Jeg gjorde et eksperiment i går. Ble litt forvirret av resultatet. Jeg er i ketose. Oftest er sticksene helt mørkerøde. Tror jeg har lest i Atkinsboka at dess rødere dess mer fett forbrenner man. Da skulle jeg ha gått ned kjempemye, men det gjør jeg ikke. I går skulle jeg på fest. Har som mange andre erfart at jeg tåler kjempelite alkohol så jeg tenkte jeg måtte prøve å spise litt brød før jeg dro slik at jeg ikke skulle risikere å bli full. Spiste to store grovbrødskiver et par timer før festen. Testet med sticksen før jeg dro. Fotsatt helt rød. På festen drakk jeg rødvin, og en søt drink. Spiste ikke brød og ris, men litt pai og salat med pasta i i tillegg til kjøtt ol. Testa på sticksen før jeg la meg, fortsatt utslag, men på det laveste nivået, altså lys rosa. Skjønner meg ikke helt på dette. Noen som kan forklare hvordan man fortsatt kan være i ketose etter en slik dag? Å er det sant det som står i Atkins boka, at jo rødere jo mer fett forbrennes? Hvorfor går jeg så sakte ned da?
Hei, Vedr. stiks:
Det finnes ingen grader av ketose enten er du i ketose eller så er du ikke – mørk farge kan derimot være en indikasjon på at man drikker for lite vann. Test med stiks:
For mest mulig korrekt resultat så skal den tas på kvelden minst to timer etter siste måltid.
De aller, alle fleste vil få posetivt utslag dersom man måler på morningen fordi det da som oftest er lenge siden man har spist. Kroppen er ikke en maskin hvor man har en knapp hvor det er en av/på ketoseknapp ofte opplever man at man ikke får utslag før dagen etter en utskeielse.
Stiksen forteller bare om man har ketoner i urinen ikke hva som skjer ellers i kroppen
[color=#000000][/color]
Nå sier ikke du om hvilken filosofi du føler eller evtuellt hvor mange kh du ligger på hver dag og ikke vet vi noe om hva og hvor mye du spiser så da er det vanskelig å kommentere hvorfor vektnedgangen din ikke er på høyde med dine forventninger.
Hvis du var i ketose før du spiste brødskivene, så forsvinner jo ikke ketonene automatisk fra urinen din når du spiser raske karber. Kroppen begynner bare å forbrenne de lettere forbrennbare karbohydratene. Kroppen forbrenner også alkohol før noe annet.
Det riktigste er nok å sjekke med stix dagen etter at man har skeiet ut.
Ellers kan alkohol gi ketoner i urinen, det samme kan feit mat, så stix alene er ingen god indikator på om man er i ketose (fettforbrenningsmodus)
Jeg holder på å lese Atkins boka nå, og her står det faktisk at dess mørkere utslag på stixen, jo mer fett forbrenner du.... Har jo lest her på forumet at er det utslag så er det utslag... ble litt forvirra her nå:confused:
Vi har vel kommet til den konklusjon at det er feil det som står i den boken!
Ellers så har noen glemt å få med at det gjelder under ellers helt identiske forhold!
Drikker du mye og tynner ut urinen, er jo konsentrasjonen av ketoner svært liten. Om du i samme periode hadde drukket veldig lite, ville konsentrasjonen vært stor og gitt mye mørkere utslag!
Samme om man trener hardt. Da blir alle/de fleste ketonene brukt til energi og man vil ikke få noe overskudd i urinen som gir utslag på stiks!
Hadde du sittet stille i sofaen samme periode, ville du ikke brukt opp ketonene og overskuddet fra fettforbrenningen vil vist seg som ketoner på stiksen!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.