< Tilbake til oversikten

Ingen fremgang what so ever ...

ninasov sa for siden:

nå er jeg dritt lei dette her altså... jeg har nå levd på ketolyse-mat i 5 uker, og i begynnelsen gikk jeg opp litt, men så gikk det sakte nedover... første uken gikk jeg ned 1 kg, 1 kg uken etter, og ett halvt kg uken etter der... de siste 2 ukene har alt stått stille... ingen cm, og vekten har gått litt opp igjen... jeg spiser kun det jeg skal, og drikker 1,5 til 2 liter vann hver dag + 1,5 liter pepsi max...
nå er jeg så lei at jeg lurer på å bare gi opp!

1979 sa for siden:

Offa, jeg føler med deg
:klem::klem:
Sikkert fryktelig frustrerende.
Kan det ikke være sånn da at dette kanskje ikke funker for alle?
Jeg er ingen ekspert på dette, men det var det første som slo meg inn.
Men uansett hva du gjør så ønsker jeg deg lykke til videre

Carisma sa for siden:

I utgangspunktet ikke... Men, lavkarbo er vektregulerende, så dersom du i utgangspuktet veier lite kan det hende kroppen din mener du bør veie mer.

Modezty sa for siden:

Kan du ikke skrive inn et eksempel på en dagsmeny? Blir lettere å kommentere konkret, da :)

Nutta sa for siden:

Bare det at du drikker 1,5 liter pesi max om dagen kan stoppe vektnedgangen.....

Carisma sa for siden:

Oj, den overså jeg! Det er nok det første som bør kuttes ut ja :ja: For meg er det vektstopper nummer en...

Supertynna sa for siden:

Brusen må vekk, bytt ut med vann med fersk sitron, lime osv. Brus er bad!
Om du mener at du ikke klarer det, bunner det i lite viljestyrke.
Ikke vær så opphengt i vekt og cm, ta heller en titt på kroppen din uten klær og se om den har forandret seg noe på den måten. Dette er ingen mirakel-over-natten-kur, det er bare positivt om det går sakte men sikkert. Men husk, for all del, kutt brusen! Selv om den er sukkerfri blir kroppen påvirket.

Nerthus sa for siden:

Ikke gi opp - først la oss hjelpe med å "analysere" litt her :)

Hvor mye skal du ned er det noen som spør - skal du ned 5 kg så er det kanskje ikke så rart at det tar litt tid... det er heller ikke uvanlig at det står stille til tider - jeg har stått stille i 4 uker nå - og ble voldsomt frustrert - men etter justering av mengde mat (mindre) - og slutt på å spise etter kl 18 - se så løsnet det litt igjen :) 5 uker er veldig kort tid på lavkarbo - du bør vurdere å se dette i litt lengre perspektiv. Da jeg starter på generell lavkarbo gikk jeg 6 mnd uten å gå ned et gram... så leste jeg meg litt opp på de forskjellige retningene og valgte spis-deg-slank. Da gikk jeg plutselig ned nesten 1 kg i uka (tenk gleden etter 6 mnd uten nedgang......) :)

Veggpryd sa for siden:

Gjennomsnittet på de som går ned med lavkarbo er en halv kilo i uka. Du har gått ned 2,5 kilo på fem uker - noe som er helt etter gjennomsnittet. :)

ninasov sa for siden:

ok... her er eks på dagsmeny...
Frokost: osteminipizza (kavli ost som bunn) med isbergsalat.
middag: biff med blomkål og brokkoligrateng og fløtesaus
kvelds: samme som frokost eller egg, bacon, salat og ost.
jeg drikker vann til alle måltid, og jeg skal ikke ned kun 5 kg... jeg har bmi på 28,8 nå, så må vel ned 12 kg...
når jeg spiser, spiser jeg til jeg er mett...
da er jeg gjerne mett i fleeere timer etterpå.

Bee sa for siden:

Jeg hadde nok prøvd og kutte brusen først og fremst. Om jeg fortsatt stod stille etter en uke var gått, ville jeg styrt unna meieriprodukter. I alle fall fløten.

Hos meg har egg og eggemelk på kveldstid alltid funka som en boost.

