< Tilbake til oversikten

Dumt spørsmål ... eller ikke?

Randi70 sa for siden:

Jeg er ganske fersk på denne lavkarbokuren...eller jeg vet ikke hva jeg følger egentlig. Har lest boka til Torkil, og bruker de produktene som blir anbefalt der ( bakemix, vitaminer). Jeg tenker 0 karbo hele tiden, også får jeg i meg noe selvsagt. Men hvordan vet jeg hvor mye karbo jeg får i meg????

Det står jo på varen man kjøper hvor mye d er pr. 100 gram, men jeg spiser jo ikke en hel pakke pålegg hvert måltid???

Et eksempel. Her er dagens meny...så langt.

Frokost : Et egg
Lunsj: To skiver lavkarbobrød med majones og okserull
Mellommåltid: Et kokt egg
Middag: Laksefilet i rømmesaus med blomkål og brokkoli.

Dette er så lang idag....regner med det blir en skive til kvelds med ost e.l.

Får jeg da i meg nok karbo, eller for mye???
Noen sier jeg skal veie maten, ser ikke helt poenget med det. Det er jo Grete Roedefilosofi hvor de teller kalorier...her teller vi jo ikk kcal.
Jeg passer bare på å holde meg unna frukt,sukker,mel,melk,potet og andre grønnsaker som vokser under jorden, pasta og brød.

Sikkert dumme spm, men jeg lurer alikevel :rolleyes:

nellie sa for siden:

Hvis du har lest boka, hvorfor tenker du 0 karbo hele tiden da?
Der er det vel anbefalt opp til 15 karber om dagen?

Randi70 sa for siden:

Jeg vet jo at jeg skal ha litt karbo hver dag, men regner med jeg får i meg det jeg skal ha med et variert kosthold. Min strategi med å tenke 0 karbo..er mest for å unngå å sprekke....også blir det lettere å vite hva man skal holde seg unna. Men spm. er vel mer om hvordan jeg vet hvor mye karbo jeg får i meg? Syns ikke ketostixen nødvendigvis er noe pekepinn. Jeg har vært i ketose hele tiden, men vekten har stagnert. Noen ganger er den lys rosa, andra ganger mørk. Det handler vel mer om hvor mye vann man drikker tror jeg.

nellie sa for siden:

Kan være lurt å regne det ut i noen dager sånn i starten:)
På diett.no f.eks

Gerd sa for siden:

Om vekta stagnerer, så kan det være at du får for lite karber gjennom grønnsaker :ja: Kroppen trenger de for å fungere og forbrenne optimalt.

Bruk noen dager hvor du veier og regner ut. Ellers så har du faktisk ikke peiling på hvor mye du får i deg :)
Da får du også en peikepinn på ca hvor mye de forskjellige grønnsakene utgjør :ja:

Kitt sa for siden:

Er som Gerd sier, bare en sikker måte å finne ut hvor mye karber du får i deg, du må veie alt du spiser og regne det ut!:)

Inneholder noe 3 karber pr 100g og du spiser 40g, ja så må du regne ut at det blir 1.2karber på 40g!

(3/100)x40=1.2

Randi70 sa for siden:

Ja, må vel begynne å veie da. Redd det er det som blir slurvet med.....travelt foran hvert måltid med to unger.
Blir litt forvirret..det er mye man skal passe på. Alt kan jo gjøre at vekta stagnerer. for lite grønnsaker, for lite fett eller for mye karber...
Bra jeg kan stille dumme spørsmål her inne...takk :-)

Kitt sa for siden:

Bare spør i vei, du!
Ingen spørsmål er dumme! ;)

Dersom du gjør en skikkelig innsats og veier og måler alt du spiser i en uke eller to, vil du få det mer i fingrene og trenger ikke veie alt lengre!

Lykke til!:)

Gerd sa for siden:

Et lite tips: Vei opp grønnsaker for en dag, sånn ca 12-14 gram av varierte grønnsaker. Så legger du de i forskjellige plastbokser i kjøleskapet og spiser/bruker de til forskjellige måltid. Det forenkler en del, og tar ikke lange tiden :)

Carisma sa for siden:

Men hvordan får man det til å funke når man lager middag til flere? Jeg sliter veldig med denne fordelinga jeg... Vi er heldigvis 2 på lavkarbo, men jeg gidder ikke koke 2 kjeler brokkoli for å vite hva jeg får i meg liksom. :o

Georgine sa for siden:

Da veier jeg det kokt og tar det på gefylen :D

Gracella sa for siden:

Det beste er å veie det ukokt. Tallene i tabellene er (hvis ikke annet er oppgitt) basert på ubehandlede råvarer.

Uansett er det å veie opp det man ca kommer til å spise før man lager maten, et godt tips.
Vei opp to brokkolibunter hvis det er det du spiser, osv. Det er ikke "krise" om man spiser litt mer eller litt mindre ;)

Georgine sa for siden:

Dette er jeg fullt klar over, men det gir en pekepinn i en travel hverdag og det holder for meg.

Gerd sa for siden:

Da jeg brukte kuren for å gå ned i vekt, så laget jeg det i en kjele til meg selv . Jeg valgte faktisk å bruke en kjele ekstra en periode for å få mest mulig kontroll på inntaket :ja:

Men som jeg sier, i en periode til det setter seg i fingrene :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.