< Tilbake til oversikten

Om å se det hele i et lang perspektiv

Vibeke-67 sa for siden:

Ja, det har jeg virkelig lært gjennom denne prosessen fra syk og overvektig til frisk og normalvektig, og har lyst til å dele noen av mine erfaringer med dere.
Våren 2006 slet jeg mye med at jeg la på meg, spesielt rundt midjen, ble trøtt og slapp, svimte av på jobb, mistet hukommelse, mistet språk...i det hele tatt en skremmende opplevelse. Jg trente jevnlig, og spiste lite, men alt ble lagret som fett i kroppen. Høsten 2006 ble jeg sykemeldt og var til utredning på Haukeland. De endte opp med en mulig ME-diagnose, med følgende tilleggskommentar : Lykke til, men jeg anbefaler deg til ikke å prøve en slik diett med redusert karbohydratinnhold da dette kan være veldig skadelig.
Så jeg sjekket ut dette, leste meg opp, og begynte å legge om kostholdet. (Det skulle de ha visst, hvilken effekt denne fantastiske advarselen hadde!) Etter ca 6 mnd på lavkarbo ala Lindberg oppsøkte jeg Fedon Lindbergklinikken i Bergen. Da veide jeg 90 kg (hadde gått ned ca 10 kg), og 39 kg av disse var rent fett og midjen målte 102 cm . Jeg var insulinresistent, og C-peptid nivået mitt var 1036. Jeg fikk diagnoesen PCOS, og begynte med metformin.
Legen gav meg mange svar på hvorfor ting hadde gått så galt avsted med meg, og jeg la om kostholdet totalt. Jeg begynte på ED, men ikke i fase 1, men i fase 3 uten ED-produktene. Og sakte men sikkert forsvant kiloene av meg. Jeg ble helt frisk igjen, begynte å jobbe 100% igjen, ble tilsatt som stipendiat på universitetet og jobber nå med en doktorgrad. I november 2008 ble jeg overraskende gravid (i en alder av 41). Da veide jeg 80 kg, så dere skjønner at dette vekttapet har tatt sin tid!
Juli 2009 fødte jeg en skjønn datter. Under svangerskapet la jeg på meg 12 kg, var nøye med kostholdet og levde lavglykemisk. Fikk også til å trene endel, spesielt yoga.
I dag var jeg igjen hos legen. Nå viser vekten 75 kg, og jeg har en normal BMI. 27 av disse kiloene er fett. Målingen på en ny type vekt viser at jeg har en lav prosentandel av ugunstig innvoldsfett. Midjemålet mitt er ca 85, så fettet der sitter godt igjen.
I samtalen i dag spurte jeg om hvordan jeg kan bli kvitt dette fettet. Og svaret var at det vil forsvinne av seg selv hvis jeg fortsetter som nå. Koppen trenger tid til å reparere seg selv, og hun er overbevist om at ved neste konsultasjon vil endel av dette være borte. Så jeg skal bare forsette som jeg gjør nå. Kroppen fikser dette selv, det viser erfaringen hittil.
Med PCOS følger blant annet endel skjemmende hårvekst. Jeg kan huske at jeg "alltid" har hatt endel hår rundt brystene, det er borte nå. Håret på haken har også minket med ca 50%, så det er ganske så utrolig hvilke endringer vi her snakker om!

For meg handler ikke dette om å slanke seg. For meg handler dette om å legge om en livsstil, og å spise seg frisk for livet! Da spiller det null og nada rolle om det tar 4-5 år å bli helt frisk!

Til slutt må jeg bare få utbryte en aldri så liten jubel her - :heia: :heia: :heia:
Det var en fantastisk beskjed å få i dag!
Lykke til til alle dere der ute, det nytter!

Gerd sa for siden:

Fantastisk :heia:

:suss:

Rin sa for siden:

Så fint at du deler historien din!

Tror det er viktig for mange som begynner på prosessen med livsstil-endring og evt vektreduksjon å se at ting kan ta tid... og at det er helt i orden. Å spise lavkarbo er ikke meningsløst eller fåfengt bare fordi vekta ikke raser ned flere kilo i uka, slik jeg får inntrykk av at mange forventer. :p

Super-imponert over hva du har fått til, og er helt sikker på at du når videre mål med tiden! :heia:

TigerTove sa for siden:

Så flott! Sitter å leser til eksamen i mårra og var i utgangspunktet i litt dårlig humør, men nå ble jeg så glad på dine vegne at det forsvant gitt! :) Lykke til videre.

