Jeg er veldig glad i Farris Bris med tilsatt smak. Var derfor litt nysgjerrig på om det var karbohydrater i Farris Bris. Etter å ha søkt litt her var det litt i tvil om det var karbohydrater i Farris Bris, og det står ingen næringsinnhold på etiketten heller. Jeg sendte derfor en mail til Farris og fikk følgene svar:
Hei,[font="][/font]
Takk for henvendelsen.[font="][/font]
Det er ikke karbohydrater i Farris Bris, produktet er kun vann, smakssatt med aroma (ikke sukker eller kunstig søtstoff).[font="][/font]
Vennlig hilsen[font="][/font]
Liv Skjærstad[font="][/font]
Forbrukerkontakt[font="][/font]
Så da regner jeg med at jeg kan drikke så mye farris bris jeg bare vil:D
sikkert ett teit spm.. men hvordan tilsetter de aroma uten at det hverken kan være søtsoff eller sukker inne i bildet?? Tviler ikke på forbrukerkontakten altså men for meg er dette litt vanskelig å skjønne...
Ja, om man er vant til å lese på deklarasjonene i alle fall, men nå finnes det jo mye smakssatt imsdal etc som har mye karbo - så om man er uerfaren og har fått høre at én type smakssatt vann er ulovlig, kan man vel sikkert bli forvirra. Å lære seg å lese på etikettene er uansett bare en god vane. :) :ja:
Enkelte brustyper har smaker som er basert på naturlige smaksemner. De beskrives som brus med «naturlig aroma». Når produktet inneholder kunstige smaksemner brukes begrepet «aroma» alene i deklarasjonenEnkelte brustyper har smaker som er basert på naturlige smaksemner. De beskrives som brus med «naturlig aroma». Når produktet inneholder kunstige smaksemner brukes begrepet «aroma» alene i deklarasjonen
Ja, men så er det sånn at man er PLIKTET til å oppgi karboinnholder dersom det er mere enn 1gr pr 100g,når det ikke er oppgitt er det 1g eller mindre.
Smaksatt imsdal inneholder jo fruktose osv.. Bris inneholder ikke noe søtt, kun vann, kullsyre og såvidt nok aroma til at det smaker.. ( så lite at om jeg tar 1dråpe sitron i 1/2liter vann så smaker det mere enn bris/farris med sitron).
Jeg vet noen ikke er vandt til å sjekke innholdet, men det kan være en god idè å bruke tid på å lese innhold og undersøke litt. Jeg sier IKKE at hovedinnlegger er er dum altså, det er veldig sunt å stille spørsmål og undersøke ting man er usikker på.
I dette tilfellet sier TS at det ikke sto næringsinnhold på etiketten, da er det jo supert at h*n tar bryet med å sjekke via mail og så dele med resten av oss :)
Jeg vet dette, men erfaringsmessig er det flere varer som IKKE er merket med innholdfortegnelse selv om det har litt KH.
Ett eksempel er salatmesterns dressinger. Det finnes også mange andre eksempler på at det faktisk er en del varer som IKKE er merket med næringsinnhold selv om det har mer enn 1 KH.
Det andre her var at jeg lurte litt selv, også søkte jeg på bris, farris og kildevann i forumet her. Og i alle trådene var det full forvirring om det var KH eller ikke i bris etter som det ikke var noe næringsinnhold.
Og jeg mener værtfall det er bedre å spørre engang for mye enn engang for lite. Og nå er det oppklart.
Flott jobba Marjusen! Drikker MYE farris (hvor innhold er klarert), men har kutta ned på Bris fordi jeg var redd den kunne innholde karber. Nå er den grønne (sitrongress) flaska på plass i kjøleskapet!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.