LiMe sa for siden:

Det kan hende du må vurdere mengden mat også. Jeg går ikke ned hvis jeg får i meg for mange kalorier. Og jeg har brukt lang tid, men det går sakte men sikkert nedover :)

Nerthus sa for siden:

Ditto... går ikke ned om jeg spiser for mange kcalorier... og har også funnet ut at jeg kan ikke spise på kvelden.... :)

ninasov sa for siden:

hm... trodde kanskje jeg spiste lite jeg... men får teste en uke til ved å ihvertfall kutte ned på brus... kan ikke slutte tvert, for jeg må fungere om dagene...

Snorkfrøken__ sa for siden:

Jeg klarte ikke slutte på pepsimax og stagnerte i vekt på ketolyse. Jeg har økt litt på karbohydratene og koser meg litt med pepsi max og går nedover i kg igjen.

Jeg skriver bare dette som et eksempel på at dette fungerte på min kropp og alle er forskjellige.
Jeg er fortsatt på lavkarbo men ikke så lavt.

ninasov sa for siden:

jada, det er greit, men når jeg har gått opp de siste 2 ukene, så er det jo noe som ikke stemmer...

Carisma sa for siden:

Jeg syns ikke det ser ut som du spiser for mye :nei:

At du har problemer med å fungere uten pepsi max er et veldig klart tegn på at den bør ut av kosten raskest mulig ;) Det verste er over på 3-4 dager.... Bedre å rive av et paster raskt enn å seigpine det er det ikke :o

ninasov sa for siden:

hvilke karbohydrater spiser du da? jeg er ikke glad i grønnsaker, så kan ikke spise mer av det... tvinger liksom ned de jeg spiser allerede...

Jeg spiser litt ekstra på frukt og knekkebrød. Er ikke så streng på kålerabo eller gulerøtter heller. Lever fortsatt sunt og holder meg mest mulig borte fra ris, poteter, pasta osv.
Men jeg ble FOR fokusert på karbohydrater, det gikk til hodet på meg...

ninasov sa for siden:

ok... hvilke knekkebrød spiser du da? kunne jo testet ut det litt og se hva som skjer... hadde jo vært greit å få av disse kiloene snart liksom...

De heter Ryvita sesame, de er gode med feks hvitost eller kremost. Jeg var i akkurat den samme situasjonen som deg forrige tirsdag. Ble veldig fortvilet da vekten stoppet opp og jeg fant ut at å øke i karbohydrater hjalp.

Nok en gang vil jeg understreke at dette hjelper for meg (slik at jeg ikke erter på meg noen ketolyse eksperter her inne):p

arnakristin sa for siden:

Hei,
Dersom du har tanke for å kutte ut Pepsi-max så vil jeg anbefale deg å passe på at du får i deg nok fett, for meg gjerder: ”nok fett=intet søtsug” ellers så synes mange det også hjelper med krom tabletter…

Når det gjelder kjøpe knekkebrød, så er de ikke ketolyse vennlige, men alle trives ikke med et ketogent kosthold – lavkarbo spekteret strekker seg jo med et inntak tilnærmet null til 150 kh pr dag. Det viktigste er at du finner et kh inntak du trives med…

LiMe sa for siden:

Du bør kanskje veie maten og regne ut karbo/protein/fett og kaloriinnholdet noen dager for å se hvor mye du får i deg. Litt pes, men det kan hjelpe deg til å få en oversikt. Selv om du spiser bare tre ganger daglig, kommer det jo an på mengden også. Skriver dette fordi jeg selv har hatt problem med overspising. Rådet å "spise til du er mett" er litt diffust... Kanskje trenger du å venne deg til mindre mat, det gjaldt i hvertfall meg. Nå trenger jeg mye mindre for å bli mett.

camryn sa for siden:

Ikkje nødvendigvis, det tar tid for kroppen å skjønne kva som skjer, og kan vere den tviheld på kiloane for å forsikre seg om at det ikkje er krise, og/eller at den trenger tid for å forstå omleggingen fra sukker/stivelse til fett. I tillegg kan og vil ofte syklus, salt mat, stress, lite søvn, sjukdom med meir føre til forandringer.

