"Hvis man går over fra høyglykemisk til lavglykemisk mat, vil noen oppleve noe dårligere humør i starten, fordi lavglykemisk kost fører til mindre utskillelse av serotonin og dopamin. Men dette går over og etter hvert som blodsukkeret blir jevnt og man får mer omega 3 fett og protein, får man bra humør igjen. Noen mennesker ser ut til å trenge mer karbohydrat enn andre for å ikke få dårlig humør. Det finnes ikke mye forskning direkte på GI/GL og humør, men noe mer på karbohydrat generelt eller blodsukker og humør.
Mvh Dr. Fedon Lindberg"
I starten da jeg begynte med lavkarbo så merket jeg enorm forskjell på når jeg spiste høykarbo og når jeg spiste lavkarbo..
Men nå merker jeg ingen forskjell lenger:)
Jeg merker ikke betydelig forskjell, bare de gangene jeg spiser høykarbogreier og går ut av ketose - da blir jeg rimelig ulykkelig, men det vil jeg heller tilskrive naturlig skuffelse og ergrelse enn en direkte effekt av maten jeg har spist. :cool:
Er absolutt mindre irritabel og glefsete - men har holdt på et år så det var kanskje på tide? ;) Jevnere humør - før ble jeg j... grinete når det var på tide med mat... nå er jeg jo aldri sulten ... :)
Jeg fikk tips om nattlysolje mot min pms og det funker faktisk. Er langt fra så hissig nå som før.I udos choice er det det, men jeg tar ekstra tilskudd også.
Oh Yes! Jeg ble skikkelig bitchy da vi gikk over til ketogent i juli. Var generelt nedfor, og i tillegg sinna som ei fele. Null sexlyst, og alt var bare dritt.
Men nå, som kroppen har vent seg til ketogent, er humøret jevnt over mye bedre enn før. Litt av hissigheten og evnen til å feiltolke alt er også blitt borte, samt at jeg ikke lenger finnes kranglelysten :p
Aller første gang jeg prøvde meg på ketolyse ble jeg kjempeslapp, småsvimmel og absolutt ikke i perlehumør. Senere har det ikke vært et problem i det hele tatt.
Noen dager i begynnelsen var jeg helt flat i humøret og det var deilig til en forandring. Husker jeg ikke var stressa, sint eller oppspilt om hverandre som til vanlig. Tenkte; yeah, kuult!, men det varte ikke så lenge. Men noe roligere er jeg kanskje faktisk ennå enn før jeg begynte på lavarbodiett. Joda. Det er vel det jevne blodsukkeret sikkert. Digg det. Om det bare fantes en matvare som gjorde at jeg ikke ble så fort sint! Sukk.
Jeg er mye bedre humør nå enn jeg var før:D.Litt små deppa tidligere jeg også .Nå går egentlig det meste enkelt å greit men tror det har me innstillingen vår og da:)Men maten har nok mye å si for hvordan en føler seg det er jo drivstoffet vårt..
Haha, jeg kan nok fremdeles bli ganske så forbanna om omstendighetene er de rette :p
Men kranglelysten, den der litt uforklarlige "jeg er litt sinna men vet ikke hvorfor, så nå prøver jeg å få frem en grunn til å få det ut" er long gone :D
Den følelsen der er totalt borte hjå meg og.
Har fortsatt temprament, men går ikkje lenger med det uforklarlige sinne i meg :D
Kansje noko av grunnen er at energie er så mykje bedre, og at eg får ut "uroen" med å gjere ting/ gå turer etc istaden for hissige "utbrudd" :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.