Er så lei av å ha bare kjøtt og grønnsaker uten noe saus til, så var rundt å kikket litt.
Fant en oppskrift på bearnaisesaus, men til det trenger man essens.
Hvor finner man det?
Jeg kjøpte den essensen du fant å bilde i bloggen min på Meny ja, men jeg vet de har den i andre butikker også....ta en ringerunde og spør, det var slik jeg fant den.
Men, presiser når du ringer at du skal ha ESSENS, ikke saus, for det var merkelig mange butikker vi ringte til som aldri hadde hørt om essens og fant frem...."joda, vi har bearnaisesaus" ;)
Man kan jo også lage den selv. Blir veldig godt! En oppskrift på bearnaise-saus burde ha med det, synes jeg.
En har med hvitvinseddik, hakket estragon, hakket sjalottløk m.m.
Søk på forskjellige oppskrifter, eller se i en gammel standard kokebok.
Denne bloggen er min bibel når det kommer til matlaging :D Har ikke prøvd å lage denne bernaisesausen, men den er sikkert like god som alt annet denne dama lager. Hun lager alt fra bunnen, ingen essens.
Hvis du evt. skal kjøpe en ferdiglaget bearniase saus så vil jeg på det sterkeste annbefale Fjordland sin saus, den en himmelsk. Tror det var 2 karber pr. 100 gr.
Ble litt sugen på biffsnadder med bearniase jeg nå, nam, nam.
Prøv den, du vil ikke bli skuffet
Du trenger ikke essens, altså. Det holder med hvitvinsedikk, eventuelt vann og sitron og estragon og gressløk. Det skal være godt med finhakket charlottløk i også, men det har jeg ikke kommet så langt som å prøve.
Jeg kjøpte essens på coopen (Mega), riktig nok en stor, velassortert utgave av coop. Ellers er hjemmelaget vel så god, men litt arbeidsomt, da og mindre holdbar.
ps .. men duverden hvor fort jeg ble lei av bearnaisesaus
Spar har bernaise-essens. Ble anbefalt Fjordland sin bernaisesaus for noen år siden, men syntes den smakte helt pyton. Men smaken er som baken, heter det, den er delt. :-)
Akkurat som om det ikke er lettvint å lage bearnaise selv? Det er bare å tykne eggeplomme og vann/eddik på svak varme, ta av kjelen og røre inn smelta smør, for så å ha i urter. Ikke så mye mer arbeidssomt enn å varme opp halvfabrikata med skumle ingredienser spørru meg :cool:. For meg handler lavkarbo like mye om å spise rent og ubearbeidet, og matlaging fra bunnen av behøver ikke å være særlig tidkrevende, særlig når man er motivert av at det smaker mer og bedre ;).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.