Sikkert mange som allerede kjenner og elsker denne nyydelige te'en.. Men det er sikkert mange som ikke har utforsket disse fargerike, supergode kjempe koselige krydder te'ene også, så da vil jeg introdusere den her. :)
Ble kjent med de på fredag jeg, og har fått helt dilla! Min teutfordring har alltid vært og kutte søtstoff, og det klarer jeg med disse. De jeg foreløbig har testet er:
Schoko - helt nydelig som lukter risgrøt med kanel.
Sweet Chilli - god sterk chillismak, kjempe godt på kalde høstkvelder
Licorice
Green Chai
Løp og kjøp og kos dere i høstmørket! :)
Og kom gjerne med tips til andre smaker man bør teste!
har bestilt en på iherb! er med sjokoladesmak tror jeg :O også kjøpte jeg vanilla creme stevia i tillegg! tror det kan bli bra. har hørt mye fint om yogi teene :D
"Celestial Seasonings" er også et tepose-merke med mye smak i seg selv, så man på ingen måte trenger søtning.
Selv er jeg kanskje litt over gjennomsnittlig interessert i te, og brygger gjerne løsvekt-te av god kvalitet - i det siste er jeg hekta på grønn te med chai-krydring fra Les Palais Des Thés, og chili-rooibos fra Black Cat. :cool: Masse smak, og deilig med en skje fløte eller cocosa om man føler for det.
Jeg syns Celestial Seasoning smaker helt grusomt ... :rolleyes: Men det jeg har smakt av yogi er kjempegodt! Har nettopp kjøpt en med ingefær og sitron som er nydelig, og har fra før den choco, den er også veldig god. Ellers vil jeg slå et slag for twinings camomille med eple og krydder som jeg kjøpte for ikke så lenge siden. Den heter moment of calm, og holder virkelig hva den lover!
Chili-rooibos hørtes veldig spennende ut. Av rooibos-teer er mine favoritter cream caramel (smaker virkelig karamell) og fireside, som er appelsin og kanel. Bare tørket peppermynte er jo også veldig godt. Alle disse kan drikkes om kvelden for de som er vare for slikt.
Uhorvelig mange smaksvarianter av den, da. :p Jeg har også funnet en del jeg ikke har likt så godt, men de har bl.a. en grønn chai med ingefær og vanilje jeg liker godt.
Og ja, all rooibos-te er koffeinfri, som kan være en fordel for de av oss som drikker mye av det. :cool:
Hehe, ok. Smak og behag :p Har smakt tre eller fire, og likte ingen av dem, så jeg har gitt dem opp egentlig. Men det er jo helt ok, for det finnes uendelig mye annen te som er kjempegod! Jeg drikker te både morgen, midt på dagen og om kvelden, jeg, og tåler koffein dårlig mtp søvn.
Jeg synes yogi-teene er litt svake i smaken, så jeg pleier å forsterke licorice-teen med litt tørket lakrisrot (Fås på helsekost det også, i Helios-bokser). Namnamnam!
Men smaker teen lakris?? Jeg har nesten vurdert å teste den for å finne ut om noen faktisk har brukt tid på å få noe til å smake så grusomt som lakris gjør :D
Er detox-teen vanndrivende?
Jeg fant en annen te som var god. Den var av merket Stuart's tror jeg det var. Den smakte lakris, fennikel og appelsin og smakte herlig! Og jeg trengte ikke noe søtning i det hele tatt! Det er utrolig til å være meg.
Det var på en Helgø-butikk i Sandnes, men de butikkene er jo bare i Stavanger-området... Men det var altså en dagligvarebutikk om enn en særdeles velassortert en.
Når jeg kom hjem fra Thailand full av vann ble jeg anbefalt Pukka Detox te. (Drakk den sammen med vanndrivende urtetabletter da, så hva den egentlig virket vet jeg ikke) Og nå mens jeg skriver ser jeg at den også inneholder Anis! Hehe.. så kanskje ikke det helt store for deg! ;) Jeg syns den er god altså, og den har også fennel og kardemomme i seg, syns ikke den smaker spesielt lakris om jeg husker rett..
Cinnamon spice er min favoritt. Tett etter er Sweet chilli. Den drikker jeg nå faktisk.
Yogi te er utrolig gode teer, og disse klarer jeg også å drikke uten søtning. Faktisk er de vonde MED søtning. Her snakker vi vinn vinn! :D
Sitter her og koser meg med en stor kopp Yogi te av den klassiske varianten. Det er barndomsminner så det holder:D
Liker Celestial Seasonings også, jeg da. Den med eple og kanel smaker jo så søtt at jeg føler jeg sitter der med godteriskålen:p
Bengal spices eller noe i den dur, er også god. Nå er jeg litt sær, men te er uansett så individuelt at man må nesten bare prøve seg frem.
Det var noen over her som mente at Choco-teen ikke smakte sjokolade, så det er vel nok et eksempel på hvor forskjellige vi er. Min umiddelbare tanke da jeg smakte den første gang var at hvis jeg bare hadde tilsatt noe melkeaktig (tåler ikke melkeprodukter), hadde jeg hatt en fullgod erstatning for kakao:)
Mange gode tips her! :) Skal skrive ned når jeg skal ut på handletur etterpå, jeg klarte jo og glemme igjen BÅDE schoko'n og sweet chillien på tur i helga! Men hell i uhell, da får man kjøpe nye og da blir det både vanilje og karamellsmaker i tillegg.. mmmm....
Sweet Chai var god, har litt av det samme snevet som Sweet Chilien i seg, litt sånne sterke krydder. Denne tror jeg blir hyggelig utover høsten og vinteren. :)
Herlige Coop Markeden i bygda hadde søren meg classic. :snill: De bestiller sikkert inn flere til meg hvis jeg vil også. Har ikke opplevd at de har sagt nei enda.
Et te merke som jeg kan anbefale er merket London Fruit & Herb company, og min favoritt er Strawberry & Vanilla Fool . Fåes kjøpt på helsekost til ca 35-40kr pr pk. Lukter fantastisk, og smaker like godt som det lukter:)
Staples har den i magapack på tilbud til 99 denne uka (som minner meg på at jeg må på staples i morra!)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.