< Tilbake til oversikten

MedisterDEIG mulig å få tak i?

marjusen sa for siden:

Jeg har såååååååå lyst på medisterkaker, men må da event. lage dette selv. Har funnet noen oppskrifter jeg vil prøve, men medisterdeig er ikke lett å få tak i eller?

Er det noen som aner om det er mulig på Gjøvik, event Toten?

Mvh
Marius

kamp sa for siden:

Jeg kjøper hos slakteren.

Ellers har jeg sett det i frysen på mega og rema 1000.

Charlott sa for siden:

Yepp....

På Østre Toten slakteri på Skreia :D Ring og snakk med den hyggelige slaktermannen, han lager på bestilling :) Tror du tilogmed kan be om en høyere andel fett i medisterdeigen :D

Gerd sa for siden:

Det som er i frysere på butikkene er som oftest farse, ikke deig.
Men gilde har svinekjøttdeig, bruke den :ja:

marjusen sa for siden:

Ah, går det ann? Kun svinekjøttdeig med krydderblandingen jeg fant og egg? Eller burde jeg spe den med annet kjøtt også?

Liker best så fine medisterkaker som mulig:) Hurra om det går fint med svinekjøttdeigen fra Gilde da:D

Yonah sa for siden:

Aldri sett medisterdeig i butikkene annet enn ved juletider. Medisterfarse får man derimot hele året og den må man holde seg langt unna.

Men jeg får de på meny til å male for meg, jeg ringer og bestiller 2-3kilo og henter en dag eller 3 senere. Ikke noe er som hjemmelagede medisterkaker!

marjusen sa for siden:

Aahh, konge. Har ikke nr dit vel? Husker du prisen pr kg? Hehe, mange spm dette men;)

marjusen sa for siden:

For ikke å gjøre noe dumt her, hva spør du om da? Kan dere male opp 3 kilo med ....

Gerd sa for siden:

Jeg bruker den, tilsetter egg, litt ekstra mykt smør, salt, pepper, gjerne en fløteskvett og ev. andre urter smaksløkene ønsker ;) Elter det sammen til en seig masse og steker. NAM! :D

Yonah sa for siden:

Det går jo, men det blir litt lite fett. Men tilsett fløte og mos kjøttet litt ekstra med stavmikser. Jeg liker også den fine konsistensen på medisterkaker.
Det er absolutt best med medisterdeig fremfor svinekjøttdeig. Det er også noen butikker som har spekk i fryseren, gå rundt og kikk, kanskje du kan finne en klump med spekk, da kan du kjøre spekk sammen med medisterdeig i feks food prosessor.

Gerd sa for siden:

[quote=marjusen;936203]For ikke å gjøre noe dumt her, hva spør du om da? Kan dere male opp 3 kilo med ....

marjusen sa for siden:

Hurra hurra:D Dette blir godt altså.

Da skal jeg ta meg en runde etter jobb idag og se hva jeg finner.

Charlott sa for siden:

61 16 42 46
Husker ikke helt prisen... mener det ble ca 450 kr for 5 kg, men ikke sikker.... Ring og snakk med med Arild du ;)

Edit: han har forøvrig spekk også ... :)

</strong>

marjusen sa for siden:

Nam nam, sjekk denne oppskriften her da:

0,5 kg medisterdeig
2 ts salt
2 ts potetmel (Tenkte å bytte ut dette med egg)
0,5 ts ingefær, tørket
0,5 ts muskat
1 dl melk (Bytte ut med fløte)
ribbefett eller smør til steking
pepper

FREMGANGSMÅTE
Kna medisterdeigen godt sammen med salt. Den skal bli ganske seig. Ha i egg, ingefær og muskat og bland det godt inn. Spe med fløte; ha i litt og litt og kna til det blir en jevn farse.

Form kaker. Det er lettere med våte hender. Stek kakene i smør eller ribbefett ca 7 minutter på hver side med på middels varme.

kamp sa for siden:

På rema her har de medisterdeig og ikke farse fra nordfjord.

Yonah sa for siden:

Jeg er som Gerd ikke sikker på det, men mulig de er av få butikker som har den?
For andre rema har kun enten fersk medisterfarse i gjennomsiktige bokser eller frosne pølser. Jeg har flere ganger spurt etter ekte medisterdeig og blitt henvist til den pølsa og måttet forklare den store og viktige forskjellen og de har sjekket for meg og rema har ikke medisterdeig, kun farse fra nordfjord.

Carisma sa for siden:

Nå har jeg ikke vært på CC på mange år, men matbutikken der skal vel ha ganske bra utvalg? Kanskje de kan lage på bestilling om ikke annet. Og de fleste der oppe har vel avtale med Totenkjøtt (det har til og med butikka på Hadeland) så de kan vel bestille derfra om de ikke maler selv.

majmaj sa for siden:

Jeg er ihuga bypatriot og ville ihvertfall spurt på Gjøvik før jeg dro til østre toten ;)

Arild Kristiansen er jo verdt ett forsøk?
Eller på Wiggos mat?
Og som nevnt CC kan på en god dag gidde å hjelpe deg :rolleyes:

marjusen sa for siden:

Var innom CC mat i dag, men dem hadde ikke. Tok kun inn til jul, så der ble jeg henvist til svinekjøttdeig.

Skal høre på Wiggos i morra, kanskje dem har eller skaffer.

Marius

marjusen sa for siden:

Sendte mail til Ica, og fikk dette svaret i dag:

Hei!

Vi har fått tilbakemelding fra produktansvarlig hos oss og han sier at du kan kontakte butikken og spørre om de kan bestille opp til deg. Telefonnummeret til butikken er 61146770.

Vennlig hilsen
ICA Kundekontakt
Solveig Slattum

Så da kan det jo være at dem bestiller opp til meg:)
Men nå skal jeg prøve av svin og karb.deig først.

Marius

Yonah sa for siden:

Vet du, i dag fant jeg spekk langt ned i en frysedisk på mega, fra gilde. Kanskje du finner det i noen av dine butikker i nærheten? Litt langt å reise til Trysil bare for litt spekk:lol:
Spekk+ kjøttdeig gir gode feite kjøttkaker.

marjusen sa for siden:

Hihi, kanskje du kan sende meg litt spekk i posten?? Tenkte jeg sku reise innom butikken og se litt. Men dagene blir AAALT for korte. Har ei lita ei hjemme på 7 måneder som legger seg tidelig. Må prøve å leke litt med hun også så mye som mulig;)

Jeg har en del spekk på sideflesket (lovehandles) mitt jeg kunne skjært av, men litt drøyt det og.. Hahaha, tror det er trått gitt.

Carisma sa for siden:

Itt'no gæli me Toten da væ! Je har vøri hær't villtotning utti ytter-Kolbu hælve oppvæksten! :D

Kamelen sa for siden:

:lol::lol::lol::lol:

Usannsynlig flott!!!!!!!!!!!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.