< Tilbake til oversikten

Bah, er så sulten i kveld

marjusen sa for siden:

Typisk når vi ikke her en eneste ting jeg kan spise i huset. Er så fysen og småsulten. Ikke spist siden 17 i dag. Trodde jeg fint sku holde meg til i morra tidelig jeg nå. Spiste MYE fet og god mat til middag. Men den gang ei.

Er så kjedelig å legge seg sulten også:) Hehehe. Jaja, tenke på noe anna

Iset sa for siden:

Har du ikke egg, engang? Ikke tunfisk, makrell i tomat, bogskinke, skinke, salami, ost ...?

marjusen sa for siden:

Nei:( Huff. Nesten så jeg vurderer å stikke på statoil. Er det noe man kan spise der som er ferdig? Eller må jeg kjøpe noe å lage meg?

Huff, vondt å være sååå sulten. Dæven å sulten jeg er altså.

Sa jeg forresten at jeg var sulten? ... tenke på noe annet hmm...sulten:(

marjusen sa for siden:

Hihi, da ble det en snartur på statoil. Kjøpte karbonadedeig, egg og bacon.

Så lagde meg egg og bacon og lagde meg karbonader som jeg brukte som brød/underlag til egg og bacon. Det var faktisk veeldig godt nå:D

Shenialt å bruke hjemmelaget karbonade/burger som brød til egg og bacon da.

Marius

MaritR sa for siden:

Ikke lurt å spise så sent...du kan døyve sulten mye med noen glass vann eller noen osteskiver eller ett knekkebrød....

TrillTrall sa for siden:

Dersom kroppen er så sulten som Marjus sin tydeligvis var så er det ingenting i veien med å gi den ordentlig mat - da er det noe den trenger. Jeg fører et skjema over hva jeg spiser og hva jeg veier (hver morgen) og ser faktisk at de dagene jeg spiser kveldsmat, sånn i 21-tiden når jeg har fått gangsterne i seng, så veier jeg veldig ofte mindre påfølgende morgen enn om jeg ikke spiser etter middag i 17-18-tiden.

Gracella sa for siden:

Man bør spise når man er sulten, men det kan være lurt å ikke ha dagens største måltid rett før man skal legge seg. Det har ingen ting med forbrenningen å gjøre, men heller med å gi(hele) kroppen ro.
Spiser man sent, må man være forberedt på at man kanskje veier litt mer om morgenen enn man hadde håpet, men det er mat som er i tarmene :o.
Selvfølgelig kan man også ha gått mere ned enn man kunne håpe - kroppen er artig slik :rolleyes:

Photobscura sa for siden:

Døyve sulten? Knekkebrød? Dette var stusselige råd. Man spiser når man er sulten, ferdig arbeid.

Mighty sa for siden:

Man blir jo ofte veeeldig sulten av å tenke på hvor sulten man er også da. Iallefall hvis man vet at man ikke har umiddelbar tilgang til mat. DA blir man sulten da ;)

TrillTrall sa for siden:

:ja: Man trenger jo ikke kjøre innpå tre koteletter kl. 22 liksom, men et par egg eller en karbonade med litt grønt er da bare nammenam. :)

Poenget er at man ikke skal gå sulten :). Om jeg spiser sent, så venter jeg gjerne litt lenger med å legge meg, for jeg sover dårlig med helt full mage. Men jeg sover enda dårligere, pluss at jeg føler meg elendig når jeg står opp om jeg legger meg sulten.

marjusen sa for siden:

Poenget var jo at jeg hadde absolutt ingenting i kjøleskapet i går kveld. Hadde jeg hatt ett lavkarboknekkebrød el.l så hadde jeg sikkert tatt det.

Men på statoil var det vel ikke så store utvalget. Å legge meg med ett par glass vann i går kveld for å døyve sulten er så heeelt imot min filosofi etter jeg fant ut om lavkarbo livsstilen. Da spiser man når man er sulten.

Det ble to små karbiser med to egg og litt bacon i går. Så da vart jeg passe mett. La meg ganske rett etterpå også:D

Gikk på vekta i dag tidelig og den var helt lik som den var i går tidelig. MAO kan det være at jeg har gått ned noen få gram, stått helt stille eller gått opp ett gram eller to;) Men er verdt det, for jeg skal IKKE sulte på denne dietten, eller døyve sulten med vann:)

Marius

MaritR sa for siden:

Ser at vi har forskjellige syn på saken og jeg har ikke planer om å starte en diskusjon her om det. For meg er det helt utenkelig å spise "tung mat" kl 10 om kvelden, da tar jeg heller ett glass vann og går til sengs. Men godt vi alle er forskjellige:)

Det handler vel mer om at du sier det ikke er lurt å spise sent på kvelden, det handler ikke om forskjellige syn, det er rett og slett et dårlig råd. At du ikke gjør det er en ting, men at du gir råd om det som om det skulle vært fakta, det er feil. Du følger som Marjusen ketolysekuren, og det er på tvers av hva filosofien forfekter.

marjusen sa for siden:

Men hvorfor skal man ta ett glass vann og ikke spise ordentlig mat? Så lenge vekta går nedover, jeg sov godt, er utvilt idag?

Kan jo ikke bare slenge ut en påstand om at man ikke burde spise, uten å begrunne det?