Zillah sa for siden:

Dette var virkeleg fantastisk, eg er så glad på dine vegne over at livet har endra seg så radikalt på denne tida. :roert:
Og veldig kloke ord å ta med seg på vegen for oss andre, tusen takk! :)

Pearl sa for siden:

Så deilig å lese om historien din, du skjønne, utholdende dame. :)

Huldr sa for siden:

Fantastisk, Vibeke! Hurra for deg :heia: :suss:

Ana sa for siden:

Fantastisk!

katten sa for siden:

Hei Vibeke :D

Vart heilt rørt av å lese historien din!! Snakk om å vri ein negativ beskjed frå Haukland over til noko så positivt. Gratulerer så mykje med eit heilt nytt liv. Ja to faktisk, både deg og datteren din! :heia::hearts:
Det var veldig motiverende lesning for meg som skal mykje ned.
Og e si til deg som min bestefar alltid sa til meg:"Hold fram som du stevner" :D

Gratulerer igjen med så bra resultat og lykke til videre.
:klem:

Cyan sa for siden:

Hurra! :heia: :suss:

Lava sa for siden:

Kjempeflott! :heia:

Modezty sa for siden:

Kjempeflott! :heia:

Takk for at du deler :)

mamz sa for siden:

Kjempeflott å lese dette :)

Georgine sa for siden:

Veldig, veldig bra jobbet :heia: :heia:

Zincite sa for siden:

Gratulerer masse til deg :blomster:
Godt å se ting i perspektiv - både tidsmessig og helsemessig.
Det er flott at du får fram hvor mye kostholdet kan påvirke og gjøre for helsa også. Det har så lett å forsvinne i slankefokuset.

Sothøna sa for siden:

Detter er så flott :heia:

Du har vært knallflink :ja:

LilleM0r sa for siden:

Så flott, Vibeke!!:heia::heia:
Dette er historien det som burde ha stått på førstesiden i Dagbladet!!

Og takk for at du er en inspirasjon for alle oss andre her inne:love::klem:

Thaleia sa for siden:

Flott innlegg, og kjempebra jobbet! :)

aktivjente sa for siden:

Takk for at du deler denne fine historien med oss! Det er så altfor lett å miste både fokus og tålmodighet. Du viser at det lønner seg, bare man er litt standhaftig.

Gratulerer med bedre helse og med lillepia!!

Bøtt sa for siden:

Takk for at du delte historien din!Dette er jo helt fantastisk:heia:

Vibeke-67 sa for siden:

Denne var det gøy å lese om igjen :heia:

trillian78 sa for siden:

Denne har jeg ikke sett før Vibeke! Fantastisk! Hurra for deg altså! :heia: Og hurra for det forskrekkelige farlige lavkarbokostholdet :D

aslaug sa for siden:

Ja helt enig, dette var en fantastisk historie! Du har vært kjempeflink!:):)

Vibeke-67 sa for siden:

Takk dere :klem:
Kanskje litt viktig å lese slike historier også, for alle som depper pga at de bare har gått ned 5 kg siden de startet etter nyttår, og nå lurer på hvorfor det er stillstand;)
Jeg må si at jeg ikke har problemer med å holde vekten, og jeg tror faktisk det har endel å gjøre med at jeg har brukt så lang tid. For kroppen er jo dette det vanlige nå.
Og jeg må si jeg virkelig nyter å kunne gå inn i en butikk og prøve en one-size bukse, også passer den! Og at jeg kan gå rett i inn i normale klesstørrelser. Jeg ligger et sted mellom str 40-42, stort sett str L, men det kommer jo litt an på.
Så igjen, lykke til til dere som holder på :heia:
Det nytter og det hjelper :ja:

LanoGakkGakk sa for siden:

Fantastisk historie Vibeke!!

God helg til deg :klem:

Kari Marita sa for siden:

Så bra,lykke til videre.:heia:

Aggzy sa for siden:

Oioioi! TUSEN TAKK for at du deler din historie!! DETTE er det jeg har lett etter; vektreduksjon over TID, og ikke bare en lynkur hvorpå man fyker rett opp igjen og litt til. Så deilig å endelig finne noen med nøyaktig samme filosofi som meg, og som har forandret livsstilen sin permanent og av de helt rette grunnene. Tusen, tusen takk! :D Men du skriver at du levde på lavglykemisk diett da du gikk gravid... Dette vil jeg lære mer om. Jeg er redd for å starte på lavkarbodiett på "fulltid" fordi jeg ammer nå. Og vi har tenkt å bli gravide snart igjen, og da bør man jo heller ikke slanke seg.... Likevel synes jeg det blir for surt å måtte vente et helt svangerskap og en ny ammeperiode før jeg kan "kjøre på". Har du noen tips til hvor jeg kan søke råd? Jeg vil så gjerne gå ned i vekt, uten at det går på bekostning av barna mine...

Vibeke-67 sa for siden:

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding!
Da følger jo en diett basert på Fedon Lindbergs filosofi. Han opererer ikke med så og så mange karbohydrater, men på mat basert etter lavglykemiske verdier og etter glykemisk belastning. Jeg kan ikke forklare dette så godt som han, men mat med lav GI sørger for en lav stigning av blodsukkeret. Det vil si trege karbohydrater. Loff har høy GI, og når du spiser dette fyker blodsukkeret opp i været for å synke ganske raskt igjen.
Bønner og linser har lav GI og holder bludsukkeret stabilt.
Det du må passe på når du ammer og er gravid, er å ikke være i ketose. Mens lavkarbo ala fedon kan du fint leve på.
Så mitt beste råd er å låne noen av fedonbøkene på biblioteket. Filosofien er kjapp og grei å forstå og komme inn i.
Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.