< Tilbake til oversikten

Grusom smak i munnen

1979 sa for siden:

Er litt bekymret her
Etter hver gang jeg spiser så får jeg en skikkelig grusom smak i munnen.
Litt vanskelig å beskrive, men det er vel en blanding av jern, aceton og sånn smak en får etter å ha drukket en veldig vond hostesaft.
Har hatt aceton ånde fra jeg begynnte på ketolyse, men har hatt denne smaken i munnen i ca. en uke nå.
Det er faktisk så ille at jeg gruer meg til å spise.
Høre dette kjent ut for for noen?

Kitt sa for siden:

Bruker du tanntråd?
Gjerne etter hvert måltid?

Vi spiser mye animalsk mat på lavkarbo/ketolyse og den har lett for å sette seg fast mellom tennene!:eek:
Der råtner den og kan gi grusom ånde og smak i munnen!motstår fristelse til å sette inn en spy- smiley

1979 sa for siden:

Ja jeg gjør faktisk det
Men smaken kommer etter det første tygget.
Er kvalm etter frokosten kl. 08.00 ennå
Men takk for svar uansett

Kitt sa for siden:

Vet det har vært tatt opp før! Har du lest trådene du finner heeeelt nederst på denne siden?

Bøtt sa for siden:

Kjenner meg igjen der ja..Når jeg er i ketose er det det første jeg merkekr det på den ekle ånden ja ,men jeg synes det blir litt bedre etter hvert da.Pusser tennene flere ganger om dagen så kommer det seg.:D

MarensLille... sa for siden:

Uff ja... jeg hadde dette noen dager i forrige uke, alt smakte JERN, men så gikk det over igjen... HELDIGVIS!!! Jeg er veeeeeeldig påpasselig med dette med ånden... Vannflasken er med hvor enn jeg går, og Fribol-dropsene fra apoteket er alltid i veska. (Har fått dilla på de med sitron, og polkagrisene! :D)
Sambo sier han ikke merker noe til denne berømte ketose-ånden, men jeg kjenner det selv... :S

nellie sa for siden:

Sånn får jeg det innimellom også. IKKE vanlig ketoseånde, men noe annet. Når jeg får det så lurer jeg alltid på om det kan være sopp eller noe, men så går det liksom over:p Aner ikke hvorfor det kommer..

blåbær sa for siden:

Er det noe som går, kanskje :lol: Jeg har hatt det de siste ukene, og har aldri hatt problemer med det før! Pusser tenner som en gal, men det hjelper ikke.

Eunika sa for siden:

Jeg sverger til SB12 fra apoteket...

Grovsnus sa for siden:

Vet at en kan få metallsmak i munnen når en mangler enkelte mineraler. Altså minesralunderskudd i kroppen.
Men det finner en lege raskt ut av ved blodprøve.

1979 sa for siden:

Nå har endelig smaken i munne begynt å roe seg en del.
Var også ekkelt at min mann kommenterte at ånden var grusom. Men nå håper jeg at den bare blir helt borte slik at jeg får lyst å spise igjen.

Fofa sa for siden:

Jeg har det og sånn...har hatt det sånn den siste uken ca... Det ødelegger nesten smaken på mat for min del. Er redd for å spise noen av favorittene mine nå, i frykt for at jeg skal få stygga på det...:(

odsa sa for siden:

Jeg har også ett par ganger hatt en metallisk smak i munnen når jeg spiser. Denne smaskforstyrrelsen varte i ca to uker. Hadde det også før jeg begynte med lavkarbo. For min del så tror jeg at jeg får en allergisk reaksjon på pinjenøtter. Søk på "pine mouth" så er det endel andre som har opplevd det.

en.wikipedia.org/wiki/Pine_nut#Risks_of_eating_pine_nuts

"A small minority of pine nuts can cause taste disturbances, developing 1–3 days after consumption and lasting for days or weeks. A bitter, metallic taste is described. "

blåbær sa for siden:

DER har jeg endelig svaret for meg! Det må være pinjekjerner! Jeg har ikke hatt problemer med vond smak i munnen på et par dager, men i dag er det tilbake! Og jeg hadde pinjekjerner i salaten min til lunsj i dag. Ah, endelig, for det er skikkelig ekkelt!

Fofa sa for siden:

Skulle ønske jeg og hadde spist pinjekjerner...:o

1979 sa for siden:

vet dere hva? Jeg satt i går kveld å kosa meg med litt peanøtter.
Da kom den metalliske smaken (som jeg ikke har kjent noe til på ca. 1 uke) med en gang. Så da må det vel være de jeg reagerer på, for det spiser jeg en del av.
Greit å finne ut det da men også litt trist, det er jo så godt

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.