I Vg sin nettutgave skriver de at politikerene i Norge frykter at mange sigøynere vil komme hit etter at Frankrike har presset dem ut av landet sitt. De har rett og slett ødelagt leirene deres for å få dem bort.
Men hva er det som egentlig er så galt med dem?
Hvorfor får de ikke lov å bo i noen land?
Hvis/når dem kommer hit, skal vi ta dem imot med åpne armer eller behandle dem slik Frankrike har gjort?
EU og FN mener jo at dette er på grensen til rasisme, personlig vil jeg si at det er rasisme, ikke på grensen. Har dem egentlig fortjent å bli behandlet slik?
Vet mange er redd for tyveri og slikt av dette folket, men er det egentlig noe poeng i å tro det om alle? Det er nok en eller annen som stjeler, men det er det jo uansett hvilket folk det er snakk om, også etniske nordmenn stjeler, det betyr jo ikke at alle er likens.
Får rett og slett litt vondt inni meg av dette her. Kan ikke forstå hvorfor dem ikke får lov å bo et sted(eller reise rundt å bo forskjellige steder hvis dem vil) og hvorfor de blir behandlet som de blir.
Vl for det første er det skikkelig dårlig gjort å kalle de sigøynere, det er det vi andre uten respekt for de som kaller de. De kaller seg selv romanifolket uansett om de er fra Frankrike eller Norge. Fortsatt er det utrolig nok folk i norge som kaller de for tatere:(
Så lenge de ikke bryter noen regler, så kan de reise rundt for min del, men uten fast bopel gjelder friluftsloven om telting/leir like mye for de. Med grunneiers tillatelse kan de vel slå leir så lenge de vil.
De aller fleste av disse menneskene er skikkelig smarte mennesker og ærlige. Men det er de uærlige vi hører om.
Gjennom oppveksten har jeg sett mange familier av romanifolket i sverige mens vi har vært på camping og de var glade og fargerike og hadde mye fornuftig å fare med.
Noen har bare ikke ro i sjela til å slå seg ned på et sted og må reise rundt for å ha det bra.
En ømtålig sak, både politisk og menneskelig. Selvfølgelig bør enhver få gjøre som en vil, reise ,jobbe, dyrke religion osv. men så er det det at de ikke passer inn i A4, ikke har de politisk "vekt" heller. Dvs ingen parti vil kunne få en masse stemmer av dem om de forsvarer Rom folket. Språk og kultur er forskjellig fra "vår".
De har nok fått et ufortjent dårlig rykte, som du sier i alle folkeslag er det tjuver. Men at Rom folket med sitt språk og kultur har blitt stemplet er det ikke tvil om.
Men så blir spørsmålet: Skal de få reise og leve som de har tradisjon for, eller skal vi putte dem i blokk og sende ungene på skole?
Her i landet er det kun grunnskole opplæring som er påbudt, ikke å gå på en fysisk offentlig skole. SÅ lenge ungene får undervisning ser jeg null problem, det er faktisk ikke unormalt å ha hjemmeundervisning her i landet, flere enn man tror driver med det;)
Og jeg tror livets skole er vel så viktig som å lære å lese og regne.
Jeg vet ikke om det er noen av romanifolket som reiser rundt året rundt her i Norge? Om sommeren ser jeg de, men om vinteren vet jeg ikke. Vet at mange av de svenske bor i hus på vinteren av praktiske årsaker.
Det med skole har jeg ikke en gang tenkt på faktisk. De burde fått mulighet til å gå på skole - det kunne vært med på å rett opp det negative inntrykket folk har av dette folket. Men igjen, skal de tvinges? Hvis dem blir tvunget til å gå på skolen, tvunget til å bosette seg og lære et annet språk så blir det jo ikke dem lenger. Alle barn burde jo gå på skole..det første jeg tenkte på var at hvorfor kan ikke de ha en omreisende skole? Men det er vel kanskje ikke slik det systemet fungerer.
Nei, jeg er nok ikke noen politiker, for alt jeg klarer å tenke på er hvor vondt det må være å bli behandlet slik. Jeg tenker nok litt for mye med hjerte noen ganger, fordi jeg blir oppriktig trist når jeg leser om denne oppførselen fra staten sin side (riktignok staten Frankrike, men hvis dem kan behandle dem slik så er det vel ingenting som motsier at staten Norge også vil gjøre det?).
Det er synd at romfolket behandles slik, og da særlig når vi ser på vår egen historie med tatere her til lands.
Det er tross alt ikke mange årene siden taterne ble tvangslobotomert, tvangssterilisert, tvangsomplasserte barna osv.
Dette er like mye folk som oss andre.
En annen og fremmed kultur, ja, men det er da virkelig ikke fritt for andre kulturer her til lands?
