I kveld står det spaghetti med tomat/kjøttdeig saus (fra glass, ikke hjemmelaget) og ost på menyen. Men spaghetti er jo bare karbo
Ja ja, jeg vet.....ikke ha spaghetti til middag, så :p. Det er bare det at min man skal ha spaghetti MINST 1 gang i uken, og det er det han lager når han har ansvar for middagen (jeg gjør middag 5/6 ganger i uka)
Sausen er jo ikke noe problem. Men hva bruker jeg i stedetfor spaghetti????? Bare sausen er jo ikke et måltid.
Spiser han bare ren tomatsaus og spaghetti? Ikke noe kjøtt i?
Jeg spiser kjøttsaus som den er, evt. med blomkålris eller salat til. Men jeg lager skikkelig kjøttsaus da, med løk, kjøttdeig, hakkede tomater og godt krydder.
Vi har også spaghetti, men da spiser mannen min bare saus og salat. Det er ofte han som lager middag når vi har spaghetti, men han spiser ikke selve spaghettien selv. Han lager tykk, deilig kjøttsaus med masse kjøttdeig og grønnsaker i, og med salat er det helt ypperlig måltid. :)
Jeg pleier å fylle en stor paprika med masse kjøttsaus og ost, for så å gratinere i ovnen når de andre har spaghetti. Aldeles strålende, nydelig måltid:)
Har prøvd å lage det med squash i dag.........laget forresten mat selv da. Mannen min syntes det var for vanskelig, skal bare lage rask spaghetti. Ja, ja fint da, så gjør jeg det selv igjen.
Så merkelig, først sier han at han godt kan hjelpe meg å gå ned i vekt, men om man så spør å gjøre litt ekstra til middagen eller ikke ha sine kaker/kjeks stående på bordet hele kvelden..........Nei, ja, såååå er det for mye å spørre om.
AERGH!!!!!!.........flere med samme problem forresten?
Slaåå av, snakk sammen og bli enig om at å endre kostholdet selv bare for en av dere involverer begge to.
Det er faktisk IKKE lett å være den som ikke legger om kosten heller.. Å tenke helt anderledes om mat i løpet av natta er neimen ikke enkelt. Ta den diskusjonen når dere er mette og orker en prat. Ikke beskyld mannen din for noe, men si at du trenger hjelp til kostendringen og om det kanskje er fint om han klarer å ikke spise kjeks rett foran nesa din sånn i starten. Og godta også at det faktisk kan være vanskelig for ham også.
Når jeg bare er på lavkarbo, ikke ketose, så spiser jeg kokte kikerter til. Du kan ta av litt av sausen og varme dem opp i det, eller bare ha dem i et dørslag og ha kokende vann over.
Jeg bruker bønner eller linser til kjøttsausen (Dersom du spiser ketogent kan du ikke bruke det). Bruker i grunn bønner eller linser til det meste hvor mannen har pasta eller poteter. Koker opp en stor porsjon linser og har stående i kjøleskapet eller så bruker jeg bare avrente kidneybønner eller kikerter på boks. Lettvint, godt og mettende. I stedet for ris bruker jeg revet blomkål.
Jeg vet ikke hordan det er med andre her inne, men jeg syns bare ikke squash eller brokkoli kan måles med pasta. Jeg er pastafreak så det er en av de tingene jeg synder med til tider.
... men for de som er pastafreaker, som meg, går det an å velge fersk pasta. Denne inneholder, ifølge naringsinnhold.no, kun 18,2g karbohydrater pr 100g kokt pasta. Så hvis man ikke lever på ketolyse e.l. er det jo akseptabelt med en liten porsjon i ny og ne :)
Synes det er veldig godt med strimla squash som pasta. Deler den i to på langs og fjerner det i midten, så bruker jeg en skreller eller ostehøvel og lager tynne strimler. Stekes i smør, det går veldig kjapt. Prøvde å koke det i vann, men synes de er bedre surra i smør. Laga også lasagne en dag, med revet squash istf pasta - skulle egentlig ha fersk spinat også, men fant ikke det på butikken. Det gikk like fort å lage som å lage fra pakke. :-)
Resten av familien her i huset følger ikke lavkarbo, så jeg havner ofte i slike situasjoner. Da spiser jeg kjøttsausen og har salat og grønnsaker til. Godt og mettende. :)
Jeg lager ofte spagetti av gulrot med juliennejernet mitt. Så har jeg det et par minutter i mikroen. Perfekt! Passer bedre til kjøttsaus enn squash. Squash er best til carbonara etter min mening.
(Jajdajada jeg vet gulrot vokser under bakken og det der, men når alternativet er mel, er gulrot et meget bedre alternativ. Godt smaker det også.)
Ja. Men sammen med kjøttsausen funker det fint. Jeg ville aldri spist det "bart". Og jeg tåler varm gulrot bedre enn hvetemel uansett, det er snakk om å avveie mulige ulemper.
Edit: Men GB på gulrot er 4 pr 100g mens sukker har 68 så sukker er fortsatt verst. Så i grunnen skal du spise styggmye gulrot før blodsukkeret blir like påvirket.
Oi, sorry, jeg tenkte på GI, men GB er jo viktigere. Men høy GI og lav GB betyr jo at man får en spike i blodsukker altså masse insulin plutselig for så å få blodsukkerfall. Og så var det visst bare nesten like høy GI som sukker (ikke høyere), sorry. :o
Folk skal få gjøre som de vil altså. Du har tydeligvis satt deg inn i dette og har avveid ulempene som du sier. :ja:
Utolig mange bra ideer! Har testa ut blomkål som ris, noe tilogmed sambo synes var en god erstatning. Kanskje det blir "pasta" til middag i dag. Ellers bruker jeg også mye linser og bønner, men jeg følger blodsukkeret mitt, og ikke ketolyse.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.