Anwell sa for siden:
Spiser en del fett, men skal jeg ikke det da? Er ikke direkte vondt, men litt Ømt
Vil ikke bli redd for fett igjen, hva kan vaere problemet?
Anwell sa for siden:
Spiser en del fett, men skal jeg ikke det da? Er ikke direkte vondt, men litt Ømt
Vil ikke bli redd for fett igjen, hva kan vaere problemet?
Megvel sa for siden:
Hvor i forhold til navlen? Over, under?
Anwell sa for siden:
ved siden av til under vil jeg si.
Megvel sa for siden:
Det er vel der blindtarmen er? Blir det verre (skikkelig au) så er det tur til legevakta...
Anwell sa for siden:
vel er ikke direkte vondt, og hadde det ikke for jeg begynnte paa lavkarbo. saa lurte paa om det hadde en sammenheng?
paprika sa for siden:
Jeg gjetter på gallestein. Er det litt under høyre ribbeinsbue? Hvis blindtarm vil smerten sitte midt mellom navlen og høyre lyske. Mange som har gallestein, får anfall og begynnende smerter pga stort innttak av fett. Galleblæra slipper ut galle i forhold til mengden fett vi får i oss. Med andre ord: den skiller ut mer galle når du spiser mye fett, og dersom du har noen steiner eller grus i galleblæra, er det veldig mulig at de vil blokkere og lage ugreie. Gallestein er IKKE farlig, men kan føre til enorme smerter etterhvert. Jeg råder deg til å gå til legen og forklare problemet. H*n vil antagelig henvise deg til ultralyd. Dersom de finner gallestein på ultralyd, blir du henvist videre til operasjon for å fjerne galleblæra. Du trenger ikke være redd for å fjerne den, den er ikke noe du egentlig har bruk for. Leveren vil fortsette å skille ut galle gjennom de gallegangene som går direkte til tarmen. Andre tegn på gallestein kan være sterk halsbrann og smerter i ryggen. Typiske anfall når det er fullt utviklede gallesteinsanfall, er vanvittig smerte som sprer seg som et belte under ribbena. Høres ikke ut som du er der, men jeg tipper dog at dette er en begynnende gallesteinproblematikk.
Du kan vente å se om smertene blir verre etter at du har spist mye fett eller ei. Dette er ikke alltid regelen, men mange får større smerter en stund etter fettrikt måltid. Hvorvidt du bør spise mindre fett, må du vurdere selv. Det er klart at smerten vil bli mindre dersom du spiser lite fett, men det er jo egentlig bare å skyve problemene foran deg. Dersom du har gallestein er det like greit å bli kvitt galleblæra, men det kan jo hende du vil være forsiktig med fett for å unngå anfall før operasjonen. Lykke til!
ada-emilie sa for siden:
Hvor lenge har du hatt vondt og har det vært på samme sted hele tiden? Kan det være tykktarmen; forstoppet?
Anwell sa for siden:
Naa er det venstre siden, veldig merkelig. Kan det fortsatt vare et galle problem da?
Vil ikke si jeg er i noe smerte, mer litt øm. Skal nok ta turen til legen. Men litt greit å vite om andre har hatt samme problemet.
Kan man vare forstoppet selv om man har vert på toalettet i dag? er det mulig
paprika sa for siden:
Dersom du har vært på toalettet og alt var normalt, er det lite trolig at det dreier seg om forstoppelse. Smerter på venstre side uten at det samtidig er vondt på høyre, er ikke vanlig for gallestein. Uansett, ta deg en tur til legen. Det er fint å finne ut av slike vondter, særlig i magen. Lykke til!
Anwell sa for siden:
Var nok forstoppet ja:eek:
Tok noe fiber i går og drakk mere vann, redd jeg ikke har drukket nok. Trodde kanskje det var enten galle eller blindtarmen siden det var bare på høyre siden, men siden det flytte på seg så hehe..
var på toalettet i går men var ganske hard :o og ikke mye, men idag løsnet det. trallalla
har den deilige gode følelsen i magen nå. Trodde jeg ikke trengte noe spesielt med fiber bare jeg fikk nok fett jeg da?
Tusen takk for alle svar. :)
Larsenb sa for siden:
Hei! Kom inn på denne siden og søkte på "vondt", og finner innlegg med samme plagene som jeg har. Det er 4 gang jeg forsøker med å redusere karboinntaket, og hver gang har jeg fått vondt i høyre side. Har tatt flere prøver uten at noe er funnet som kan tilsi disse smertene. Fikk mistanke til lavkarbodietten for en måned siden, og har siden spist normalt. Startet på nytt den 20. og fikk vondt etter 5 dager.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.