"De stjeler"
-Hvordan skal de ellers klare å overleve og fø barna? Ingen vil ansette dem, de har ingen utdanning..
"De lyver"
-De pynter nok litt på sannheten når det kommer til å f.eks selge varer. Eller kjøpe. Men de er vel ikke noe særlig verre enn andre forhandlere som vrir seg unna kjøpslover?
"De tigger"
-For å slippe å lyve og stjele, ja.
"De er late"
-Late folk bor ikke slik som romfolket gjør, og overlever, så mye er sikkert! Late folk er slike som skaffer seg mest mulig duppeditter for å forsøke å unngå å gjøre noe mer enn å trykke på en knapp.
Forøvrig passer disse påstandene minst like godt på mye av det pakket som ønskes velkommen med åpne armer hit til lands!!!
(blir litt revet med siden jeg er av taterslekt selv...)
Hva er vitsen med sosiologi hvis man ikke kan sette folk i bås? :)
Edit:
Jeg har bare dårlige erfaringer med "romfolket" forøvrig, så min personlige mening er at man bør holde på lommeboken og passe på hvis man blir praiet på gata.
Ehhh...og hvilket "hjemland" skal vi sende dem til, tenkte du? Romanifolket er et vandrerfolk, spredt over hele verden. De kom opprinnelig fra India, men det er rundt 700 år siden de forlot opprinnelseslandet.
Øh, de fleste av romanifolket her i norge er vel norske statsborgere på lik linje med deg og meg..Jeg vet ikke hvordan det er med de i Frankrike, men de har da vel er personnummer og en tilhørighet til et land. Og da skal man vel følge reglene i landet man er i om man feks er der på visum, er man der ulovlig får man følge reglene også;)
Loven er vel lik for alle, og konsekvensen av å bryte en lov er...eller bør være lik for alle.
Har de LOV til å reise rundt, så skal de få gjøre det.
Har de lov til å slå opp leir et sted skal de få gjøre det.
Stjeler de så skal de få en straff, som oss.
Barna skal ha grunnskoleundervisning, som oss.
Personlig har jeg ingen dårlige erfaringer med Romanifolket, av ganske naturlige grunner siden jeg ikke akkurat bor i verdens navle.
Derimot har jeg erfaring med norske drittunger (unnskyld uttrykket) som stjeler, kliper i stykker klesvask på tørkesnora og ellers oppfører seg på en måte som i gamle dager ville kvalifisert for en real omgang ris på blanke messingen.
En nordmann stjal også fra bilen vår, brant opp posten i postkassa vår.
Hm, jeg er nok bare ung og naiv når det kommer til slike ting, fordi jeg kan ikke hjelpe for det at jeg faktisk synes det hele er trist, hvordan dem (og mange andre folkeslag/grupper av mennesker) blir behandlet.
Jeg synes det er merkelig at et helt land kan behandle dem slik, men nå er vel kanskje ikke Frankrike så glad for innvandrere heller? Når jeg har lest om dette på nettet så er det vel hovedsaklig FRP som er enig i dette her...kanskje ikke så rart:o De vil jo helst at alle skal ut av landet....
Håper dem finner seg nytt sted å bo, slik at alle familiene, småbarna og foreldre slipper å leve "ute på gata".:)
Hm vanskelig å blir forstått her, jeg snakker selvsagt på generell basis.
a) X antall romani-folk i Frankrike ser ut til å bli deportert til Romania. Da får vi ta utgangspunkt i at de tilhører Romania enten via passet sitt eller annen ID, ellers ville de vel ikke ha kunnet deporteres dit?
b) KosovoSerbere blir deportert an mass med småbarn og familier fra Finnmark i Norge etter flere år der og godt integrerte. Hvor er de gråtkvalte trådene om den stakkars skjebnen til disse menneskene?
Vet du hva, jeg har faktisk ikke fått med meg om de du nevner i b. Jeg vet ikke om det er jeg som har fulgt med lite i mediene eller hva? Har det vært nevnt noe særlig?
Men jeg synes det er like hårreisende oppførsel fra Norge sin side å sende dem ut av landet etter flere år her.
Jeg fikk inntrykk av at aksjonen ble planlagt i det skjulte av politiet, men det var en del om den på nyhetene den kvelden etter at aksjonen var fullført.
Jeg synes i alle fall det er viktig å skille på ting her. Da jeg vokste opp var det tatere (beklager uttrykket, men det var både det de selv og vi kalte dem) fra Sverige i bygda vår hver sommer, og jeg har bare positive minner fra det, de hadde spennende historier, artige fargerike klær og spilte sånn hjerteskjærende trist musikk som gikk rettt i sjela på en liten kid ... :o.
