Fett er en form for energi som kroppen kan bruke, akkurat som energi fra karbohydrater og proteiner, og alkohol om man vil.
Fettet setter seg ikke fast i fettcellene sånn uten videre, bare fordi det er fett.
Hvis det hadde vært sånn, så kunne man jo også hevde at man blir grønn av grønnsaker.
Det er så mange som begynner med lavkarbo, men er redde for “alt dette fettet” man bør spise.
Man ser på mengden fett man spiser, i forhold til før, og skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen, og man er redd for å gå opp i vekt, eller ikke ned i vekt.
De aller fleste er veldig flinke til å redusere inntaket av karbohydrater, men det sitter ofte langt inne å øke fettmengden.
Jeg skal nå prøve å vise dere hvorfor man må spise mere fett da man spiser lavkarbokost, og hvorfor man kan legge fettfrykten på hylla hvis man spiser lavkarbo.
Jeg oppfordrer på ingen måte til å telle kalorier, men kanskje kan det for flere være greit å gjøre det i starten, for å få ro i sjelen med hensyn til fettmengden på lavkarbo?
Mange er “ødelagt” i kropp og sjel av fettfrykt og det jeg vil kalle kalorifobi. Mange tror de går opp i vekt av å bare snuse på smørpakka, fordi det er fett.
Men, det man ikke tenker på, det er at det er mye kalorier i karbohydrater også…..
Jeg skal ta dette steg for steg, så det blir lett å henge med (håper jeg), og jeg tar utgangspunkt i at en person skal ha i seg 2000 kalorier daglig.
Ernæringsrådet anbefaler at kosten skal bestå av:
30 % fett (= 600 kcal)
15 % proteiner (= 300 kcal)
55 % karbohydrater ( = 1100 kcal)
Så velger man å bytte livsstil til lavkarbo, og regnestykket blir litt annerledes med hensyn til fordelingen av næringsstoffene. Det er vanlig å spise (ha 2000 kcal/dag i tankene):
75 % fett ( = 1500 kcal)
20 % proteiner ( = 400 kcal)
5 % karbohydrater ( = 100 kcal)
Ser dere hvor mange kalorier som forsvinner fra karbohydratene når man skifter til lavkarbo?
Hele 1000 kcal blir “borte”.
Hvis man ikke erstatter dett tapet med annen energi, så ender man opp med å spise 1000 kcal/dag, og det er veldig mye for lite energi for å drive en kropp.
Man må erstatte den tapte energimengden fra karbohydrater med fett, og kalorimengden i fettet øker da drastisk fra 600 kcal til 1500 kcal. Karbohydratmengden blir tilsvarende mindre. Altså en omfordeling av energi.
Men man spiser fortsatt 2.000 kcal/dag!!
Jeg skal nå prøve å vise dere med noen eksempler hvordan alt dette ser ut i praksis, og jeg har komponert en helt vanlig lavkarbo dagsmeny:
Frokost: 2 stekte egg og 50 gram bacon
Lunsj: salat av en kyllingfilet, 1 tomat, 30 gram agurk, 30 gram paprika, 30 gram issalat
Middag: en normalstor kotelett (med fettrand), og 150 gram brokkoli (rå vekt)
Kvelds: 1 st tekake, med 1 st kokt egg som pålegg.
Dette er en typisk dagsmeny som mange setter sammen. Ikke nøyaktig slik som dette, men mye likt hvis dere skjønner?
Det er lite karbohydrater her, en god lavkarbomeny.
Men hva inneholder egentlig denne menyen??
Jo, 1033 kalorier!!
Det mangler veldig mye energi i den gode lavkarbomenyen, og siden man skal holde karboinntaket lavt, proteininntaket normalt, så må man hente energi fra fett, man må altså legge til fett på denne dagsmenyen.
Hvordan kan man gjøre det?
Mine forslag:
Frokosten er bra som den er
Lunsj: lag en dressing av 50 gram setterrømme/creme fraiche
Middagen: lag en fløtesaus av 3/4 dl fløte
Kvelds: bruk 10 gram smør på tekaken, og ha 20 gram majones på det kokte egget som er pålegget.
10 gram smør og 20 gram majones er en ganske så passe stor mengde, vei så får der se.
Men hvordan blir da regnetsykket for dagsmnyen med “alt dette fettet” inkludert?:
Fett 73 % ( = 1219 kcal)
Proteiner 23 % ( = 398 kcal)
Karbohydrater 3,5 % ( = 55 kcal)
Samlet kaloriinntak for hele dagen (alle måltider samlet) 1672 kcal
Med et daglig inntak på 2000 kcal, så blir dette faktisk et kaloriunderskudd, på tross av “alt fettet”, det er altså plass til enda mere fett, om man ønsker og orker.
Kutter man i karboinntaket, så MÅ man spise mere fett, enkelt og greit.
Fall ikke for fristelsen til å tenke at det må være smart å spise lite karbohydrater og lite fett.
Det er ikke bra for kroppen!! Den må ha nok energi for å fungere godt. Den har ikke evnen til å hente all energi den trenger fra lagert kroppsfett alene, uten at kroppen tar skade av det.
PS: det er selvfølgelig ikke sånn at fettet MÅ hentes fra smør, rømme, majones og fløte. Jeg brukte dette for å illustrere.