< Tilbake til oversikten

Mat som medisin - en trussel mot legemiddelindustrien?

Moccachita sa for siden:

Jeg er MB-student (mbnorge.info/) og jeg skal skrive en prosjektoppgave nå om mat som medisin. Tittelen på innlegget her er da problemstillingen i oppgaven min. med underspørsmål; 1) kan endret kosthold bedre en bipolar lidelse og 2) fokuseres det nok på kosthold i behandling av bipolar lidelse?

Prøver å finne svar på om endret kosthold(da et kosthold uten melk og gluten, hovedsaklig hveteprodukter, men mer rettet mot lavkarbo kosthold) kan bedre en bipolar lidelse.

Om det kan gjøre at man trenger mindre doser og kanskje i bestefall ingen medisiner? Er det noen som har erfaringer med dette? Både på godt og vondt.

Et annet spørsmål jeg tenkte å ta opp var også om det fokuseres på kosthold i behandling av bipolar lidelse og i tilfelle hvilke kostholdsråd blir gitt? Så har dere opplevd at dette har vært et tema i deres kontakt med behandlingsapparatet?

Og hvilken motstand/skepsis finnes rundt temaet?

Hadde blitt kjempeglad hvis dere kunne svart meg på litt av dette, enten her eller sende meg en PM.

Blir kjempeglad hvis det er noen som vet om informasjon om disse temaene som dere kan tipse meg om!

Echo sa for siden:

Hm, lurer på om ikke det kostholdet du refererer til har vært/prøves i enkelte miljøer på mennesker med autisme og/eller ADHD bl.a også. Hvis du søker på Dr. Reichelt tror jeg du finner en del om det. Det er relativt omstridt. Lykke til da!

Sugarpill sa for siden:

Kosthold har veldig mye å si for oss med ADHD iallefall, det har vært gjort en del forskning på dette. Daniel Amen er vel den en av de fremste ekspertene på dette med mat og psykisk helse, sjekk ut bøkene hans, og nettsidene.

Moccachita sa for siden:

Tusen takk!
Skal sjekkes ut!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.