Her i Oslo har det de siste fire fem årene vært en storm av tiggere fra Romania, og det virker som om noen tror at alle disse er av romani-folket, og det er blant flere en stigmatisering som ikke ligner noe. Dette er snakk om fattige desperate folk, mange av dem bare fattige rumenere som dra til større byer av diverse grunner (noen er under strengt organiserte nettverk, noen ikke). Og det virker som om veldig mange tror at det er dette som er representativt for romani/rom/tater/sigøynerfolket, og at det er sånn de er. Utrolig trist. Jeg har selv vokst opp i en del av landet hvor det er/har vært mye samer, som tradisjonelt sett også er nomader, har sambeblod i årene selv, og det er ikke så langt man skal gå tilbake før samene også gjennomgikk inhumane overgrep.
Ikke så mange gråtkvalte tråder kanskje, men leserinnleggene ser stort sett ut til å være i lokalavisen (Finnmarken).
Synes riksavisene mistet veldig kjapt interessen for dette...
Denne saken er grei på det lovmessige, de har ikke rett til opphold her i Norge, men på den menneskelige siden har de vært her i mange år og de jobber her, har lært seg norsk og er relativt godt integrert.
Synes det er rart at de blir kastet ut når man ser hva vi "velger" å beholde her i landet...
Høyrepopulistiske partier utnytter folks aversjoner mot sigøynere, ikke bare i Frankrike,
men i hele Europa
I Sentral- og Øst-Europa har sigøynerne (Rom-folket) det verst i Romania og
Bulgaria, men de trues på livet også i Ungarn og diskrimineres grovt i Tsjekkia og
Slovakia. På Balkan er sigøynerne fritt vilt. I Vest-Europa er det verst i Italia og
Frankrike, men intet land er fritt for hat til sigøynerne. Selv i lille Norge utsettes
sigøynerne nå for en behandling som ingen annen etnisk gruppe i dag opplever maken
til
Det vi ser i Norge forekommer nå i nesten alle europeiske land, de fleste steder enda
verre. Finland og Island, som ikke er noe forbilde for resten av Norden når det gjelder
minoriteter, har allerede forbudt sigøynerne å tigge og utviser dem. I vårt naboland i øst
utnytter Sverige-demokratene ikke bare fordommer mot muslimer, men også mot
sigøynere. I Danmark er det ikke særlig bedre.
Emosjonalisme og hyperbol med rennesteins-blogg assosiasjon til nazisme etc., ødelegger for Jan Otto sin artikkel og hva som kunne vært berettiget kritikk av behandlingen av slike minoriteter.
Jeg synes kommentarfeltet etter artikkelen gir en bedre balanse for hva folk tenker om saken og hva som er grunnen til at Frankrike har handlet slik de har.
Men det er noen som ikke er så interessert i tørre fakta ser det ut til?
Jeg har egentlig ikke noe godt svar til deg (har ikke lest artikkelen enda), annet enn at jeg er usikker. Om de er rasister vet jeg ikke, om de har utført rasistiske handlinger er noe helt annet. De er offentlige personer, så hva jeg vet om dem, hvorvidt dem er rasister eller ei kan jeg ikke si noe på. Det at jeg synes Frankrike har vist rasistiske holdninger til Rom-folket betyr ikke at jeg sitter her og sier at alle i Frankrike er rasister eller at dem som har utført selve handlingen er rasister.
Jeg tenker generellt mer på om det er moralsk galt å behandle andre personer slik...det var der det "stakk" hos meg. Å sende ut personer fra Norge som oppfører seg, er lovlydige og stort sett er bra mennesker er moralsk galt. Så kan man jo lure på hvorfor dem ikke får opphold her i landet, mens mange som ikke burde fått lov å vært her får lov å være her.
Jeg er nok ingen politiker, så hvorvidt det fungerer å diskutere disse tinga med meg kan nok diskuteres:p Jeg diskuterer nok med følelsene og ikke fakta i alle tilfeller. Spesielt i situasjoner der det handler om mennesker, der hvor dem blir behandlet helt forferdelig. Da er det ikke viktig for meg hvorvidt dem faktisk har gjort noe galt eller ei - alle har rett på en ordentlig behandling fra det offentlige. Om de er her eller i andre land ulovlig så sier det seg jo selv at dem til slutt blir sendt ut av landet, det er slik reglene er, men er det lov å gjøre det på den måten Frankrike gjorde? Å knuse alt av personlige eiendeler?
Synes det er veldig søtt og romantisk med dette bildet av Sigøynere som livsglade, familiekjære, fargerike mennesker som synger, spiller og danser rundt bålet. Selve inkarnasjonen av frihet og ikke-materialisme. Forøvrig veldig likt "Tinkers" aka "The Traveling People" i Wheel of Time bøkene, som passer perfekt med den romantiske Sigøyner-fiksjonen men alikevel har dette dårlige rykte på seg.
