toro728 sa for siden:
Hei alle sammen!
Jeg heter Tone, er født i 1990, og skal nå begynne på ketolysekuren for tredje gang i sommer. Har hatt lavt stoffskifte siden jeg var 15, men har bare spist medisin i kanskje 2-3 år totalt. Følte rett og slett ikke at jeg trengte medisin lengre. Har flyttet sammen med typen nå, det gjorde jeg for ett år siden, og nå i høst begynte jeg på skole igjen i håp om å faktisk fullføre noe.
Begynte første gangen i sommer med ketolyse, men endte opp med å bestemme meg for å vente til jeg hadde fått tatt blodprøver og eventuell medisin for stoffskifte. Andre gangen jeg begynte var i midt i august, gikk fint i forhold til skole etc, men alt ble satt på hodet da min bestemor døde 1. september. Etter det har jeg ikke klart noe, utfallen av denne hendelsen har vært panikkanfall og angst verre enn noen ganger før. Har alltid slitt med både sosialangst og "katastrofetenking", men nå er det så ille at jeg ikke kommer meg ut av huset. Måtte selvfølgelig reise i begravelsen, noe som gjorde det mye verre, iogmed at jeg har prøvd å unngå slektninger de siste 4-5 årene. De siste tre ukene har fingrene mine vært numne, og jeg har hatt skremmende smerter i brystet, noe som gjorde at jeg var sikker på at jeg kom til å dø av hjerteinfarkt eller lignende, men klarte til slutt å slå meg til ro med at alt kommer av angsten min. Har forsåvidt fått hjelp av lege, og venter på psykiater for samtaleterapi.
Så det var litt om meg og hva som har skjedd i det siste, vet ikke helt hvorfor jeg skriver om det, men det hjelper å fortelle om det, og ikke bare holde det inni meg.
Tilbake til tema, idag er min første dag på en ketolysekur som skal holde! Skal ikke gi meg uansett hvilke vanskeligheter jeg blir stilt ovenfor, og det blir mange fremover med tanke på hva jeg sliter med. Skolen kan jeg nok bare glemme å fullføre, kuren er dyr, og uten stipend kan det bli vanskelig å få til rett mat til en pris som man kan leve med.
Grunnen til at jeg heiv meg inn på denne avdelingen er fordi jeg trenger egentlig å gå ned 30+ kg. Veide 74kg på ungdomsskolen, men er bredbygd og drevet mye med sport, så jeg så ikke på det som noe problem. Etter som stoffskifte ble fastsatt, har vekten min bare gått oppover, og på det meste har jeg vært oppe i 110 kg. Da jeg begynte på ketolyse for andre gang, veide jeg 108,5kg ved start. Kom med ned til 104 på 2 uker, men har nå gått opp til 106,4, som jeg veide idag. Har en BMI på 35,7, og om jeg ikke har målt veldig feil må jeg ned på rundt 70 kg for å kunne være "normalvektig". Forventer selvfølgelig ikke dette, og kommer til å være kjempefornøyd om jeg kan klare 80 kg.
Har satt mine mål, det første er selvfølgelig ett tosiffret tall på vekten, og når jeg først kommer meg til det, så er jeg nok godt inne i kostholdet.
Har lest litt rundt her, og sett på endel bilder av dere tøffinger som tør å legge ut, og jeg har ett spørsmål til nettopp det. Nå er jeg i en ganske ung alder når jeg begynner, er det mulighet for at huden min faktisk kan klare å stramme seg opp selv om jeg får til ett stort vekttap? Overvekten min ligger ganske fordelt utover kroppen, men lårene er værst. Drømmen er jo å faktisk tørre å sole seg i bikini / bokser, men til nå har det vært knelange shorts for å skjule både appelsin og skrukker. Er det noe spesiell aktivitet som strammer opp akkurat lår / rumpe?
Vel, dette ble mye lengre enn jeg hadde tenkt meg (skulle liksom bare titte søtt innom og si hei), men det får bare være. Hiver meg i gang med stort pågangsmot, og håp om en lettere framtid.
Vil også gi en applaus til alle dere som har klart målet deres, dere er virkelig motivasjon for oss som er underveis eller nettopp har begynt! :)