Nerthus sa
for 14år siden:
tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2312
får rett og slett vondt inni meg - han lyver jo faktisk! Sier om en mann som har skjønt poenget og begynt å spise lavkarbo:
Da blir hans diabetes etter all sannsynlighet mindre fremtredende, kanskje helt borte. I tillegg vil han nok ha godt av et sunnere kosthold med lite godterier, og ved å kutte mye ned på bacon, fløte, helmelk og andre fete kjøtt- og melkeprodukter. Den maten han spiser er helt klart uheldig for hans hjertehelse.
Tilbakemelding til en pro-lavkarbo (en av oss?) :)
Den såkalte behandlingen som lavkarbo-forkjemperne hevder er gunstig ble brukt i ganske mange 10-år med dårlige resultetaer, særlig fordi mange fikk hjerteinfarkt.
Mannen oppgir ikke kilde på en ENESTE påstand han har! Og sjekk denne da - som er favoritten:
Du stiller spørsmålene: Når skal de mest innbarka forkjemperne for "tradisjonelt, norsk kosthold" innse at enkelte blir syke av poteter, korn og brød?? Må vi vente til dere går av med pensjon? Du må vente til man har vitenskapelige studier på skikkelig faglig nivå som viser at lavkarbo-kosten er gunstig. Det finnes ikke slike studier i dag, men derimot en god del studier som støtter mitt syn.
HAH! In your dreams Drevon - en liten titt i boka "Bedre uten brød" og alle de studiene som støtter ditt syn faller sammen i grus...
sukk... ok bedre nå - eller kanskje ikke ;)
(fant ingen andre tråder om temaet Drevon i dag - flytt gjerne til annet sted om nødvendig)
Areola sa
for 14år siden:
Jeg tror du var først ute i dag, Nerthus :)
Diabetes
Innsendt av: LO, 20/09 - 2010 kl. 10:06
Mitt spørsmål angår ikke meg, men min far som har fått konstatert diabetes to. Han er pr i dag ca 98 kg og er ca 190 cm høy, 62 år gammel og i relativt god form. Han er ikke spesielt overvektig, men har et lite lag fett rundt midjen. Han har alltid småspist på sjokolade og småkaker mellom måltidene til min mors irritasjon. Han har fått det for seg at han bør spise masse fett, på bekostning av stivelsesholdige og sukkerholdige matvarer. Dette på bakgrunn av en bok han nettopp har lest, som heter "Diabetes, nei takk". Jeg synes det virker greit at han kutter ned på potet, ris og endel frokostblandinger, men det som bekymrer meg er at han spiser mye bacon, fløte, rømme, helmelk og andre matvarer som inneholder store mengder mettede fettsyrer. Mine spørsmål til deg er: 1) Kan denne eksperimenteringen hans være farlig, i forhold til fremtidig hjerteinfarkt f.eks.? 2) Hvilket kosthold vil du anbefale til folk som har fått konstatert diabetes 2? Jeg har hørt at høyt inntak av proteinrik kost i lengden kan være en storpåkjenning for nyrene, særlig for folk med diabetes som allerede setter mange av organene sine under press, så jeg vet heller ikke om dette er rett vei å gå. Jeg føler meg derfor litt rådvill nå. Hva mener du han bør gjøre? Til opplysning kan jeg nevne at blodsukkermålingene hans har ligget rundt 7 mmol/l siden han begynte med denne eksperimenteringen for ca 1.5 mnd siden, og har kanskje gått ørlite ned fra tidligere målinger. Han har helt kuttet ut druer (som jeg tror bidrar mye til økt blodsukkernivå) og målingene hans har (kanskje derfor) vært litt mer stabile i det siste, sjelden med målinger over 8 mmol/l."
Hei, Din far har en BMI på vel 27, og han er derfor litt overvektig. Han kna nok tjene på å gå ned 5 kg i vekt. Da blir hans diabetes etter all sannsynlighet mindre fremtredende, kanskje helt borte. I tillegg vil han nok ha godt av et sunnere kosthold med lite godterier, og ved å kutte mye ned på bacon, fløte, helmelk og andre fete kjøtt- og melkeprodukter. Den maten han spiser er helt klart uheldig for hans hjertehelse. Derfor bør han bruke et kosthold slik det anbefales av de aller fleste helsemyndigheter i verden: hold en normal kroppsvekt, bruk rikelig med grønnsaker, spise fisk i alle varianter, bruk 2 frukter om dagen, spar på alkoholen, bruk grove kornprodukter, og vær daglig fysisk aktiv, helst mer enn 60 minutter med noe han liker. Lykke til med fars helse! Hilsen Christian A. Drevon
Go far! :heia:
Supera sa
for 14år siden:
Sukk...
Licota sa
for 14år siden:
Mannen gir meg mark.