< Tilbake til oversikten

Trenger kroppen karbohydrater?

carbz sa for siden:

Dette spørsmålet har kanskje vært diskutert her mange ganger tidligere, så dere får unnskylde om dere er drittleie!
Jeg studerer medisin og vi har hatt et par timer om ernæring der vi har fått vite at kroppen ikke klarer seg uten karbohydrater, da hjernen ikke kan nyttiggjøre seg f.eks fett (som energikilde). Hva tenker dere veteraner her inne om det? Vet dere om noe forskning som motbeviser det? Hadde satt stor pris på svar :)

(beklager om det finnes lignende tråder, kan godt slette denne isåfall)

nellie sa for siden:

Enkelt forklart: den glukosen hjernen trenger klarer den å produsere selv, uten at vi tilfører den:)

Dessuten skal man ikke spise null karbohydrater:)

Supera sa for siden:

Vel, da kan du jo be læreren din nevne ett essensielt karbohydrat. :geip: Kroppen lager karbohydratene den trenger selv hvis de ikke kommer gjennom maten.

Proteiner konverteres til glukose gjennom glukoneogenese i leveren. Så lenge det kommer proteiner i maten, så slipper kroppen å bryte ned musklene. Kroppen bruker også fett til brensel for å konvertere protein til glukose, og "restavfallet" fra fettet er ketoner. Hjernen fungerer fint på 50/50 glukose og ketoner. Og ketoner er faktisk det foretrukne brenselet til hjertet! Hjertet jobber ca 28% bedre på ketoner.

Huldr sa for siden:

Her er jeg delvis uenig med de to andre. Jeg mener at ja, kroppen, nærmere bestemt hjernen, trenger karbohydrater. Hjernen er litt i en særstilling. Den trenger litt sukker (karbohydrater), og ja, det kan lages av kroppen selv, men å lage glukose av protein er en kostbar prosess for kroppen. Og denne prosessen fungerer ikke like bra hos alle.