< Tilbake til oversikten

Leververdier og urinsyre?

Borghild sa for siden:

Lurer litt på noen verdier fra den siste blodprøven jeg tok.

Leververdiene er forhøyet (alat 73 og asat 57).
Urinsyre 520.

Er det en konsekvens av omlegging til lavkarbokosthold og som vil gå over etterhvert? Noen som vet?

Alle de andre verdiene er perfekte.
Fikk innkalling til legen igjen og vil gjerne høre deres mening i forkant.:)

Kitt sa for siden:

Du har dia2, har du ikke?
Da er det helt normalt med forhøyet urinsyre! Min er ikke så høy som din, men ikke langt unna, og jeg fikk beskjed av en spesialist at det var helt normalt ved dia2!

Jeg slet også med forhøyet ALAT(og ASAT) tidligere. Det viste seg at det hadde med gallestein å gjøre. Etter at jeg fjernet galleblæren, gikk verdiene sakte, men sikkert ned mot normalt igjen!
Og dine verdier er ikke mer enn så vidt det er for høye. Fikk beskjed om at det ikke var noe å bekymre seg for så lenge verdiene ikke var sånn opp mot 10 ganger for høye.:eek:

Kanutten sa for siden:

Har ikke peiling på verken det ene eller det andre du spør om... :o

Men uansett ønsker jeg deg alt godt både med lavkarbokosthold, leververdier og urinsyre! :klem: Og når nettstedets egen sykepleier tar taket, ja da kan du være sikker på at du blir ivaretatt! Kitt er bare fabelaktig! :heia:

Borghild sa for siden:

Takk til dere begge to.:)

Har ikke problemer med gallesten eller annet fra den kanten. Har slitt med tykktarmen så det er mulig det knytter seg til den. Har tatt ultralyd tidligere uten å finne noe, men. Vet at Ulcerøs Colitt bl.a. gir høye leververdier.

Leste nettopp at man kan få forhøyet urinsyre av å spise for mye proteiner. Jeg spiser nok kanskje litt for mye av de, regner aldri på det. Kanskje en ide å sjekke inntaket.

Når de ringte meg fra legekontoret i dag ymtet de innpå en medisin som het Allopurinol. Føler ikke at jeg har lyst på noen tabletter for dette enda. For som Kitt skriver, verdiene er jo ikke så høye.

Vel, skal til dr. mannen den 29. såda får jeg høre hva han mener.

Kanutten sa for siden:

Skal vi starte en sånn føljetong sammen?? Legebesøk 2010?? :lol:
Jeg var forresten og tok endel hormontester i dag, men IKKE det hormonet jeg ville teste.. De kunne ikke det, jeg må til Oslo for å gjøre det og jeg har ikke vært i Oslo på over 22 år! :eek:

Borghild sa for siden:

He he - kanskje en god ide det Kanutten.
Må du virkelig til Oslo. :helsesjek Jøss det er da litt av en tur for en test.

Da må du lage en fin tur ut av det da. Ta med deg samboeren og ligg over på hotell. :D Kose seg samtidig. Kanskje du får dekket din del av reisepengene på NAV. Så fort du har adr til stedet du skal testes på, så finner du detaljerte kart på nettet, og vips så vet du hvor du skal.

Håper svarene på de hormontestene du har tatt er fine.
:klem:

Kanutten sa for siden:

Jeg håper at du føler at du blir skikkelig oppfulgt av legen din. Det er J.... å føle at man ikke når frem.. Man blir frustert og etter hvert som ymse tall baller på seg blir man kanskje en smule frustrert og "hva skjer nå" liksom. Medisin er ikke alltid løsningen, men den kan lindre på vei MOT løsningen... som jeg tror er lavkarbo og trim.. :p Lavkarboen har jeg inne, værre med trimmen...:o

Kitt sa for siden:

Takk for skryt, Kanutten! :rodme:
Kanskje vi endelig får treffes, nå som du MÅ til Oslo på NAVs regning?:spent::spent::spent:
Kan overnatte her, vet du, om ikke sambo vil/kan være med!:love:

Jeg hadde høye verdier i flere år før jeg visste at jeg hadde gallestein. Tok nok i hvert fall 3-4 år fra legen fortalte om forhøyede verdier før jeg fikk anfall!

Nannah sa for siden:

Jeg har urinsyregikt og jeg lever helt utmerket på lavkarbo uten at den forverres det grann:ja:

Borghild sa for siden:

Godt å lese. Vet du hva verdien din er? :)

Kanutten sa for siden:

Tuuusen takk! :klem:

Borghild sa for siden:

Hadde du tatt ultralyd og MR da, uten at de så noe feil?

