< Tilbake til oversikten

Aromatisert kaffe

Fofa sa for siden:

Jeg har flere typer aromatisert kaffe som er kjøpt i løstvekt på spesialforetning. De jeg har er Choco Cream, Karamell kaffe, Vanilla&Hazelnut og Irish Cream.
Er det noen som vet om det vil være noen karber i dem?? Jeg lager dem i presskanne.
Jeg har kutta ut kunstig søtning denne uka, og jeg klarer ikke drikke vanlig kaffe uten suketter... Lurte derfor på om jeg evt kunne drikke disse..Noen som vet:confused:

Bee sa for siden:

Om det skulle vært karboer i de, så er det jo pålagt og oppgi det i innholdsdeklarasjonen.
Jeg har drukket den type kaffe bestandig, og det har ikke påvirket vektnedgang i alle fall.

Photobscura sa for siden:

De er ikke pliktig til å oppgi næringsinnholdet, men de er pliktig å oppgi en varedeklarasjon, og der skal det stå listet opp fra hva det er mest av, og nedover.
Send en mail til produsenten! :)

Rin sa for siden:

Jeg tror sånne kaffer er aromatisert ved at kaffebønnene har ligget i smakstilsetning/sirup og deretter blitt malt og prosessert som vanlig kaffe? Mener å ha lest noe slikt, men jeg er ingen ekspert - om det er sånn, så er det vel i alle fall begrenset hvor mye karber som er med i den ferdige kaffen. :cool:

Photobscura sa for siden:

Tror jeg også. Jeg husker jeg en gang i tiden "lagde" julekaffe med å la nellikspiker og/eller kanelstenger ligge i kaffen over natta, for så å ta dem ut før jeg traktet kaffen :). Mmmmm!

Fofa sa for siden:

Jeg tenker det samme som deg, 157cm..men jeg vet jo ikke..

Når man kjøper denne typen kaffe, så maler de den for meg slik jeg vil ha den, og putter det i nye poser(de har den i store beholdere)..så det står ingenting om næringsinnhold. De skriver ut en etikett som de setter på posen, men der står det kun "kaffe med tilsatt smak av karamell", samt pris og vekt..
Det står ingenting om produsent eller noe..men jeg kan kanskje spørre på den aktuelle kaffe-butikken

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.