– Vi bør starte dagen med en feit frokost som holder oss mett til over lunsjtid. Egg hver dag, kjøttpålegg som salami og skinke, en desiliter fruktjuice. Juice er ingen tørstedrikk, til det fungerer vann bedre. Kaffe med varm melk er også bra. Og brødet skal du bake selv for ikke å bli glutenforgiftet. Kjøpebrød inneholder altfor mye gluten, som gjør tarmen sårbar, og bidrar til at den tar opp mer av de uheldige tilsetningsstoffene som det industribakte brødet er fullt av.
"Det som skjer når man drikker brus med kunstige søtstoffer, er at smaksløkene gir beskjed til bukspyttkjertelen, som stimulerer insulinproduksjonen. Insulin er et fettlagringshormon. Så folk blir like feite, og får like mye diabetes 2 av lettbrus."
Skulle gjerne sett kilde på den. På den utalelsen der, så burde bukkspyttkjertelen ikke reagere på stivelse, ettersom stivelse er ikke søt, før den brytes ned til enkle glukose molekyler, som vi alle vet ikke stemmer. Ergo bukspyttkjertelen reagere når glukosen kommer i blodet.
Det finnes en del av tarmen som føler og gir bekjed til bukspyttkjertelen når et stort måltid er på vei til å fortæres, dessverre vet jeg ikke hvor jeg har kilden i fra. Så ta denne påstanden med en klype salt.
Det ene utelukker jo ikke det andre, da. For meg er det helt logisk at lettbrus stimulerer insulinproduksjonen, og det er ikke første gang jeg leser det heller.
Mens jeg har hørt om veldig mange (inkludert min egen bror) som raste ned i vekt da de byttet ut colaen med cola light. Ikke lett å vite, det der nei. Folk er vel forskjellige.
Går fremdeles ned selv om jeg nå drikker LITT pepsi max nesten hver dag :) Synes den smaker veldig søtt - så det holder med en boks eller en halv liter i løpet av dagen - drikker ikke alt på en gang:)
Jeg drikker ikke brus, men de gangene jeg har fått i meg lettbrus har jeg blitt kvalm og innhul av sult. Det samme med tyggis ... så for meg påvirker det blodsukkeret, mer enn det sukker gjør faktisk. Sukker påvirker meg ikke så kjempemye, egentlig. Merker ikke noe spesielt når jeg spiser sukker - men det er klart at det ikke er bra for kroppen min likevel, da ;)
Kunstig søtningsstoff aktiverer de samme signalene som sukker til Bukspyttkjertelen. Etter en stund blir den lei av å produsere insulin til det sukkeret som aldri kommer allikevel, og produksjonen går ned. Noe som fører til Diabetes. Så mye lettbrus er nok ikke av det beste
Jeg har ikke funnet noen gode kilder enda, men jeg ser flere som sier at det finnes noen folk som er intolerante mot aspartam og at kroppen sender ut insulin da. Men for folk fleste så tror jeg at insulin bare blir trigget av glukose i blodet. Men har som sagt ikke funnet en pålitelig kilde på noen av delene enda.
Men jeg skal prøve å teste dette en dag. På onsdag har jeg fri, så om morgenen skal jeg prøve å lempe innpå med noe kunstig søtning og se om blodsukkeret forandrer seg. Hvis det blir utskilt insulin, så bør jo blodsukkeret gå ned.
Jeg har kuttet ut all sukkerfri brus og annet sukkerfritt for det bare trigga søtsuget mitt. Jeg liker normalt ikke søtt, men jeg "craver" på det hvis jeg først blir trigga. Drikker derfor vann eller farris og holder meg laaangt unna alt som har en anelse søtt i seg.
En gang i verden så var det kun Tab brus diabetikere kunne drikke, IKKE noen andre sukkerfrie bruser nettopp fordi at TAB var den eneste brusen som IKKE skulle trigge.
En dokumentar som gikk på tv for noen år siden påstod at 1/3 personer blir ikke påvirket av lightbrus vektmessig. Det var en dokumentar om ei dame som pøste nedpå med cola zero, med fantastiske vektresultater da hun kuttet brusen ut.
Jeg tror det er individuelt :) Men ikke sunt for noen ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.