Mulig dette ikke er riktig forum å spørre i, men her ser jeg det er mange med mye kunnskap om mye forskjellig, så jeg tar sjansen :)
Har en handikappet datter på 8 år, hun har en sjelden og livslang hudsykdom, Ichtyose(fiskehud) hun "skifter" hud 7 ganger raskere enn oss med vanlig hud, flasser nesten hele tiden, det klør visst veldig(hørt av voksne med dette) hun klør så hun blør mange ganger, siden jenta mi ikke snakker eller kommuniserer på annen måte, blir det jo til at jeg gjetter og prøver meg fram, har en fin krem vi bruker MINIDERM fra apoteket, den er den beste kremen vi har funnet til nå.
Hun får sondemat gjennom knapp på magen, spiser litt i munnen utom. Tenker ofte på om noe gjennom kosten kunne hjulpet litt, så hvis noen av dere har tips, så mottas det med stor takk :)
Hudlegene vi har vært hos har ikke noe å komme med, prøv dere fram sier de.......
Har du forsøkt å pøse på med sunt fett? cocosa, mct-olje, omega 3 osv?
Man må jo starter forsiktig og først sjekke om hun av noen grunn ikke tåler mye fett, men om hun ikke har noe tilleggsproblematikk så gjør jo sunt fett huden mer smidig og motstandsdyktig.
Her kan man jo forsøke mye mer olje, men økt litt etter litt. Hva med å kontakte en lege som er lavkarbovennlig for å diskutere hvor mye og hvordan man skal øke? Fett gjør en jo mett så man må jo se på helheten av maten hun får i seg så man ikke får for lite av noe annet.
Kan ikkje noko særlig om det med "fiskehud" men kan si at min psoriasis har blitt bedre. Hjå meg er hendene, armene til og med albogene, føtan og knea godt dekket av psoriasis. Har vore plaga i mange år. Dette også klør ganske så bra når været er fuktig osv. Går no på lavkarbo, og får i meg masse sundt fett. Psoriasisen har roa seg betraktlig, og ser ut til å trekke seg tilbake.
Det klør ikkje lenger og er heller ikkje hissig lenger :D
Sie som andre her, snakk med ein lavkarbo vennlig lege, feks Sofie Hexeberg i Oslo. Kanskje fer du hjelp :D
Jeg lager ikke mat selv, fordi akkurat nå har hun begynt å spise så mye at hun kun får 1/3 av sondematmengden og da gidder jeg ikke å lage selv.. Hun får isosource mix. Men da hun var mindre laget jeg selv, fordi hun spydde av det meste, hun holdt på å bli kvalt av nutrica sin fordi den lå så lenge magen at da hun kastet opp kom det klumper på størrelse med pingpongballer.. Hun var da drøyt 1 år og på størrelse med en på 5-6mndr.. Etter den episoden turte vi ikke å gi posemat på et drøyt halvår.
Men minimax, den er vel basert på melk og det høres ikke helt bra ut.. Vet om mange med eksemhud som har blitt bedre av å kutte ut melka, og det uten at de har fått påvist allergi for melk.
ja, jeg har også hørt flere som har blitt bedre av eksem når de sluttet med ku-produkter.....hun har ingen allergier, men vi kunne jo bytte sondemat, må ha en med masse kalorier, skulle ønske hun la på seg litt mer.....
Har ikke hørt om den dere bruker......
Isosource mix er egentlig voksenmat, men det er flere barn som bruker den. Den hjelper som regel for de som kaster opp av vanlig sondemat. Har du respet som sier kun sondemst, kan du ta ut nesten hva som helst av sondemat( også næringsdrikker og berikningspulver), men ikke slike spesielle ting som neocate mm.
Jeg opplever ekstrem tørr hud og kløe over hele kroppen når jeg spiser karber. De siste to ukene har jeg vært særdeles lite flink med kostholdet, og det får jeg igjen i form av intens kløe over hele kroppen og tørr hud. Tidligere var det et problem for meg hver gang jeg hadde dusjet, og på albuene hadde jeg så tøtt hud at jeg flasset og ingenting hjalp. Etter at jeg la om til lavkarbo forsvant kløen og all den tørre huden. Så jeg har tro på at lavkarbo kan være veien til å gå, uten at jeg skal slå fast det bastant.
( for min del har det nok forøvrig sammenheng med blodsukker. Høyt blodsukker kan gi utslag i tørr hud)
Må sjekke resepten hennes, den ligger på Apoteket..:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.