Noen her som har/har hatt D-vitaminmangel? Jeg fikk det påvist, og har slitt mye med kroppen den siste tiden og blir bare verre og verre.
Noen som har lyst til å fortelle litt om sine symptomer, erfaringer og hva du gjorde for å bli bedre?
Jeg fikk resept på D-vitamin+kalsium som jeg skal ta en god stund framover med ny kontroll om en måned.
Dette er ganske skremmende. Jeg har unngått å kle av meg om sommeren pga overvekt, og jeg har ikke spist fet fisk eller tatt vitamintilskudd, omega3 eller tran i flere år. Jeg har så mange av symptomene, med diffuse muskelsmerter og føler meg utmattet. :(
Det er kanskje unødvendig å si dette på et slikt forum, men d-vitaminer er fettløselige og så lenge vi ikke spiser nok fett får vi heller ikke nyttiggjort oss d-vitaminene, samme hvor mye d-vitamintilskudd og kalk vi stapper i oss... Kanskje ikke så rart at benskjørhet blir et stadig større problem?
Kjøpte torskelever her en dag. Måtte sjekke næringen på diett.no og der var masse D-vitamin. NAM! Så det er noe man kan spise dersom man liker det og har bruk for D-vitaminer.
Jeg spiser den osten fra synnøve finden som er tilsatt d-vitamin. Så fort som den forsvinner bør jeg nok se etter hva overdoseringssymptomene er istedet:)
Phew, da valgte jeg rett da jeg stod i en butikk med ørten vitaminer foran meg i utlandet. De hadde flere d-vitaminer, og jeg endte opp med D3 av en tilfeldighet. Snart tom da, så jeg må nesten bestille mer. :snill:
Shopping4net har jeg bare gode erfaringer med, så den støtter jeg :)
Jeg bruker også denne D3 som du henviser til her. Brukt i 2 mnd nå. merker ikke noe ennå...men så tar jeg bare 1 kapsel også.
Jeg tar annet tilskudd også, men toppen 20 mikrogr i de andre. tilsammen.. så nå går jeg opp til 2 kapsler i vintermnd! ihvertfall m tanke på at jeg spiser lite fisk og ikke tar solarium og ikke var mye ute i sola i sommer ....
Jeg har ingen diagnose, men jeg skal ta blodprøver for stoffskiftet snart. Jeg skal be om å få tatt en D-vitaminprøve også - bare for å vite hvor jeg står. For sikkerhets skyld. Litt nyskjerrig også. Jeg hadde både for lavt F4 og jernmangel sist.
Uff, jeg har glemt å ta ekstra d3 i det siste, og jeg har slitt med forkjølelser, 2 omganger med streptokokker i halsen, en vanlig halsbetennelse( hovne og såre mandler, ikke skikkelig strepto) og er dønn sliten etter disse rundene..
Jeg tar når jeg husker på det 20 dråper d3 for barn, det er 4 ganger anbefalt dose, men det nytter ikke å dytte på så små doser såvidt jeg har skjønt. Og de dråpene er løst opp i kokosolje, så her er det fett også;) Og de er veldig enkle å ta.
Må virkelig huske på d3 nå i vinter, kanskje jeg slipper forkjølelser annenhver uke. Jeg skyr jo sola fordi jeg blir så dårlig, ikke av varmen, men jeg får muskel og leddvondt, sliten mm.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.