< Tilbake til oversikten

Klippfisk med sellerirotpurre og baconfett (med bilder)

Makronella sa for siden:

Dagens middag har vært planlagt -og under utarbeiding -hele uken. God tradisjonell middag fra barndommen -tilpasset lavkarbotanken : Klippfisk med sellerirotpurre sprøstekt baconm baconfett og brokkoli. Brokkolien var vel aldri med i barndommens middager men fungerte utmerket

I begynnelsen av uken startet middagsplanleggingen da jeg kom inn i butikken og så pakker med skinn og benfri klippfisk. To pakker (1kg) ble kjøpt inn og hjem for legge de i vann -Klippfisken må vannes ut i to døgn. Vannet bør skiftes ut iallefall en gang underveis.

[CENTER][/CENTER]

Når endelig fisken er klar til bruk skal den kokes i rikelig usaltet vann. Den trenger relativt lang koketid -småkokes i 20 -25 min.

[CENTER] [/CENTER]

I tillegg til fisken skal jeg servere en sellerirotpurre.

500 gram sellerirot kuttet i terninger
2-3 dl fløte
salt
pepper

[CENTER][/CENTER]

Ternninger med sellerirot kokes møre i fløte og moses deretter med stavmikser. Smake til med salt og pepper. Jeg spanderer og en ss med kviteseid smør i.

Bacon kuttes i småbiter og brunes godt- sprøstekes og spees med litt smør.

[CENTER][/CENTER]

Brokkolien kokes lett.

Server fisken på en seng av sellerirotmos, legg ved brokkolibuketter og ha bacon og baconfett over.
Nydelig middag som får frem skikkelig gode gamle matminner fra barndommen.

[CENTER][/CENTER]

Kanutten sa for siden:

Ser utrolig godt ut! :sikle: Skal prøve.. Har klippfisk liggende i frysern... :ja:
Klæppfesk e nyyydelig!!! :sikle: Kanskje du har ei Baccalaooppskrift med det samme?? Har nettopp spist baccalao..:sikle:

Makronella sa for siden:

Baccalao oppskrift er det dårlig med - har holdt meg til denne varianten når jeg har laget selv -baccalao har jeg spist når det er blitt servert ;) men kansje et mål å finne en grei oppskrift på det og :hungry:

Kanutten sa for siden:

Det er bare å blande fisken, olje, løk, chili, hvitløk, oliven og grovhakka tomater i ei salig blanding.. Jeg har bare ikke testet det ennå.. :p

Kanutten sa for siden:

Har du prøvd å grille klippfisken?? DET er snadder det!!! :sikle: ALL mat laget av klippfisk er nyyydelig mat!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.