Dette er fiksjon. Det finnes kanskje noen ytterst få mennesker som lever på denne måten, men de eneste "Sigøynerene" jeg noengang har sett er disse stakkarslige folkene som sitter gatelangs året rundt med et pappkrus og bildet av den sultne familien og den radmagre hunden de har en kopi av alle mann.
Nei, jeg sier ikke at disse menneskene har det enkelt men legg nå i allefall bort denne overromantiseringa av folk som kommer hit for å tigge. Faktum er at bortimot alle disse vi ser rundt i byene våre er medlemmer av/offer for organiserte tigger-ringer (hvordan ellers skulle de ha ressursjer til å komme seg hit en masse i utgangspunktet?) eller rett og slett lykkejegere som vil leve av vår overflod og dumhet. Etter diverse intervjuer og en dokumentar om tigging som viste at tiggere drar inn mer kontanter på 2-3 dager enn jeg tjener i måneden...
Vel, sperr grensene, ta inn de som absolutt må ha midlertidig asyl for å unngå å bli drept (faktiske flyktninger, ikke lykkejegere organiserte kriminelle), og hjelp de vi kan hjelpe der de er; så snart eldreomsorg, barnehageplasser, skoler og infrastruktur i vårt eget land er sånn halvveis i orden!
Edit: kommentaren på hva tiggere tjener var de virkelig ekstreme. De som slutter på jobben sin og gjør tigging til et yrke, som bruker alle virkemidler til å maksimere inntekten sin. Mer vanlig er dopmisbrukere ol. og tenk et par sekunder på hva det ville kostet å holde seg med med heroin, crack, alkohol osv. i tillegg til basic mat og hysly. Er ingen tvil om at mange tiggere drar inn like mye om dagen som jeg gjør i jobben min. De har hele dagen på seg, og 20-30kr fra 50 mennesker er faktisk nok til å tjene mer enn jeg gjør. x(
Plastbox, tro det eller ei, men det er faktisk en veldig stor forskjell på de som kommer rett fra Romania i dag, og de som har reist rundt i Norden/Nord-Europa i generasjoner. Vi ser kanskje ikke så mye av sistnevnte i dag, mange har blitt fastboende etc. Både Åge Aleksendersen og Steinar Albrigtsen er av taterslekt. Det er mange gamle taterslekter i Norge. Det har lite å gjøre med de rumenske tiggerne du ser på annenhvert gatehjørne i Oslo f.eks. Det blir litt som å sammenligne ortodokse jøder i Israel med Woody Allen.
Det er ikke en gang alle av de som er romani en gang, Det med at flere av de er organiserte og utbyttede har du nok imidlertid rett i. Ellers virker det som om du vet svært lite om romanifolket i våre områder. I nordøsterdalen, som er det området jeg er fra, har det vært tatere i århundrer, ikke i min bygd, men nærmere Tynset og sånn. På attenhundretallet var det f.eks stas å hogge av dem hodet og sette på staur. Les om Tater-Kristen, f.eks.
Det jeg skrev var ikke ment som noen romantisering, men sånn som jeg faktisk opplevde det. Ingen erfarte å bli frastjålet eller tigget av fra dem den gangen. De tok seg noen friheter med tanke på hvor de satte leir, men som regel fikk de låne deler av jorder, mot litt gårdsarbeide. De reiste stort sett bare i sommerhalvåret, om jeg husker rett. Det var jo bare sånn det var da. Vi ungene syntes jo selvfølgelig det var spennende.
Vel, poenget mitt var ikke at Sigøynere er møkkafolk, ei heller at de har blitt behandlet bra. Poenget var at alle disse som blir jaget ut av Frankrike (som sitter i intervjuer på tv og direkte TRUER Norge og sier "Pass dere for Sigøynerinvasjonen!") så vel som disse som sitter rundt og tigger kaller seg Sigøynere. Dersom noen "Tinkers" kom i grelle, fargerike vogner og slo opp camp på et jorde i nærheten av meg hadde jeg vært førstemann på plass med mat og drikke og kanskje litt byttevarer og jeg hadde danset og sunget og kost meg.
Dette er dog ikke menneskene som i dagens kollektive bevissthet er "Sigøynere", "Tatere", "Rumenere" eller hva disse "skikkelige" folka du reffererer til skal kalles. Det er tiggere, kriminelle.. lykkejegere og brutale organiserte kriminelle som ser oss som dumme, invalide byttedyr.
Det er et problem. Norge drar inn alt, totalt ukritisk, og feiler på grunnleggende oppgaver som å ta vare på "våre egne" altså de som har bygget landet og og de som er små men i fremtiden skal bygge landet videre. Vi "redder" mennesker med motbydelige verdier og menneskesyn ved å ta dem inn så de kan gå fra å ha det greit til å ha det fantastisk, uten tanke på offrene her til lands.
