med insulinresistens som får vann ved inntak av alle slags karbohydrater. Ikke alle overvektige kan skryte på seg dette. Det beste er å prøve seg frem - se hva kroppen tåler og ikke. Stanser f.eks vektnedgangen, så fungerer det for meg å spise mer karber i ett eller to måltid. Det samme ser jeg hos endel kompiser som også har testet dette. Både ifbm deffing, og vektnedgang generellt. Man trenger ikke gå fra 20 til 500 gram karber på en dag, men f.eks fra 20 til 60-100. Igjen er det individuellt selvsagt.

MAR sa for siden:

Nå ser jeg at det ikke er hensiktsmessig å komme med noe videre for den originale problemstillingen, men om noen f.eks serverer pizza og spør hvorfor jeg ikke vil ha, svarer jeg enkelt og greit med godt humør at jeg blir dårlig av det, men at det går helt greit fordi jeg ikke er sulten. Om noen da har litt korte antenner og spør hva jeg ikke tåler, pleier jeg bare kort og godt å svare at jeg blir dårlig av å spise mye karbohydrater. Det går bare fint, er helt ærlig, og det er ikke mange som er frekke nok til å begynne å diskutere med deg da, altså! :)

På den annen side skal det sies at jeg la inn en planlagt pause da jeg var på en ukes ferie hos svigers i sommer, så jeg skjønner den opprinnelige problemstillingen godt også :)

Millsi sa for siden:

Nå er jo hovedinnlegger ganske ny på dette. Jeg hadde nok valgt den lette veien første gang jeg prøvde det å ;)

Her jeg bor virker det nesten som om det er direkte uhøfli å takke nei til noe som blir servert!! man ønsker ikke å bli stemplet som uhøfli/frekk?? Nå vet de fleste rund meg at jeg spiser lavkarbo,så enten får de servere meg noe jeg spiser eller takle ett nei :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.