vet dere hvor lenge ketolysebrød og lavkarbo brød holder seg?
og hjemmelagede knekkebrød?
laget meg også rømmegrøt på fredags ettermiddag etter Gerds oppskrift, har en tallerken til i kjølskapet, er den bra nok til å spise i dag...?
noen erfaringer på dette området?? jeg er ganske pinglete når det gjelder sånne holdbarhetsspørsmål, men er jo ganske dyrt og unødvendig å kaste mat som er bra nok til å spises....
Brødene kan du skjære opp i skiver før du legger dem i fryseren, da tar du bare opp det du trenger i gangen. :) I brødristeren tiner de på et blunk!
Når det gjelder rømmegrøten hadde jeg spist den om den har stått tildekket, men ikke om den har stått i tallerkenen uten plast over for da er det sikkert en real snerk på den. Usj.
Brød og slikt fryser jeg ned i porsjoner. Ser at brødet blir lett "fuktig" og da er jeg skeptisk på hvor lang tid det kan ta før det mugner, isj.
Uansett, jeg undersøker mat jeg er usikker på ved å se nøye etter fargeforandringer og så lukter jeg på maten. Er det ikke noe som er rart, så smaker jeg, og er alt ok, erklærer jeg matvaren for spisendes ;)
Hvis rømmegrøten lukter og ser normal ut, så er den sikkert grei :)
Brødet bør oppbevares i kjøleskap eller helst fryse ned i skiver. Om jeg en sjelden gang baker et brød, så skjærer jeg hele i skiver, tar 1/3 i kjøleskapet og resten i fryseren.
Knekkebrødene holder seg en evighet, skulle de bli myke er det bare å la de stå litt i stekeovnen så de får tørke ut igjen.
Brødet blir som regel muggent etter ca 5 dager har jeg funnet ut (skal liksom fryse det "etterpå", og vips var det gått 5 dager :D)
Det er skjeldent veldig farlig å spise mat som har ståt 2-3 dager i kjøleskapet. Du ser og lukter fort om det er dårlig. Dessuten tåler man mindre og mindre om mangen aldri får noen utfordringer og lærer å holde på immunforsvaret... ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.