Det er jo ganske utrolig at de lot deg gå så lenge. Man kan kanskje ikke forebygge dette. Ja ja, håper du ikke har eller blir plaget med det igjen.

Jeg har ikke vondt hverken i stortåa eller i magen, ikke i ryggen heller for den sak skyld.

Kanskje han henger seg litt ekstra opp i dette i og med at han ikke direkte jubler for lavkarbo.:p Hvem vet. Han trodde jo at kolesterolverdiene mine skulle være så høye, men de var jo flotte. :D

Uansett nå blir det sjekket opp i og godt er jo det. :)

Kitt sa for siden:

Tok ikke en eneste test, jeg! Dette er mange år siden, ca 1992, vil jeg tro, og legen min bare tok nye prøver en gang i året for å følge med. Disse gamle huslegene fikk ikke panikk for litt høye prøver, de så ting an, og som regel var det noe forbigående!:):)
Legene har de siste årene vært så redde for å feile/overse noe, at de har rekvirerert i hytt og pine og nå må man innskrenke bruken av CT/MR til de som MÅ ha det. Får ikke det kun på svak mistanke nå lengre! Ikke med mindre man vil betaleover 2000,- for det selv, da!:eek:

Kanutten sa for siden:

Jeg har fått frikort, jeg har fått frikort, jeg har fått frikort! .. :o Men som de eldre damene sier på jobb.. Det er jo status å IKKE ha fått frikort! :p

Borghild sa for siden:

Jeg stemmer i: har også fått frikort, fått frikort. Kom i dag. :p Lavstatus her i gården også. :rolleyes:

Kitt sa for siden:

Hva er det dere snakker om, da?:p
Har hatt frikort siden 1. juni, jeg!:cool:

Mest fordi jeg måtte ørten ganger til øyelegen da jeg fikk problemer med øyet i vinter/vår. Til 285,- pr gang gikk det fort, ja!:eek:
Noen turer til fastlegen (dusten) og behandling på Riksen, så fikk jeg igjen over 2000,- også!:D

Borghild sa for siden:

OK - du stiller i veteran klassen du da. :D

Kitt sa for siden:

Var veldig spent på om det nye systemet skulle virke, men ble jammen positivt overrasket, gitt!:w00t:
Ikke bare kom frikortet helt av seg selv. Pengene raste inn på kontoen helt av seg selv også!:eek: Og det hadde jeg jammen ikke trodd skulle gå så smertefritt!:D

Borghild sa for siden:

Ja, samme her. Helt utrolig lettvint da gitt. Kortet kom i dag, og beskjed om hvor mye som kommer til utbetaling.
Veldig greit altså. :)

Kanutten sa for siden:

:lol: Kjekke penger å ta med seg! :heia:

Pruttilutt sa for siden:

Ang. urinsyre uten diabetes-diagnose; har verdi på 421, er det noe å bekymre seg for? Har murringer både i lever- og nyreregionen.
Prøvene ikke tatt hos fastlege, men på legekontoret jeg jobber på. Spurte en av legene her og hun sa at det var helt normalt. Når jeg leser inne på lab.håndboken til UNN, så står det nyresvikt, nyresvikt og nyresvikt. :rolleyes:

Kitt sa for siden:

421 er jo ikke langt over "normalområdet", da!:) Det går opp til 350 for kvinner under 50 år.
Dersom man er overvektig, insulinresistent og/eller spiser mye kjøtt, blir verdiene fort noe høye uten at det er noe unormal med det! ;)

Pruttilutt sa for siden:

Thank you, Kitt <3

senorita sa for siden:

Har vært og tatt nye leverprøver ;)

i oktober 2010 etter 2 uker på lavkarbo ( de var mer i sep, men husker ikke)

Alat 166
ASAT 87
GAMMA GT 88

I november 2010:

ALAT 134
ASAT 74
GAMMA GT 60

MAI 2011 :

ALAT : 70
ASAT : 33
GAMMA GT ; 31

KONKLUSJON : Etter at leververdiene hadde steget JEVNT i ett helt år, så sank dem fra skyhøyt nivå til NORMALnivå på 7 mnd med lavkarbo :D :D :D

Venter også på svar fra MR av svulstene mine som jeg tok forrige uke :) Spennende :)

senorita sa for siden:

De var mektig imponert på legekontoret og jeg sa til dem "jaja er vel ikke så farlig med fett likevel da" ;D

Kitt sa for siden:

Så utrolig bra!:D
Spennende med MR- bildene, ja! Må holde oss oppdatert!:ja:

kjerstiva sa for siden:

Konge :D:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.