Som du ser over her har alle andre erfaring med at mat er bedre enn å døyve sulten med vann. Og leser du ketolyse boka til Torkil står det at man skal spise når man er sulten og til man er mett. Står ikke at man skal døyve sulten med vann etter klokka så og så mye.

marjusen sa for siden:

Dette jeg prøvde å skrive over her ja;) Hehe

Men fint om du svarer hvorfor du mener man IKKE skal spise. Og slik du skriver det så høres det ut som om at det er feil i forhold til ketolyse filosofien.

MaritR sa for siden:

Var jo ikke vondt ment det jeg sa da...var velment, synd at enkelte skal hugge hodet av meg for det.

marjusen sa for siden:

Hihi, var litt kvasse her kanskje ja;) Beklager det. Men du skriver det litt slik som om det er fakta det du skriver, men du har fortsatt ikke begrunnet det. For Torkil og ketolyseboka beskriver det stikk motsatte av hva du skriver over her. Og hva er grunnen til at man bare burde døyve sulten med bare vann om kvelden?

Det er mulig du føler deg uvel, eller ikke liker å spise sent på kvelden. Og det er jo selvfølgelig helt i orden og ingen som klager på det. Men det vi ønsker ett svar på er bare hvorfor du skriver at ingen burde spise så sent.

TrillTrall sa for siden:

Jeg gjetter på at her henger gamle "fordommer" igjen - vi har vel alle hørt at "man skal ikke spise etter kl. 18 hvis man skal gå ned i vekt" som nærmest har blitt et slags gammelt jungelord. :) Og det er jo mange som får problemer med å sove om de spiser tung og fet mat like før de legger seg, det er det jo ingen tvil om. Men om det passer for deg å spise slik du gjorde i går så gjør du det. :ja: Jeg kan spise en kjempemiddag kl. 22 og sovne som en stein. :)

marjusen sa for siden:

Her er vi helt like ja;) Kan også spise ett skikkelig måltid på kvelden og fortsatt sove som en stein:D

Marius

Nicpins sa for siden:

For mitt eget vedkommende så har jeg ofte spist koteletter med fløtesaus kl 22 om kvelden, jeg har mest matlyst på kveldstid. Men jeg har jommen gått ned 40 kg lell da, sju :D Tror det handler mest om å høre på kva kroppen sier ifra om jeg, sier den at den er sulten så må den vel få mat?

marjusen sa for siden:

Akkurat denne filosofien her er jeg helt enig i. Og det er derfor jeg ELSKER lchf dietter også. For da slipper man sulte, vente på neste måltid osv slik som man ofte gjør på lavKALORI dietter.

Og jeg tror det er fra lavKALORI diettene man ofte lærer at det er fy fy og spise etter kl 18, selv om man dævver av sult. Hehe, OG da er det fort gjort å sprekke med noe usunt i stede etter en uke eller to.

TrillTrall sa for siden:

:ja: Jeg har også begynt å høre mer på hva kroppen har lyst på og i går hadde jeg huset fullt av kaker, men kroppen ville ha kyllingwok...! Nå fikk den ikke viljen sin denne gangen. :lol:

Men for et par uker siden hadde jeg uvi og da hadde jeg fryktelig lyst på yoghurt naturell med bringebær i til frokost! Antagelig for at kroppen ville ha noe surt for å stabilisere blæra.

Nicpins sa for siden:

Gamle resirkulerte "sannheter" er vrange å få avlivet ja :rolleyes: Lavkarbo for livet for meg, så jeg slipper å være både feit og sulten hele tiden! Kroppen min sier ifra sjøl den, om hva klokka er. Er klokka "ti over halv mat" så spiser jeg bare... :lol:

Jeg har også funnet ut at når man holder seg unna blodsukkerkødd i kosten, så er det faktisk mulig å høre hva kroppen sier.

Selvfølgelig var det ikke vondt ment, det er det vel heller ingen som tror. Det er heller ikke vondt ment fra min side å arrestere noen på et råd som går på tvers av filosofien trådstarter følger :). Ta det heller til etterretning, det er ingen som er ute etter å ta noen her, men det må være lov til å si fra. Beklager at du opplevde det på den måten.

Nicpins sa for siden:

Kjempeviktig poeng. :ja:

Hvis man skal gi råd til noen så sørg for å ha vedkommendes kostholdsfilosofi i bakhodet, ellers kan det bli mye krøll for nye og/eller usikre brukere. Da kan det også oppstå sånne "vedtatte sannheter" som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten.

Jeg har tatt av 40 kg på ketolyse, men er svært forsiktig med å gi råd til brukere som følger f.eks. Atkins' filosofi fordi den kan jeg for lite om.

katten sa for siden:

Eg e likedann :D
Eg har ein mann som til tider jobba veldig seint, kjem heim rundt 01....
Når han kjem heim, står eg og venta med middagen. E et alltid litt ilag med han, for då har eg gjerne blitt sulten att. Me kosa uss ilag, ser gjerne litt tv osv, og legg uss ein times tid etter me har ete.

E e ein av dei som heller legg meg litt mett enn litt sulten. Då søv eg bedre, og føler meg kvikkar om morgonen.

Er vel med dette som med alt anna, ein må gjere det ein føle e best for einsjølv :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.