Ingredienser:
75 g bakemiks
25 g mandelmel
25 g glutenmel
100 g smør
2 ss vann
Fremgangsmåte:
Del kaldt smør i terninger og ha dem i en foodprocessor med kniver sammen med melblandingen. Kjør til smøret er findelt. Har du ikke foodprocessor kan du smuldre smøret i melet med hendene. Ha i vannet og kjør raskt.
Arbeid massen sammen, dekk til klumpen og legg den i kjøleskapet i ca 30 min.
Kjevl deigen mellom to lag plastfolie så den er litt større enn formen, og hvelv den deretter over formen ved hjelp av plastfolien. Prikk bunnen med en gaffel.
Forsterk paiskallet i ovnen i 15 min ved 200 grader.
Avkjøl paiskallet før du legger på fyll.
Næringsinnhold i hele paibunnen: Kcal: 1227 Protein: 91 g - 30% Karbohydrat: 14 g - 4% Fett: 89 g - 66%
[font=Verdana][/font] Tacopai
[font=Verdana][/font] Ingredienser:
Fyll:
400 g kjøttdeig
1 porsjon hjemmelaget tacokryddermix
1 glass FirstPrice tacosaus (har minst karbohydrater)
3 egg
1 dl fløte
1 dl vann
Topp:
Tomater i skiver
Jalapeño
Purre
Ost
Fremgangsmåte:
Brun kjøttdeig, rør inn kryddermixen og tilsett tacosaus. Rør om og kok i 5-10 min. Legg kjøttdeigen i paiskallet.
Bland sammen egg, fløte og vann og hell det over kjøttdeigen.
Topp det hele med tomatskiver, jalapeño, purre i skiver og ca 100 g revet ost.
Ville bare si at jeg laget pai her en dag, samme mengde smør som her( forøvrig er min bestemors triks for sprøtt skall å bruke kokosfett;)), men med halvblanding av soyamel(3g karb/100g) og glutenmel. Ble en bra bunn og mannen var godt fornøyd med bunnen, tenkte ikke over at den var anderledes, han savnet litt det grove melet, så litt kli er sikkert godt. Jeg har altså før laget bunn på grovt mel, liker tyggemotstanden.
Ellers har jeg tenkt på at det må jo gå an å lage lemonpie med denne bunnen, bare bruke sukrin el.l i sitron/eggefyllet. Marengsen vet jeg ikke om blir like sprø, jeg får ikke til lavkarbomarengs som ikke iser av sukrin.
Lemonpie hørtes godt ut..del gjerne oppskriften hvis du prøver ;) Hva med å blande sukrin og f.eks splenda i marengsen, kanskje den ikke blir like "isete" da..??
Jeg klarer ikke å få sprø marengs med splenda.. Jeg får det ikke til. Og jeg har laget mye marengs med sukker og aldri feilet.
Jeg synes soyamelet bør blandes ut litt, men ellers smaker det litt nøtteaktig, ikke vondt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.