For å ta et veldig klisjé og oppbrukt eksempel: Hvorfor skal den da 15 år gamle jenta fra Drammen som for noen år tilbake ble dratt inn i en bil og gjengvoldtatt av 5 godt voksne somaliere en hel ettermiddag/kveld betale prisen for at de har det godt? Greit at det er nobelt av Staten å ville "redde" dem, men de kunne spurt denne jenta som nå antageligvis er totalt og ugjenkallelig skadet -om ikke ødelagt- for livet om hu syntes prisen var fair..?
Ok, nå går det litt over alle støvleskaft, og er det noe jeg ikke orker så er det å ta den "oss" og "dem"-diskusjonen.
Det jeg reagerte på var måten du omtalte sigøynere (eller rom) på, les selv:
Du maler et utrolig stigmatiserende bilde, som om du skulle sitte på hele sannheten, hvilket du åpenbart ikke gjør. Det er, som jeg ser det, et SVÆRT farlig grep å dra alle over en kam, det er populistisk retorikk og skaper frykt, og er fullstendig unødvendig.
Ja det er trist og rasistisk og begrunnelsen er vel at de ikke tilpasser seg og derfor ikke fortjener samme respektable behandling som andre. Sånn er det med alle outsidere, som narkomane f.eks. Om de vil reise, hvem kan tvinge dem til å oppholde seg i et spesielt land? Det går ikke. Ikke vet jeg om alle engang tilhører noe land. Et barn som ikke er registret i forlkeregisteret i Norge har vel ingen rett på skole?gang Men vil de fleste sende barna sine på de vanlige skolene her i det hele tatt?
Ro deg nå ned, jeg sa ikke annet enn at de eneste "Sigøynerene" jeg har sett (altså, folk som selv sier de er Sigøynere) er tiggere, og det blir flere og flere av dem. Er ikke snakk om å dra noen som helst over noen kam, er snakk om en observasjon. Det er tiggere som kaller seg selv Sigøynere over alt, og hverken jeg eller noen jeg kjenner har noengang sett en av disse ekte Sigøynerene. Så, når "Sigøynere" fra Frankrike advarer og truer Norge med en "Sigøynerinvasjon" så er det meg rivende likegyldig om de faktisk er autentiske eller ikke. Hold dem i allefall ute av landet etter beste evne.
Nå vrir du deg bare unna. Utsagnet ditt om sigøynere står fortsatt, og om du ikke ser at det er stigmatiserende, så er du enten ignorant eller bare kranglete.
Om du eller folk du kjenner ikke har sett andre enn de du omtaler, så betyr ikke det på noen måte at du har rett. Da bør du i alle fall bruke en annen term; rumenske tiggere, f.eks. Det er hva alle andre kaller dem. Eller ulovlige innvandrere. Å bruke termen "sigøyner" som du gjør er temmelig ufint.
Jeg er moderator på forumet her, og det er min plikt å se det at folk holder en viss saklighet, og jeg synes du har begynt å bevege deg temmelig godt over den grensen.
Selvsagt er jeg høyrevridd, stemmer FrP så mine besteforeldre, foreldre og jeg selv kan få eldreomsorg når den dagen kommer, og jeg slipper å dø i sykehuskø den dagen jeg får senkomplikasjoner av diabetesen min. Det har da virkelig ingenting med saken å gjøre?
Greit, la oss kalle dem rumenske tiggere om det er der skoen klemmer. De kaller seg selv for Sigøynere, jeg har aldri sagt at de er Sigøynere.
Og hvorvidt jeg har rett eller ikke.. jeg forstår ikke hva du mener her engang. Jeg kom med en observasjon. Tråden omhandler tilflokkingen av rumenske tiggere (som kaller seg selv Sigøynere selv om de tydeligvis ikke er det), og hvorvidt disse skal holdes ute av landet og borte fra gatehjørner. Som svar på at folk dro diskusjonen over på hva som er eller ikke er en Sigøyner valgte jeg å påpeke at saken handler om tiggere som det stadig blir flere av, tiggere som går ut og advarer dumsnille Norge mot det de selv kaller en "Sigøynerinvasjon". Jeg påpekte også for ordens skyld at jeg og alle andre med øyne i hodet legger merke til økningen av antall tiggere i byene, mens ingen jeg vet om noengang har sett de ekte Sigøynerene annet enn på tv.
Dersom jeg som du sier har kommet med en uriktig påstand så setter jeg faktisk pris på om du kan sitere den og irettesette meg på en saklig måte, fremfor å komme med kritikk av meg basert på noe uspesifisert jeg ikke helt kan forstå at jeg har sagt.
