< Tilbake til oversikten

Meierismør vs andre smørmerker

katten sa for siden:

Hei.
Lurer på kva slags smør eg kan bruke?
Tåler ikkje hverken smak eller lukt av meierismør.

Har brukt melange når eg treng, men veit at dette er usundt smør.

Nokon gode råd?

ada-emilie sa for siden:

Du kan steke med cocosa og bruke en type ekstra virgin oil eller cocosa over maten.

Areola sa for siden:

Melange er ikke smør i det hele tatt - det er margarin. ;)

Iset sa for siden:

Cocosa ja. Jeg hadde aldri brukt margarin fremfor smør altså, da heller kokosfett.

Iset sa for siden:

Og jeg gråter litt inni meg hver gang noen kaller margarin før smør, det er akkurat som å kalle mekanisk utbeinet kjøtt for indrefilet. :p

katten sa for siden:

Beklager så mye til dere begge to :D
Veit jo at smør og melange er som hummer og kanari :D

Men smaker ikkje kokosfett litt kokos da?
Kan det brukes i baking istaden for meierismør?

Kitt sa for siden:

Det finnes to typer cocosa. En med og en uten kokos smak! Den uten er glimrende til å steke i!:D

Går det an å ikke like meierismør???:eek:
Er du sikker på at det du har smakt på ikke har stått fremme for lenge???
For den lukten og smaken takler ikke jeg heller! Men kaldt meierismør rett fra kjøleskapet lukter ikke noe som helst og smaker lite annet enn salt!

Kviteseid smør derimot, som jeg nettopp har lært er laget av rømme, det smaker våt ull!:eek: Syns jeg!;)

katten sa for siden:

Ja det går ann :D Spesiellt når ein forspiste seg på det som lita jente, og endte med kvalme og oppkast... :eek:

Kor fer e tak i cocosa? Bur litt på "landet" og har ikkje sett det i kjøledisken hos dagligvareforhandleren her :_oppgitt:

Kitt sa for siden:

Jeg forspiste meg på After Eight og spøy i 2 dager. Spiser det den dag i dag, jeg! Men så er jeg litt rar også, da!:p

De aller fleste helsekostbutikker har cocosa. Mener også at det er flere nettbutikker som fører det! Google litt kanskje!:)

Cyan sa for siden:

Hvordan kam du si noe sånt om Kvitseidsmøret?!? Det som er så godt! :eek:

Kitt sa for siden:

Jeg har prøvd, tro meg, men det passet bare ikke min gane!:o

(Kan ikke fordra å si at jeg ikke liker ting!:p)

Gracella sa for siden:

Jeg synes også at det var "litt annerledes" smørsmak av Kvitseidsmøret...ikke helt etter min gane, dessverre.

katten sa for siden:

Det er vel det eg kan si om meierismør også.

Men kan man bake av cocosa?

Finnes det andre gode smør-alternativer?

ada-emilie sa for siden:

Du kan prøve tahini. Det er godt på bakst. Cocosa og tahini (kjøp den fra Monk) fåes på hesekost.Jeg synes olivenolje på bakst og alt mulig annet er godt også jeg.

Cyan sa for siden:

Jeg er heller ikke meierismørfan, men liker kvitseidsmøret så det kan kanskje være noe å prøve?

katten sa for siden:

Hehe to sjeler og ein tanke :D
Eg har akkurat vore i butikken og kjøpt kviseidsmør.
Skal steike kotlettene mine i det no, så kryss fingrene for meg :rolleyes::D

Kitt sa for siden:

Smakte det???:confused:;):D

nonta sa for siden:

Det er vel ikke så lett å steike i tahini... Men sikkert bra i bakst, har jeg aldri tenkt på! :D

Ellers synes jeg at usalta meierismør har en annen smak enn det vanlige.

Eller du kan bruke ghee (klaret smør), men det er vel heller ikke så lett å få tak i der du bor. Prøv å lage det selv, hvis du liker det kan du jo be kjøpmannen din om å ta det inn for deg, Tine har det som "klaret smør"
Det får en annen smak enn vanlig smør, mildere ?

Når du lager det selv smelter du vanlig smør. Når det skiller seg (melkeproteinet og saltet legger seg i bunnen) øser du forsiktig opp alt utenom bunnfallet. Dette er da klaret smør, (nam nam)og dette tåler å brukes på høy temperatur ved steiking)

Cocosa er jo bra, men litt for dyrt synes jeg, fett er jo noe det går endel av her i huset...;)

katten sa for siden:

Det smakte fortreffelig :D

Førte fløtesausen min til nye og uante høyder :D
Mannen min og eg satt her og smatta i kor.

Er spent på kordan det vil smake i bakst :)
Nokon som har prøvd?

Titania sa for siden:

Bremykt er greit, om du liker smaken. Det er en blanding mellom meierismør og rapsolje og begge er ok fett

Supera sa for siden:

Åh, lager Tine det? Da skal jeg be coopen her ta det inn for meg. De sier aldri nei! :snill: Ser at Tine har ett spann på 4 liter og en type som heter "Farm Ghee" på 2 liter. Noen som vet ca hvor mye sånt koster?

nonta sa for siden:

Jeg har "farm ghee" 2 ltr. Den kosta ca 150, husker ikke hvor mye den andre kosta. ..og 2 ltr er ei god bøtte, kommer til å ha den en stund :-) Det var på asiatisk butikk i Kristiansand. - Og fordi den holdt på å gå ut på dato fikk jeg den for 75! et kupp:-) :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.