< Tilbake til oversikten

1 dags kosthold

Leanga sa for siden:

Hei!
Å leve på under 20 g karbo om dagen er relativt nytt selv om jeg ellers lever med minimale doser. Her er det jeg har spist idag:

Frokost: 120 g stekt kyllingfilet med litt issalat og løk til

Lunsj: En boks mager kesam med litt funlight i

Middag: 120 g stekt kyllingfilet sammen med en grønnsaksblanding på ca. 100 g med brokkoli, sopp, squash, paprika og litt tomat

Kvelds: 120 g kyllingfilet stekt med litt squash og sopp. En tomat til.

Har spist litt Lakerol og IFA pastiller på kvelden, får alltid søtsug da og vil helst vente med å spise det til kvelden så det ikke setter i gang et sug jeg har hele dagen.

Er dette en nogelunde grei dag som lavkarboer? Vet at Kesam ikke egentlig er å anbefale, men jeg har ikke spist over 20 g karbohydrater idag selv om jeg har spist den boksen.

Setter pris på svar fra entusiaster :D

Carisma sa for siden:

Hvorfor mager kesam? Det er ikke Atkins :nei: Seterrømme er atkins (men ikke på induksjon)

Hvis du dropper pastillene slipper du søtsuget ;)

Gracella sa for siden:

Det der var en meny som Grete Roede ville fått tårer i øynene av i ren glede...;)
Det der er greit hvis du skal gå på null fett, lav karb - men det er IKKE å anbefale.
Energien skal komme fra fett og proteiner og det vil nok være lurt av deg å lese deg opp på en filosofi slik at du skjønner hva du må/bør spise og hva du ikke bør spise.
Lykke til :)

LenaBeatrice sa for siden:

Med så lite karbo i kosten må du spise mere fett.
Klipper inn et innlegg fra bloggen min under:

Yonah sa for siden:

Hva slags filosofi er det du følger? For det er i allefall ikke Atkins.

En hel boks med mager mesam er mange karber og ikke noe fett til å senke blodsukkerstigningen man får etter melkesukker.

Hva med å sette seg ned og lese om de forskjellige filosofiene og følge en?

Det er ikke helgæli det du har spist, men det ser ut som noe Grete Roede kunne jublet over. Jeg ser ikke fett noen steder i menyen din. Til og med på south beach skal man ha en ts med olje over salaten.

Nerthus sa for siden:

Andre har sagt det klart og tydelig - og jeg gjentar gjerne - du MÅ spise fett også! Kroppen fungerer ikke særlig bra i lengden bare på protein og litt karbo...

En annen ting er variasjon. Kyllingfilet 3 ganger om dagen høres kjedelig ut (og det er VELDIG magert) - bytt ihvertfall en av de ut med entrecote eller svinekotelett med fettrand, eller et stykke kokt eller stekt laks så får du automatisk mer fett. Eventuelt kan du bytte med grillet kylling med skinnet på som er et bedre alternativ til kyllingfilet :)

Litt fløte i stekefettet som er igjen i panna når kjøttet er ferdigstekt er både godt, enkelt og lavkarbovennlig :)

Istedet for drops til kvelds, visp litt fløte til krem med litt søtningsstoff i (feks natreen) og ha noen bringebær oppi. Mer lavkarbovennlig pga fettet, og mer "mat" enn drops ;) Dessuten - søtsuget kan du bli kvitt - men da må du spise MYE mer fett, og holde deg helt unna søtsaker noen dager. Ok, noen klarer det ikke - men du kan jo prøve å finne utav om du er en av de som dette går greit for :) (Søtmons selv her... spiser atkins-bar og lager cappuchino-smoothies for søtkosen sin del... men integrerer de som "måltider" i løpet av dagen).