Ok, la meg dissekere det du sa til meg, som jeg strengt tatt synes er direkte ufin kritikk mot meg uten noen spesifikk grunn.
Hvilket utsagn? Jeg har ikke sagt noe om sigøynere, jeg har hele tiden brukt anførselstegn når jeg snakket om det vi nå er enige om å kalle rumenske tiggere. Den eneste sammenhengen jeg har brukt ordet "Sigøyner" er når jeg har påpekt at det er nettopp det disse rumenske tiggerene kaller seg selv (selv om det er aldri så feil av dem), derav nyhetsoppslag (og forumtråder) om "Sigøynerinvasjon" osv.
Igjen, hvaaa? Har rett i hva, mener du? Jeg har ikke kommet med noen som helst påstand jeg kan ha rett eller feil i, jeg har bare fortalt om en personlig observasjon og nevnt på problematikken med organisert kriminalitet, tigging og innvandring. Hva har jeg skrevet som er urett, og på hvilken måte fremgikk det at observasjonen jeg nevne skulle rettferdiggjøre det?:confused:
Hvis du gidder å lese postene mine ser du at når det er snakk om disse tiggerene så har jeg skrevet "Sigøyner", altså med anførselstegn. Jeg er ikke på noen heksejakt og setter ikke pris på å bli fremstilt som hverken rasistisk eller uintelligent. Angående hva "alle andre" kaller dem.. de kaller seg selv sigøynere, det står om "sigøynere" i populærmedia, derfor valgte jeg å bruke ordet i anførselstegn.
Jeg er alltid sakelig når jeg diskuterer. Møtes dog alt for ofte med folk som vrangleser det som skrives, eller rett og slett putter deres egne ord og betydninger inn i mine poster, så fort jeg kommer med en marginalt stridende eller alternativ mening til/tolkning av det som diskuteres. Skal jeg i tillegg trues med sensur så er det for alvor hasta la vista lavkarbo-forum, noe som er trist for dette er stort sett et usedvanlig koselig forum der mange hjelper og alle får hjelp!
Jeg går utfra du ikke har sett dokumentaren som gikk på tv for noen uker siden hvor de fulgte menneskene i disse leirene?
Jeg så den, og jeg skjøner veldig godt hvorfor de ikke lenger ønsker å ha dem i landet! (Og jeg stemmer IKKE frp! ;)) 10-11 åringer dro inn til sentrum på dagen for å skaffe penger. Tigge? Nei, det ga for lite. Det de gjorde var å gå rett bort til folk som tok ut penger i minibanker og ta kontantene i det de kom ut av minibanken. De dokumentere ti-talls slike episoder. Per dag! Det var bare de to-tre de fulgte, og det var tju-tretti barn som opererte på samme måte.
Og det var i utgangspunktet ikke slike ting de var ute etter å filme, de ville dokumentere hvordan disse menneskene levde for å sette dem i et bedre lys. :rolleyes:
På spørsmål om hvorfor de tok fra andre var svaret at det kunne de jo; de hadde jo penger. "Mitt", "ditt" og eiendeler var noe de ikke hadde konspeter om i det hele tatt.
Nja, jeg er oppvokst med historier om "tatera" som reiste rundt og jobbet på gårdene i onnene, og stjal som ravner i nabolagene.
Og vi har da de "gammeldagse" sigøynerene i Norge i dag også. Sikkert fargerikt og eksotisk for de som ikke har hatt de på nært hold. Med nært hold kan nevnes å bryte seg inn hos ALLE naboene i blokka man bor i og forsyne seg med det man trenger. En gang i uka eller så. Hver uke.
Problemet ligger nok i at de har et helt annet forhold til det å eie ting enn det vi forholder oss til. Og inntil de klarer å ha samme forhold til eiendom som vi i Norge (eller frankrike) har, så vil de ikke kunne fungere som en del av samfunnet, for da har de heller ikke forståelse for at de bedriver kriminalitet.
Jeg synes det er utrolig at vi har fricampet midt i mellom en haug med romanifolk familier i sverige i hver eneste sommer i hele oppveksten og nå i sommer med egen familie og ALDRI noen sinne blitt frastålet NOE. Ikke veldig vanskelig å å bli frastålet noe når man camper i campingvogn med forteltetet fult og vinuene oppe og er borte i timesvis, eller i lavvo. Men ikke en ting har noensinne manglet..
De svenske romanifamiliene er kanskje mere høflige? Jeg har nemlig opplevd de lik photo beskriver( sannsynligvis samme folk siden det er i samme område).
Det betyr ikke at noen av de ikke er uærlige. På samme vis som det finnes temmelig mange uærlig nordmenn også. I hele oppveksten var vi mere skeptisk til norske turister i sverige enn romanifolket.
