< Tilbake til oversikten

Plomme chutney

Mellon sa for siden:

Har en pose plommer jeg fikk av naboen og tenkte å lage plommechutney av dem. Tenkte å lage med sukrin eller noe, istedenfor sukker, ellers inneholder den 1 kg plommer, 1 eple og 1,5 dl rosiner som kan virke mot lavkarboen. Jeg vurderer å lage det skikkelig med ordentlig sukker å gi det bort til jul f. eks.

Er det noe vits å lage den med sukrine, eller vil det øvrige ingridiensene inneholde så mye karber at det ikke er noe hensikt med det? Uansett vil det jo ikke bli brukt store mengeder av gangen av det, kun en liten teskje på osten tenker jeg.

TrillTrall sa for siden:

Men er ikke sukkeret i slike oppskrifter ment som konservering? Og jeg tror ikke (men vet ikke!) at sukrin har samme effekten...

Mellon sa for siden:

Hmm, kanskje det ja. Trodde sukkeret var for sødmen, chutney er jo søtt. Har jo også i certo, Hvordan er det da med syltetøy alla Heistad, som er uten sukker?

TrillTrall sa for siden:

De er nok tilsatt et annet konserveringsmiddel. Men som sagt - jeg vet ikke om det er poenget med sukker i chutney.

Mellon sa for siden:

Lagte etter oppskriften, men leste på certoen etterpå at det hadde gått med søtningsmiddel, må bare blandes på en annen måte. Får bli julegaver:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.