hahaah:DHei hei .Nei det er ikke frekt å spørre om...Er jo ikke så kjekt å være dårlig heller da når en skal på ferie.Det du vil spise og bestille er det faktisk bare du som bestemmer hva andre syns skal du ikke bry deg om.:D
Nei, det er IKKE frekt.
Det er du som er der for å kjøpe mat, spise og være fornøyd med maten :).
Hvis du bestiller mat som du ikke har tenkt til å spise og som kommer til å gå i søpla etterpå, så er det lite ressursvennlig av deg, hehe. Så se på deg selv som en ansvarlig person som bestiller det du faktisk kommer til å spise opp ;)
det går helt fint! I tyrkia fikk jeg noen ganger litt ris i tillegg til grønnsakene, de syns sikkert det ble for stusselig med kun grønnsaker til kjøttet. Hehe
Jeg ba om å få brokkoli eller blomkål i stedet for poteter/ris sist jeg var ute og spiste i Norge. Det jeg ikke visste, var at blomkål og brokkoli var tilbehøret til maten og potetene. Og kokken var veldig snill og gav meg mer blomkål og brokkoli i stedet for poteter. Tror det var et halvt blomkålhode og like mye brokkoli på fatet i tillegg til biffen..... Det måltidet hadde jeg litt problemer med (men jeg hadde i alle fall ingen problemer med å si "nei takk!" til desserten etterpå, hehe)
Jeg har vært ute og reist flere ganger uten problemer. Si at du vil ha ekstra salat istedet for poteter. Hold deg unna vanlig øl, tørr hvit- og rødvin går bra. Til frokost er egg, bacon, oster og kjøttpålegg bankers. Eller ta med litt ketolysebrød. God tur :)
Vi var nettopp i tyrkia å da sa jeg at jeg ville ha bare salat istedenfor chips (som de sier) og ris. Noen gjorde feil, å jeg fikk ris eller chips også men da gidde jeg mindre i tips. Men var mange som gav meg rett også :). Den tyrkiske salaten er helt himmelsk :D har laget den mange ganger nå etter vi kom hjem. De har nok kjempe gode salater i kreta også :)
Jeg reiser til Kreta igjen om en uke - var der 2 uker for en mnd siden også :D
Hvor skal du hen da?
Det er ikke frekt å spør i det hele tatt, men det er ikke dermed garantert at du får det du vil ha for de forstår ikke alltid hva du mener. Bestill en salat utenom som du kan spise i tillegg til kjøttet/fisken. Får du noe du ikke vil ha (chips, brød) bare dytt det til side og tenk på at du blir dårlig dersom du spiser det. Man får alltid brød på bordet når man kommer på en taverna der nede uten å bestille det. Det er en form for høflighet og for å vise at det er en bra taverna/restaurant, jeg har prøvd å si nei takk og sende det tilbake mer enn enn gang men de forstår ikke det helt. Brød og potatis er nemlig veldig viktig for Kreterne, men si gjerne at du er allergisk så er det litt enklere. :D
Jeg bor alltid i leilighet der nede og spiser egg/bacon (de har veldig gode egg der nede som er helt trygge å spise), ost og knekkebrød (Nannahs som jeg har tatt med) til frokost og egg/bacon tomatsalat til lunch. Middag blir som oftest ute og helst lengst mulig vekk fra den verste turiststrømmen:p
Vi skal til Agia Marina. Skal bo på Atrion. Har ikke med frokost for den er så dårlig der. Vi skal ha leilighet så jeg håper jeg kan ordne noe selv. Svigermor sier det er en baker rett nedi gata, menneh....hjelper ikke meg noe særlig:p
Var 3 uker på Kreta for ett år siden, og var null problem å få salat istedet for chips, ris eller annet tjafs til maten.
Som regel fikk jeg en enooooorm porsjon med gresk salat til da.
Fint i AM, baker ja det er det over alt, men gå på butikken få tak i egg, bacon, ost (spesielt det i løs vekt - ikke alle som har det men størr butikker har det), tomater, salat, gresk yoghurt naturell har lite karber (ca 4kh/g) og er veldig mettende. Alt er trygt der nede jeg har aldri hatt problemer ihvertfall. Ta evt med knekkebrød/brød selv så får du ihvertfall god frokost. Greit å slippe å måtte gå ut for frokost synes jeg.
God tur, jeg gleder meg ihvertfall som en liten unge til å reise :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.