< Tilbake til oversikten

Hestekjøtt i Oslo

Licota sa for siden:

Hei! Så på dokumentar i går om tabuer, denne gangen om mattabuer. Og i Frankrike er de veldig glad i hestekjøtt. Dette så jo så vannvittig mørt ut, jeg fikk vann i munnen og blod på tann - hvor får jeg tak i hestekjøtt i Oslo /omegn? Er det noen restauranter som har dette? :hungry:

TrillTrall sa for siden:

Finnes Ultra i Oslo? Her i Trondheim reklamerte de en tid med at de skulle kunne skaffe deg hva som helst i løpet av 48 (?) timer og hest burde ikke være noe problem i den forbindelse. Om det er noen skikkelige slakterbutikker så har de kanskje, eller kan skaffe?

Licota sa for siden:

Ja, det finnes Ultra i Oslo. Centra er nærmere for min del, kanskje jeg skal spørre der. :)

Karikatur sa for siden:

Jepp, spiste hest på Østkantfolk forrige uke! :)

For min del må jeg innrømme at jeg angret litt, og heller ville hatt en entrecote, men det kan nok være like mye mine sperrer som selve smaken..

Licota sa for siden:

Så spennende! Dyrt?

Karikatur sa for siden:

195 mon tro?

Var på hellstrøm rydder opp i gå¨r faktisk, bra sted med generelt bra mat! :)

Opheliia sa for siden:

Huff! Har spist rått hestekjøtt. Dette fikk jeg servert hos en familie i Italia. Ungene i huset ELSKET det, de kranglet omtrent om kjøttet, mens jeg hadde store problemer med å svelge det. For hver bit kjøtt drakk jeg et glass vann....haha! Venninna mi hadde ikke fullt så store problemer med å svelge det, men hun ville aldri spist det igjen.

Det var hovedsaklig pga at det var rått at jeg ikke taklet det! Smaken var ikke sånn "wow", så kommer aldri til å spise det igjen - rått eller stekt.

MadamMim sa for siden:

Jeg har spist hestekjøtt flere ganger på Saken er biff i Stavanger (usikker på om de har enda) og det smaker nydlig. Litt søtere enn vanlig biff, og mye mørere!!!

Og ja, skjønner at dette kommer frem som tabumat - og jeg driver selv med hest. Men, men... :-)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Kjøpte faktisk hestebiff på Ica Maxi her i Drammen forrige uke.

Borghild sa for siden:

Kjøpte hestebiff i Sverige og betalte 78,- pr kilo. Kjøttet var svensk, mørt og godt.

Rin sa for siden:

Jeg fikk hestebiff servert hos en bekjent for noen år siden, kan bekrefte at det er godt kjøtt :ja:

marjusen sa for siden:

Er ikke svartpølse laget av hest da?

Ser ikke helt forskjellen å spise det som pølse, enn å spise det som en biff, men men;) Hehe

Licota sa for siden:

Jeg ser ikke å spise hest som noe annerledes enn å spise kylling eller okse. Men jeg har aldri smakt det, og jeg skal prøve å få gjort det iløpet av vinteren.

Samtidig har jeg lyst til å prøve å spise geit! Jeg så de hadde geitekjøtt i en halal-slaktebutikk på Grønland.

Borghild sa for siden:

Jeg fikk geitekjøtt hos en nabo for noen uker siden. Ble virkelig forundret over hvor smakfullt og mørt det var. Kan anbefales på det sterkeste. :D

marjusen sa for siden:

Noen som ser på det reiseprogrammet på NRK på lørdager? De familiene som blir sendt til huttiheiti. Der vart det severt geitekjøtt, men det var sekt som F. Så IKKE noe særlig godt ut. Men er sikkert forskjellige deler:)

Bæret sa for siden:

:eek: Aldri i verden... :hylgrine:

Borghild sa for siden:

Må nok kokes veldig lenge. Det jeg fikk ble kokt først og så brunet før det ble laget gryterett av det.

Carisma sa for siden:

Der kjører jeg forbi hver dag :D Har også lyst til å teste det, men aner ikke til hva :confused:

Jeg slutta å spise svartpølse da jeg var 6 fordi det var hest i det... Spiser det fortsatt ikke, men det er bare av vane. Har spist hestebiff, og det var godt kjøtt det. Kroa på Rena hadde biff til 99 en dag i uka, viste seg det var hest, men det holdt de kjeft om :D Spørs om ikke salget hadde droppet litt da.... Vi fortsatte å gå der etter ryktet spredde seg også vi!
Det som heter "dyrekjøtt" i påleggspakkene, som er litt spekeskinkeakitg, er jo hest.

