< Tilbake til oversikten

Quiche

nonta sa for siden:

Blir litt fort lei av egg, trengte litt variasjon, og dette ble ganske godt...

Paibunn (valgfritt):
125 g fryst butterdeig, glutenfri.
Tines, kjevlet ut med bakemix mellom 2 ark bakepapir.
Prikkes, steikes i ovnen 200g ca 10 min. (Ha på bønner el mandler som var det jeg hadde når den steikes for at den ikke skal blåse seg opp)
(Karbo: ca 26 g pr 100g)

Fyll:
Del et blomkål hode i buketter og dampkok i mikroen (en dæsj vann i plastikk bollen, full guffe i 3 min med plastikk folie over.)

Stek ei pakke bacon

Baconfett, most blomkål, ca 1,5 dl rømme, ca 2ss ferskrevet parmesan, revet muskattnøtt og ca 2-3 ss smøreost på tube m/ blåmuggost blandes, legges på bunnen. Salt og pepper.

6 egg, 6 ss fløte mixes. (ev vann) Ha baconbitene oppi. Helles over fyllet.

Steikes til fyllet er stivt. (Tok ikke så lang tid)

Mild smak, god med litt pesto på toppen ved servering :-) Funker like godt uten bunn, bare ha i bakepapir og smør forma. Blomkål var det jeg hadde i hus. Godt med brokkoli også..

Annhild sa for siden:

Kan du bruke butterdeig på ketolyse da?

nonta sa for siden:

som sagt, valgfritt med butterdeig... I utgangspunktet ikke lov, så kommer det jo an på hva du tillater deg selv da, og ikke minst hvor stort stykke du har tenkt å spise... ;-) Det ble vel rundt 30g karbo i deigen totalt sett.

Tarato sa for siden:

Jeg ser det er lenge siden denne tråden ble startet men tar sjansen lell. Glutenfri butterdeig har jeg aldri hørt om før; men skulle gjerne visst hvor jeg kan få tak i den! Ser du dette innlegget (eller andre) så setter jeg pris på å vite mer!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.