Eg gjekk ganske kjapt ned ca 4 kg dei første to vekene på kuren, ein månads tid etterpå hadde eg gått opp igjen 6 kg. Ni månader etter er eg no på minus 20kg. :)

Kutt ut (eller i allefall ned på) brusen, og prøv å ikkje ha "dette funker ikkje, no gir eg opp" innstilling. ;) Det fungerer, men det kan ta tid. Om du står heilt stille i ein mnd eller meir kan du vurdere om du et for lite eller for mykje mat, begge deler er mulig. :)

Og BMI er ikkje nødvendigvis ein fasit!

Victory sa for siden:

Jeg syns heller ikke det ser ut som du spiser for mye, men litt lenge mellom her gang kanskje? Hva med og prøve og legge inn en lunch, evt noen mellommåltider så du holder forbrenningen oppe i løpet av dagen?

ninasov sa for siden:

ja, men jeg er ikke sulten, og når jeg ikke er sulten, så har jeg ikke lyst på noe...

Nakkinekki sa for siden:

Trodde ikke en kunne drikke noe light brus når en gikk på Ketolysedietten?

Er det ikke slik at kunstig sukker = sukker?
Mindre kcal, men det blir likevel behandlet som sukker av kroppen/hjernen vår?

Rin sa for siden:

Jeg vet at andre allerede har poengtert at snitt-vekttapet ditt er helt strålende. At vekten har gått litt opp nå, er du sikker på at det ikke er relatert til menstruasjonssyklus, eller evt noe ekstra salt i maten?

Utålmodighet forstår jeg godt, men jeg synes ikke det er noe galt med vekttapet ditt i det hele tatt - to ukers stillstand er "ingenting", i det lange løp. Du har ikke holdt på så lenge heller, kanskje kroppen din bare har brukt tiden på å rydde i eksisterende ubalanser og sånt før den er klar for å slippe flere kilo?

Ikke gi opp noe som virker, tross alt. :) Stå på!

LenaBeatrice sa for siden:

Tenk etter, har noe forandret seg i kostholdet ditt de siste to ukene? Hva som helst...en ny ingrediens, et nytt favorittmåltid, annen drikke....what ever.
Eller har noe forandret seg ellers i livet ditt de siste to ukene, mere stress, annen døgnrytme, skjedd noe spes. som er litt masete.

Det er så utrolig mange ting som kan spille en rolle, og noen ganger er det helt umulig å finne ut av det.
Men, det er ikke alltid det er noe å finne ut av heller, kroppen er som den er, enten vi er drittleie eller ikke.
Den trenger pauser, for å kjenne etter..."er alt ok nå, kan jeg avstå fra litt lagret fett?".

Mulig det kan være en ide å se litt på mengden ost og fløte....bare MULIG altså, men noen må redusere/fjerne det fra kosten for å oppnå resultater.

ninasov sa for siden:

jeg har ikke mensen, så er ikke noe der... jeg har blitt veldig glad i sukkerfri sjokolade da... og pistasj-nøtter... hm... men det er jo ting jeg har hørt er greit...

Rin sa for siden:

Ai, der ja. Sukkerfri sjokolade er det slett ikke alle som kan kombinere med vektnedgang, og pistasjenøtter inneholder ganske mye karbohydrater - 16g per 100g, eller noe i den dur. I tillegg er nøtter i seg selv en partystopper for veldig mange.

Cec1973 sa for siden:

Hei,

Må bare si at jeg er også en av de som har gitt opp nå. Jeg gikk på streng ketolyse i 1 måned i juni. Gikk først ned 2 kilo og gikk opp igjen. Dro på ferie, spiste litt karber og gikk opp ett kilo. Kom tilbake fra ferie, tenkte å gi ketolyse et siste forsøk, men har nå, etter fire uker, ikke gått ned et gram. I dag har jeg derfor besluttet at jeg skal prøve en blanding av lavkarbo og Grete Roede. (GR har alltid fungert for meg før.) Jeg kommer til å kutte kraftig ned på fettet og øke litt på karbene ved å spise gulrøtter, litt frukt og rugbrød (det harde "mursteinsbrødet" i tynne skiver 22 karber pr. skive). Kommer også til å begrense mengden av mat og tenker å ligge på et kaloriinntak på 1300-1500.