Kjære Plastbox, du er heldig du. Bor i landets mest velfødde fylke der folk stemmer Frp og Høyre fordi de gjerne vil fortsette å sitte på goder og rikdom selv. Hvem vil ikke det? Men det finnes en litt større verden ... Og tro det eller ei, men vi er faktisk en del av den.
Men dette er ikke bare til deg:
Javisst er det uærlighet og dritt og lort i verden. Det er en utfordring for hver og en av oss. Men det slår meg hele tiden hvor latterlig det er at man skylder på hele folkeslag ...
Fremmedfrykt er naturlig for oss mennesker, vi har en stammetilhørighet som sitter dypt plantet i den eldste og mest primitive delen av hjernen vår. Det har noe med overlevelse å gjøre. Men har man litt intelligens (og det har utvilsomt alle i denne tråden) kan man faktisk bruke den til å se litt videre, og f eks er det lett å legge merke til at over hele verden går det igjen at man ser med mistro på andre enn sin/sitt egen stamme/kultur/land. Alle gjør det - det er derfor det blir kriger.
Og noen blir syndebukker - som sigøynerne har vært i århundrer. Stammedelen av bevisstheten vår trenger syndebukker, for da kan man føle seg bedre selv. Sånn sett har det lite å si hva man kaller folk eller om de er ekte ditt og datt, tror jeg.
Og om det er sånn at mange med romanibakgrunn stjeler og lyver, så kan det vel hende at det den forfølgelsen de har vært utsatt for så lenge har gjort dem noenlunde bitre og desillusjonerte - hvem kan laste dem for det? Hvordan har vi gjort oss fortjente til å ha det så godt som vi har det? Og hvordan kan vi nekte folk fra fattigere kår å søke lykken så godt de kan?
Trådstarter hadde en god intensjon og hun tenker med hjertet (og det er det heldigvis mange i denne tråden som gjør) - det synes jeg er et eksempel til etterfølgelse!
Tatere var det mange av her i bygda i min barndom..som unge syntes jeg det var spennende. Hadde omtrent samme intrykk som Photo...men det var en bakside...ungene hadde det ikke særlig bra..de fikk gå på skole bare i noen fattige måneder så tok foreldrene de ut og dro videre...de jeg kjente som unger ble ganske rotløse voksene.
I dag er de fleste fastboende mesteparten av tiden, foreldrene mine kjenner/omgåes mange av taterslekt.
Ingen jeg kjenner har noe imot disse menneskene. Mange reiser rundt som kremmere i sommerhalvåret og er bofast på vintern. Det funker fint.:)
Taterne i skandivaia vil ikke identifisere seg med sigøynerne, selv om de strengt tatt historisk sett har samme etniske opphav så er det stor forskjell i dag på Romani og Rom...
I Norge har vi prøvd å ta vare på Romfolk helt siden 70 tallet...vi har bygget egene boliger, vi har skaffet "leirplasser" og virkelig gjort en insats for å få ungene på skole.
Hovedproblemet har gjenom årene har vært herverk. Boliger blir fullstendig ødelagt, faktisk så ramponerte at de måtte saneres etterpå...leirplasser flyter av søppel av skit og ekskrementer...hygienen har vært ubeskrivelig dårlig...og det har faktisk vært deres eget valg..
Hvor sjarmerende er det å la unger vokse opp i forfall og møkk?
Jeg har ikke noe imot at de får reise og bo som de vill...MEN de har et samfunnsansvar de som alle andre folkegrupper ovenfor sine barn og samfunnet forøvrig.
Den dagen en "sigøynerleir" er ryddig og ikke ser ut som en svinesti...den dagen tror jeg ingen har noen innvendinger mot at de får bli i Norge...men jeg synes altså at vi må kunne stille noen grunnleggende krav.
Når det gjelder den delen av Norskboende sigøynere som Karolifamilien fx...kan man jo bare lese bøkene som noen av familiens kvinner har skrevet om oppveksten sin for å skjønne at dette ikke var noen dans på roser. Særlig kvinner og jentebarn behandles dårlig og er mannens eiendom.
Jeg synes at sigøynere(og andre for den sakens skyld) skal få bo hvor de vill...forutsatt at de retter seg etter gjeldende lover og regler. Det er ikke for mye forlangt for et bedre liv for alle parter:)
Dette synes jeg hverken er rasistisk eller slemt...bare sunt vett rett og slett!
Ja, det er i kommentarfeltene etter artikler i medier man generelt finner det lesverdige, er det ikke? Og det er vel bare der ord som "emosjonalisme" blir brukt, siden det pr.definisjon ikke er et ord, utifra norske ordbøker. Bare for å komme med litt sånne "tørre fakta" du synes så brennende interessert i, i motsetning til oss andre her. Eller er det kanskje bare "tørre fakta" som støtter opp om deres meninger du og Plastbox finner særlig interessante?
