< Tilbake til oversikten

Kaffe

Nero sa for siden:

Skal man ikke drikke kaffe når man er på ketolysekur?
Ser at mange har byttet den ut mot te.

Why? :)

Rin sa for siden:

Det store flertall tåler koffein helt fint, såvidt jeg har oppfattet, men hos noen stimulerer det sult og søtsug - det må man finne ut selv, i alle tilfelle.

Yonah sa for siden:

De aller fleste fortsetter vel å drikke kaffe ettersom jeg skjønner og har oppfattet. Jeg drikke kaffe, men å lære meg å drikke den uten søtt til var en tilvenning. Kaffe kan gi søtsug hos noen, så det kan vært lurt å ha det i bakhodet.

MaritR sa for siden:

Drikker svart kaffe selvom jeg er i ketose, men har oppdaget at jeg faktisk drikker mindre kaffe nå enn jeg gjorde før jeg startet med ketogen diett. Har rett og slett ikke så lyst på kaffe lengre:eek:

Bøtt sa for siden:

Jeg drikker like mye kaffe som jeg gjorde før jeg ,så det har ikke hatt innvirkning på ketose elle vekt tap hos meg.

paprika sa for siden:

Jeg er helt totalt avhengig av kaffe:)

annepannekanne sa for siden:

Jeg har akkurat begynt på Atkins induksjon, og min store sort er å droppe kaffe med litt melk. Drikker vanligvis ganske store mengder kaffe, så jeg mitt mål blir å kutte ned, et par (mindre) kopper svart kaffe + at jeg har kjøpt koffeinfri kaffe som jeg kan drikke litt mer av. Men det er jo ikke det samme uten melk i.

Jeg foretrekker kaffe med melk, og liker ikke så godt fløte i den. Det er jo ikke snakk om mange dråpene, men jeg blir ikke helt klok på hvorfor jeg ikke kan putte litt skummamelk i min koffeinfrie kaffe istedet for kremfløte? (Jeg skjønner at fett er mettende og derfor skal jeg velge det, men når det gjelder kaffe så er det jo mest for kos)

Har lest boka, men hopper frem og tilbake- så kanskje jeg har oversett hvorfor... Noen som vet?

Kira71 sa for siden:

Det er jo forsåvidt ingenting som er "forbudt" når man er i ketose, så lenge du holder deg til dine antalll karbohydrater. 10 ml lettmelk gir ca 1/2 g karbo, 20 ml gir deg 1 gram. Så bruker du det i kaffien, er det bare til å ta det med i regnskapet over karber. Jeg elsker fløte i kaffien, men har jeg det ikke tilgjengelig, tar jeg en liten skvett melk, uten at det har gått utover kuren. Så kos deg med din skvett melk du, og få heller i deg fettet et annet sted :)

takk :) da får jeg igjen kosen min!

(men merket plutselig at jeg ikke er like kaffe-sugen som før...kanskje en bi-effekt? :)

Hamster59 sa for siden:

Hei Annepannekanne. Hvis du ikke er så glad i fløte, kan du jo bruke helmelk i kaffen. Da får du litt mer fett i deg enn hvis du bruker skummet melk.

nja...foretrekker skummamelk i kaffen, lett til nød...(Mormor blir aldri klok på hvordan jeg kan foretrekke dette over kaffefløte...hahaha) men liker ikke fett i kaffen, blir bare feil for meg :)

Fofa sa for siden:

Jeg kan bare ikke drikke svart kaffe...MÅ ha suketter og fløte/melk i den...:rolleyes: SÅ, da bør jeg vel bare kutte hele greia..:confused:

Gerrard sa for siden:

Jeg drikker forholdsvis mye kaffe. Noen ganger bruker jeg fløte i den for å få i meg ekstra med fett. Funker veldig bra for meg... drikker mye vann i tillegg.

Tror kunstige søtningstoffer er mer stoppere enn kaffe og fløte.. :-)

Nero sa for siden:

Har funnet ut at det er karbo i kaffe!?
Se nederst på denne tabellen: www.iform.no/pub/art.php?id=417

O.4 gram pr. 100 ml.

Hvis en kopp er 200 ml - og jeg drikker 4-5 om dagen, blir jo det 3-4 gram karbo ekstra hver dag!
Hmm....de karboene skla jeg jo bruke på mat :mad:

katten sa for siden:

I følge næringsinnhold.no er det ingenting www.næringsinnhold.no/kaffe-traktet-kokt.html

Tror du kan ta det heilt med ro, og nyte kaffen din :D
Det gjer eg, og eg går ned jevnt og trutt ;)

Gange sa for siden:

Er student, hadde dødd uten kaffi ;)
Heldigvis så får eg ikkje noko særleg søtsug av det uansett, kaffien i seg sjølv er fantastisk.

Nero sa for siden:

Tenkte på en ting....kanskje de mener at det er o.4 gram karbo i 100 gram malt kaffe. Ikke i 100 gram ferdigtraktet.
Da stiller saken seg annerledes :)

katten sa for siden:

Det kan tenkes ja :D

E må innrømme at e e totaltavhengig av kaffien min. Må ha kaffi om morgon. Og litt om ettermiddagen :D

Nicpins sa for siden:

Jeg må ha Rødmixrullings attåt kaffen jeg, så det er bra at ketolysekuren ikke er en røykesluttkur :D Ihvertfall gir den røyksug hos meg...men forholdsvis lite karber i nikotin da. :p

Carisma sa for siden:

Melk har mye melkesukker og anbefales derfor ikke (nesten dobbelt så mye som fløte). Særlig de som er insulinresistente bør holde seg unna melkesukker fordi det påvirker insulinutskillelsen kraftig.

Når det gjelder kaffe så drikker jeg endel kaffe på jobb. Før brukte jeg kaffe for å stille sulten (på høykarbo-slanking), så for meg betyr den definitivt ikke søtsug. Har aldri skjønt det med kaffe og søtt egentlig.
Men jeg har begynt å fylle koppen halvfull i stedet for full hver gang (blir jo ofte stående igjen en halvfull kopp kald kaffe uansett), og drikker dobbelt så mye vann som kaffe.

Rin sa for siden:

Jeg har heller ikke noen kaffe+søtt-assosiasjon, har aldri hatt det. Kaffe+røyk, derimot... :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Åh ja! Jeg gikk over til å bare drikke te i en mnd jeg når jeg slutta å røyke. Bare jeg lukta kaffe ble jeg superrøyksjuk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.