Jeg føler meg litt "lost" i lavkarbodiett-verdenen, og tenkte jeg skulle høre med dere før jeg begynner å lese side opp og side ned om de forskjellige variantene.
Jeg har mest av alt et sterkt ønske om å gå ned i vekt etter et uhyggelig gjensyn med vekta nylig. Jeg trengte forsåvidt ikke vekta for å vite at jeg er tyngre enn jeg noen gang har vært (med unntak av da mini var i magen), men dog.
Problemet mitt er: Jeg er lat på matsiden og lider av dårlig selvdisiplin. Vet ikke helt hvor jeg skal starte eller hvordan jeg skal få det til. Per dags dato veier jeg 78 kg og er 168cm høy. Er avhengig blitt av kveldskos og cola zero, og det mest fordi jeg er så sliten etter jobb. Finnes det f.eks lavkarbomat som jeg ikke må stå og forberede fra bunnen av? Noe ala Fjordland eller findus?:) Liker rett og slett ikke å måtte bruke lang tid på å lage mat. Og når jeg stort sett lager mat her så er det med pasta eller ris i:(
Hei,
Liker ikke å prakke på noen en lavkarboretning da vi alle er så forskjellige, noen liker ketogent kosthold mens andre trives med litt mer kh. Det aller beste er om du kan gjøre deg opp en mening om en retning du vil kunne trives med over tid.
På lavkarbo er du nok i det lange løp nødt til å lage maten fra bunnen av da det aller meste (les:ALT) av halvfabrikata inneholder ugunstige tilsetninger…
En del har matlagningsdager der de lager mye og fryser ned i posjoner for dager med dårlig tid. Noen begynner med mat fra spisdegslank.no men til syvende å sist må du jo begynne å lage mat selv! …og det tar fakrisk ikke særlig lengre tid å lage lavkarbomat enn annen mat, ofte kan yndlingsmaten faktisk med enkle knep gjøres lavkarbovennlig.
lavkarbomat tar kortere tid enn karbomat fordi blomkål og broccoli trenger max 5 minutt koking mens potet gjerne trenger 20.... ;)
Arnakristin gir kjempegodt råd her - prøv feks spisdegslank noen uker for å se om dette er noe for deg - kan være en fin boost - også får du noen uker til å planlegge matlaging. Jeg er en av de med "matlagingsdager" - og som fryser ned :)
Etter å ha lest litt om South Beach dietten så føler jeg at det er en diett jeg kan følge, men så lurer jeg på hvor "effektiv" den er i forhold til de andre diettene - er det noe negativt å si om SB?
Jeg gikk ned en del kilo med SB en gang i tiden, men da var jeg mye mer sulten enn jeg er nå, og det holdt ikke i lengen. For meg er det i alle fall bedre med mer fett = metthetsfølelse. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.