Når EU-kommisær for justis-og borgerrettigheter Viviane Reding går ut og trekker paralleller til nazisme, er dette vel strengt tatt ikke "emosjonalisme" fra naive, venstrevridde romantikere.
Jeg velger å gjøre som Photo, trekke meg ut av denne diskusjonen før jeg får helseproblemer. Utter ignorance combined with arrogance is just too much.
Og nok en gang presterer noen å påstå at jeg har sagt noe fornærmende eller feil, uten å engang ha respekt nok til å presisere hva de snakker om.. Yess, hvorfor i det heletatt nevne meg i posten din om du ikke har lest og forstått det jeg har skrevet?
Selv om det er en enkel løsning, kan man ikke kollektivt avstraffe en gruppe mennesker på bakgrunn av etnisk, religiøs eller kulturell tilhørighet.
Vår vestlige kultur er bygget rundt individets egenverdi og ansvarlighet. Man må ta den tunge veien og straffeforfølge lovbrudd på individnivå. Denne rettigheten er beskrevet i FNs menneskerettserklæring (artikkel 2).
Jeg tror ikke noen av oss ønsker et samfunn hvor denne menneskeretten blir tilsidesatt.
Dette er en generell kommentar til diskusjonen, ikke et svar til et bestemt innlegg.
Etter å ha lest i tråden så burde jeg vel egentlig starte å tenke med hjernen litt oftere?:p ...men men, jeg var ikke ute etter å starte en stor uenighet blant folk her inne, jeg klarte bare ikke helt forstå hvordan man kan behandle andre mennesker på den måten. Greit, noen av dem har kanskje gjort ting som ikke er lov, men gir det oss rundt (ikke oss bokstavlig talt...) lov til å behandle dem som ingenting?!
Uansett hva man kaller dem, uansett hvilket folkeslag det er så klarer jeg ikke å forstå at man kan behandle andre slik. Men det er meg. Får trøste dere med at jeg ikke skal bli politiker :p
Tillegger en debattant en oppfatning uten videre..
Peker på rettskrivning istedenfor å si noe konstruktivt om trådens tema..
Ny påstand uten substans, insinuerer, konkluderer (type-snakker med seg selv)..
Båssetter debattanter med andre uten videre, mens man klager over at man båssetter..
Når ble det en politiker påstår standarden for hva som er riktig eller ikke? Hva med å komme med et argument istedenfor å gå til personangrep på noen du ikke har det minste kjennskap til?
Hva er værre med utsendelsen av godt integrerte KosovoSerbere fra Norge og Franske Romani som sendes til Romania? Hvor er den "nazistiske" delen? Burde Reading gå offentlig ut og anklage Jonas Gahr Støre for å bruke nazistiske metoder overfor KosovoSerber-familier med småbarn?
Så et kjapt innlegg med personangrep og insinuasjoner og ellers uten argumentasjon, og så stikker man av.. Hvem var det som var voksen og seriøs igjen?
Romani som gruppe fortjener en ordentlig og upolitisk dypere forståelse ikke å bli brukt som brikker i politisk og ideologisk spill om hvem som har den "rette" moralske kapital/autoritet.
Ikke et knyst fra media om rasisme og "nazisme" når rød-grønn regjering sender ut 70+ familier til usikre liv i Kosovo, mot Romani som sendes ut gir overskrifter over hele Europa.
Kort oppsummert: dobbelmoral(isme), hykleri, ideologi skjult som humanisme, misbruk av rasisme-begrepet etc.
Resultat? Politikerforakt, skittkasting, personangrep, ytterliggående grupperinger på begge sider som tilslutt utarter i vold- og kriminalitet etc.
Ok... så en bredere mediedekning av Kosovo-familiene hadde legitimert en kritisk holdning til behandlingen Romani-folket..? Eller mener du at det ikke er legitimt å kritisere hverken behandlingen av Kosovo-familier eller Romani-folk..? Litt vanskelig å tyde hva du mener her..
Synet på etniske minoriteter varierer selvfølgelig utifra politisk ståsted, så jeg er enig i at Romani-folket hadde fortjent en upolitisk og dypere forståelse.
Jeg tror man kan mene hva man vil.. De som har bestemt dette HAR bestemt det.. Personlig kjenner jeg et par hvor mannen ble hentet og ført på flyet.. Da kom en person og fortalte noe til dem som var der og mannen ble sluppet fri... Mannen skulle bli far om litt, paret var gift, men det var likavel ikke det som gjorde det slik at han fikk være igjen.. Mannen hadde kreft.. Norge sender ikke ut folk som har påbegynt en medisinsk behandling... Så for det paret jeg kjenner ble det hell i uhell..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.