< Tilbake til oversikten

Trenger kroppen karbohydrater?

carbz sa for siden:

Dette spørsmålet har kanskje vært diskutert her mange ganger tidligere, så dere får unnskylde om dere er drittleie!
Jeg studerer medisin og vi har hatt et par timer om ernæring der vi har fått vite at kroppen ikke klarer seg uten karbohydrater, da hjernen ikke kan nyttiggjøre seg f.eks fett (som energikilde). Hva tenker dere veteraner her inne om det? Vet dere om noe forskning som motbeviser det? Hadde satt stor pris på svar :)

(beklager om det finnes lignende tråder, kan godt slette denne isåfall)

nellie sa for siden:

Enkelt forklart: den glukosen hjernen trenger klarer den å produsere selv, uten at vi tilfører den:)

Dessuten skal man ikke spise null karbohydrater:)

Supera sa for siden:

Vel, da kan du jo be læreren din nevne ett essensielt karbohydrat. :geip: Kroppen lager karbohydratene den trenger selv hvis de ikke kommer gjennom maten.

Proteiner konverteres til glukose gjennom glukoneogenese i leveren. Så lenge det kommer proteiner i maten, så slipper kroppen å bryte ned musklene. Kroppen bruker også fett til brensel for å konvertere protein til glukose, og "restavfallet" fra fettet er ketoner. Hjernen fungerer fint på 50/50 glukose og ketoner. Og ketoner er faktisk det foretrukne brenselet til hjertet! Hjertet jobber ca 28% bedre på ketoner.

Huldr sa for siden:

Her er jeg delvis uenig med de to andre. Jeg mener at ja, kroppen, nærmere bestemt hjernen, trenger karbohydrater. Hjernen er litt i en særstilling. Den trenger litt sukker (karbohydrater), og ja, det kan lages av kroppen selv, men å lage glukose av protein er en kostbar prosess for kroppen. Og denne prosessen fungerer ikke like bra hos alle.

Men det skal jo ikke så kjempemye karbohydrater til, altså som i et "vanlig" kosthold der det er store mengder karbohydrater. "Lavkarbo" er alt under 150 g karb pr dag så vidt jeg husker (correct me if I'm wrong). Som Nellie sier, man skal ikke spise null karbohydrater (det er det dog delte meninger om her inne). Og man kan spise karbohydrater i begrenset mengde (individuelt fra person til person hvor mye) og være i ketose samtidig, slik at hjernen fungerer på 50/50, slik Aeryth skriver.

Men at hjernen ikke kan nyttiggjøre seg fett ...? Vi trenger fett for at hjernen skal fungere. Hjernen - og øynene - består faktisk stort sett av fett! (Og bl a derfor er det så viktig å få i seg essensielle fettsyrer som omega 3, f eks.)

carbz sa for siden:

(...) som energikilde! Burde kanskje ha skrevet det :)
takk for svar. Hadde gjerne sett at noen kan vise til kilder vdr det dere skriver :) det er ikke det at jeg ikke tror på dere, men det er litt lettere å kunne diskutere med andre dersom man har seriøse kilder å vise til :)

Huldr sa for siden:

Neei, jeg skjønte vel egentlig det :rodme: Måtte bare ta med det poenget, lizm ...

Og jeg skjønner at du trenger litt mer vitenskapelige svar :ja:

Supera sa for siden:

Kilder er det verre med... Jeg leser litt her og der, og lagrer sjelden linken... Men leste en god en for ikke så lenge siden. Og så er denne her fin, selv om den handler om fett og ikke karbohydrater.

jvb sa for siden:

www.matoghelse.no/helse/2009/09/05/livsmedelsverket-med-buksene-nede.aspx

"Menneskets forgjengere før jordbruksrevolusjonen for 10.000 år siden levde i flere hundre tusen år hovedsakelig på lavkarbokosthold. Beregninger viser at de hadde et inntak på bare noen få titalls gram karbo-hydrater per dag, og da brukes fettsyrer og ketonlegemer som energi i de vev som kan bruke slike energisubstrater. Denne mekanismen sparer knappe glukosemengder til vev som må ha det (bl.a. deler av hjernen, nyrene, blodceller, morkake)."

Du kunne jo prøve å sende Dag V. Poleszynski en e-post og høre om han kan utdype nærmere?

carbz sa for siden:

takk for gode svar og linker :)

carbz sa for siden:

Så det stemmer at hjernen trenger glukose som energikilde da?

Øystein sa for siden:

Ja, men det det klarer kroppen fint å produsere gjennom glukoneogenesen, selv om inntaket av karbohydrater er null.

Greddy sa for siden:

Og ja, av de tre makronæring vi får i oss av proteiner, fett og karbohydrater, kan hjernen kun ta karbohydratene for å bruke den direkte (out of the box). Hjernen har sånn bark som hindrer at hjernen ikke kan ta i seg fett direkte. Men hjernen kan også benytter seg av ketoner som dannes av fett som blir nedbrutt ved prossesen glukoneogenese som Aeryth forklarte deg.
Hjernen kan både kjøre på glukose og ketoner. Om glukosen komme fra maten vi spiser? så er svaret nei.

Proteiner blir omgjort til glukose via glukoneogenese i leveren.
Fett blir brutt ned til ketoner via glukoneogenese i leveren.
Ulike typer karbohydrater blir brutt ned til glukose via fordøyelse systemet.
Flere veier til Roma :)

Biggie Small sa for siden:

En bok som burde være pensum er "good calories, bad calories" av Gary Taubes (100kr på CDON f.eks.). Det er selve "bibelen" for meta-forskning tom. 2008 og mye mer informasjon på det meste av signifikant forskning innen fedmekunnskap og metabolisme.

500 sider, tørr men engasjerende skrevet, med 60 sider kun for referansene.

Å bruke denne vil være som et hemmelig våpen for karakterene innen slike fag vil jeg tro. :D

Mvh
Biggie

Greddy sa for siden:

500 tørre sider? Jeg synes den ikke er tør, holder på å lese gjennom lipidhypotese delen. Har ikke vært kjedelig til nå.
Av andre bøker dere kan finne av interesse, er Bedre uten brød av Lutz
Den store kolesterol bedraget av Malcom Kendrick.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.