Nerthus sa for siden:

Hva med å prøve mere spis-deg-slank? Jeg måtte også kutte kcaloriene - men har ikke gjort det på bekostning av fettet! Lavkarbo+GR - fett -> er ikke lengre noe lavkarbo! Send meg en PM -så kan jeg kanskje overtale til å følge en mer lavkarbo - lavkcal som kan fungere? Du har totalt sett holdt på i "bare" 8 uker - jeg gikk 6 MND uten å gå ned i vekt...
Det er flere her som har måttet endre lavkarbo-retning for å få til vektnedgang - ganske mange faktisk forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36332 :)

Min påstand er at du ikke trenger å la være å spise lavkarbo om du kutter kcalorier - det er jeg et levende bevis på! Jeg går nå ned litt under et kg i uka .... ligger på rundt 1500 kcal om dagen og spiser MASSE fett i maten min - akkurat slik man skal på lavkarbo :)

Jeg gikk på GR før lavkarbo - med 1500 kcal om dagen og gikk ikke ned ETT GRAM - derav overgang til lavkarbo :) Nå spiser jeg like mye kcal og har fin vektnedgang :)

Cec1973 sa for siden:

Det som er rart er at jeg har, de siste fire ukene, ligger på et kaloriinntak på rundt 1500 kcal og vært i ketose. Vanligvis pleier jeg å gå ned 1/2 kilo i uken med samme kaloriinntak på høykarbo! Har ikke gått ned er gram nå og skjønner ingenting. Når jeg i tillegg ikke har merket noe til de helsegevinstene dere snakker om, så tror jeg kanskje ikke ketose funker for meg. Som jeg sa så kommer jeg til å fortsette på lavkarbo og kaloritelling. Kommer til å ligge på et karbenivå på rundt 100. Når jeg tenker meg om så er det noe slikt jeg har hatt når jeg har gått på GR før siden jeg da bare har spist rugbrød (1 skive a 100 kcal og 22 karber til frokost og 1 til lunsj) som brødmat og kun 100 g pasta/ris/potet. Nå kommer jeg til å kutte ut ris/pasta/potet og heller spise litt frukt. Fett kommer jeg til å kutte ut. Dette har funket veldig bra mange ganger før. :-)

Ps. Jeg skal ikke ned mer enn 5-6 kilo og er ikke overvektig pr. Def. :-)

Tomsverden sa for siden:

Trener du noe? Evt går en tur på ca 30 - 45 min? Det hjalp meg masse da vekten min stagnerte.

Sihette sa for siden:

Føler med deg - har det akkuratt likt.Og det er deprimerende - måtte selv gråte en skvett i morges....Gjør alt etter boka - har ingen utskeilser og har gått OPP 1 kg den siste ukenMEN eg skal ikke gi opp ennå :)Lykke til videre iallefall!!!

ninasov sa for siden:

da får jeg la være å spise nøtter og sjokolade ett par uker da, og se om noe forandres pga det... men jeg spiser litt tyrkisk yoghurt med litt funlight oppi... det er ok, sant?

Megvel sa for siden:

Hehe, jeg aner ikke hva som er i tyrkisk youghurt jeg.

Men det tegner seg et bilde av at du ikke kvalifiserer alt som du spiser som mat. Alt teller selvfølgelig om vi skal hjelpe deg med dagsmenyer, og om du ikke har lista alt opp inkludert drikke, snacks og vitaminer, samt pommes fra naboens tallerken (de teller også dessverre) så famler vi litt i blinde og gir deg feil råd. En komplett dagsmeny over en viss tid er lurt. Lag en journal inne på journalene er lurt, da får du fine tilbakemeldinger.

En viktig ting er også om du har hatt en viss forhistorie i slankeverden før livsstilsendringen (kommer du rett fra GR eller lavkalori-lavfett?), samt om du trives med denne kostholdsendringen? Om det er digg å spise slik og ikke være sulten, så kan du jo holde på en stund og se om det slipper?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.