Husk at å skifte fra høykarbo (myndighetenes anbefalinger) til lavkarbo krever en del planlegging og trening. Avprogrammering av lavfett-tankegang til lavkarbohøyfett tankegang - tar tid - energi - kunnskap - men det KAN gjøres om du bare er innstilt på det :)

ada-emilie sa for siden:

Ser ut som en høyproteindiett det der. Farlig lik min egen før jeg turte spise mer fett på bekostning av, i mitt tilfelle, høye proteininntak. Med for lite fett blir man veldig søtsugen. Spis heller fet ost uten karbohydrater enn kesam og cc, og olje over grønnsakene dine.Avokado er ypperlig fettkilde i salat. Den blir som dressing om du moser den inn i salaten.

Leanga sa for siden:

Tusen takk for svar :)
Du har helt rett, det er vanskelig å legge fra seg tankegangen om at fett er farlig, men jeg har gjort et bedre forsøk idag:

Frokost:
120 g kyllingfilet stekt i olje + en tomat og et tynt lag Philadelphia smurt på kyllingen.

Lunsj: Eggerøre(2 egg og vann) med litt squash, sopp og agurk salat til.

Middag: 120 g kyllingfilet stekt i olje med tre baconstrimler rundt, 10 g cottage cheese og 30 g mozarella til smeltet over noen kokte brokkolitopper + litt blomkål.

Kvelds: (Ikke kommet dit enda) - men tenkte to kokte egg med det gule bremykt smørret i :p

Er dette mere godkjent?

Får helt angst av alt fettet, men jeg skal bite i det. Skal også sies at jeg er 1.75-1.77 et sted og veier 56 kg, kanskje 57. Vil dette ha noe å si på hvor mye vekt jeg mister? Mister jeg mindre fordi jeg ikke har såå mye å gå på?

Har også drukket to liter vann idag hittil, applaus for meg :D

Carisma sa for siden:

I følge BMI kalkulatoren er du på grensen til undervektig....

Leanga sa for siden:

BMI kan bety så mangt. Fokuser på kostholdet nå da, innså at jeg kanskje måtte spe på med litt til fett så kveldsmaten ble kokt brokkoli med litt philadelphia og masse smørr :P haha

Nerthus sa for siden:

Vær klar over at lavkarbo er vektregulerende - dvs veier du for lite - vil du faktisk kunne legge på deg litt...

Du er like høy som meg - og jeg skal NED til 75 kg - da er jeg normalvektig... og du veier allerede 20 kg mindre enn målvekta mi - med samme høyde? :confused:

BMI kan bety så mangt - men da gjerne den andre veien - dvs at man kan ha en BMI som sier man er overvektig - men er man høy og veltrent vil dette være misvisende da muskler veier mer enn fett.

Jeg synes uansett at lavkarbo vil være et fint kosthold for deg - siden du vil få i deg næring, få mer overskudd, få bedre hud og hår osv :)

Leanga sa for siden:

Vil det si at jeg står i fare for å legge på meg nå? det var absolutt ikke planen, jeg vil jo gå ned littegrann!

Georgine sa for siden:

Dersom kroppen din ikke er enig at du skal veie enda mindre så kan du legge på deg av lavkarbo ja, det er som andre har påpekt: vektregulerende.

Leanga sa for siden:

Jeg skjønner heller ikke greia med cottage cheese selv om jeg har lest gjennom det meste som har vært skrevet om det her. Hvorfor er det så galt på induksjon? Selv med hele boksen kommer man ikke over 5 g kh, og det er jo såpass lavt per 100 gram i utgangspunktet. Er det tilsatt noe stoff som er fyfy?

TrillTrall sa for siden:

Du er jo nærmest undervektig allerede og jeg gjetter på at det er stor sannsynlighet for at du kommer til å gå opp noen kg fremfor ned. Du bør absolutt ikke gå ned mer i vekt! Jeg begynner å lure på om du har et meget usunt forhold til vekt, kropp og mat? Går du mer ned i vekt blir du helsefarlig tynn...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.