Licota sa for siden:

Hvorfor ikke? Hva er det som er så forskjellig med å spise hest fremfor å spise 6-8 uker gamle kyllinger, lam som er 12 uker, kalv som er noen måneder, kua som har gått på beite og blitt kosa med etc.

Selvfølgelig, det er en mental grense mellom å spise de dyra du har hatt som kjæledyr og de dyra du har hatt for å spise. I Kina har flere restauranter hunder i bakgården som de avler opp for å spise. De ser ikke på dem som kjæledyr :).

Photobscura sa for siden:

Jeg har ingenting i mot å spise hest. Damn it, jeg er dritredd for hester, så jeg kan like godt spise dem :p.
Det er derimot lagt forbud mot å spise kjøtt av hund og katt i flere asiatiske land, jeg lurer på om det er Kina inkludert nå. Det er visstnok fordi f.eks hunder er åtselsetere, og det skal ikke være bra å spise fordi kjøttet råtner langt fortere enn hos planteetere bl.a.
Det er ikke egentlig naturlig for kjøttetere å spise andre kjøttetere.

Carisma sa for siden:

Det har også med at næringstoffene forsvinner for hvert ledd i næringskjeden man beveger seg oppover. Hund spiser katt som spiser mus f.eks, ikke mye næringstoffer igjen til sisteleddet.

marjusen sa for siden:

:confused::confused::confused:

Opheliia sa for siden:

Jeg kunne nok aldri spist mine kjæledyr (hehe), men ser heller ikke hva som er galt med hest og ok med kyllinger, lam osv.

MEN jeg anbefaler altså ikke rått hestekjøtt:p:p Det var seigt...vondt..og ekkelt. Har nok en litt bedre smak og ikke minst konsistens når det er stekt!

vimsen85 sa for siden:

Geit er kjempegodt. Kan brukes som lam/sau. Men må kokes en stund. Spiste mye geit i Ghana. De lager det ofte i en tomatsaus med mye sterkt krydder. De har en spesiell type urt/plante som er veldig sterk. Tror ikke det er chili, men man kan sikkert bruke chili. Har spist geit hjemme og. Da steikte vi det i ovnen med litt vann og urter i langpanna. Og rotgrønnsaker. Men det er jo ikke så lavkarbovennlig. Andre grønnsaker funker sikkert. Brokkoli/blomkål kanskje. Og purre. Eller vårløk. Nam!

Matglad sa for siden:

Jeg fikk servert geit i Hellas nå nylig. Var første gang jeg spiste det. Ble veldig positivt overrasket, utrolig godt. Veldig mørt og faktisk ganske mye fett i også, noe jeg ble veldig glad for :)

mallilen sa for siden:

Big Horn hadde i allefall en himla god rett med hestebiff. Winchestersteak, tror jeg den het. Servert med potetkuler, bearnaise og bbq-saus dengang i allefall.

Hestekjøtt er det samme kjøttet som heter "dyrekjøtt" i ferskvaredisken. Spar, f.eks, skaffer jo dette raskt. Ellers har de eget "slakteri" i kjelleren på Jacob's, der de også deler opp hele slakt. Jeg tror nesten dette er det stedet man får ferskest kjøtt på, om man ser bort fra slakteriene.

Hestekjøtt ER godt, altså, og det er kun det beste kjøttet som går til folkemat her til lands. Resten ender stort sett opp i hunde og kattefôr. Det slaktes MYE hest her til lands, og det er virkelig synd at dette finfine kjøttet skal gå til spille bare fordi vi synes hester er såååå mye søtere enn okse, ku og gris.
(jeg har hester selv, og er skikkelig hestejente - dog med en praktisk innstilling).

Imp sa for siden:

Geit har jeg også smakt. Og spesielt geitekillingkjøtt, det er helt nydelig. Mørt, saftig, herlig. Har prøvd å få tak i geitepølse etter at jeg smakte det første gang i Undredal, men det er visst bare der de har det tror jeg..

Hest har jeg prøvd å spise. Er hestejente, men tenkte likevel at jeg skulle smake da noen venner inviterte til grillmiddag for et par år siden. Så veldig godt ut, tykke krydrede biffer. Men da jeg hadde skjært en bit og skulle putte i munnen, så klarte jeg det ikke. Var som en psykisk sperre, som rett og slett fortalte meg at "dette dyret spiser du bare ikke". Akkurat som jeg heller ikke ville spist en katt, eller en hund.

Jeg har ikke noe imot at andre spiser det, da.

Men jeg syns det er synd at det er så mye av dette kjøttet, at det er så mange hester som bare går til bruk og kast. Travsporten er nok en stor synder i så måte, den ødelegger hester etter min mening..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.