< Tilbake til oversikten

Ketose, hva er normal vektnedgang?

Kebabslasken sa for siden:

Jeg har snart vært i ketose i 2 uker, og godt ned 4-5 kilo. Kompis av meg som anbefalte denne type "slanking" gikk ned 10 kilo første uka 12 kilo totalt. Også fortsatte han å drikke øl å spise vanlig igjen, gikk opp 2 kilo på ett år etter det. Det er ikke planen min, da kroppen min er garantert hadde fyki opp igjen etter kort tid... Men hva kan man forvente?? Var jo en sann fornøyelse å gå på vekta igjen de første dagene, men nå har det stoppet helt opp! Og det er vel mest fordi jeg har kvittet meg med mye vann...

Kan noen fortelle meg hva jeg burde forvente videre og evt. hvilke vegger jeg må bestige?

nellie sa for siden:

Finnes ingenting som heter normal vektnedgang.
Du kan gå ned 100 gram i uka, du kan gå ned 500 gram i uka, du kan gå ned to kilo i uka.
Innimellom kan det stoppe opp. I perioder som kan vare lenge leeeeenge. Og innimellom så raser kiloene av.

Det fornuftige er å ligge på et vekttap på maks 0.5-1 kilo i uka. Men det er ikke noe garanti at man går ned over 0.5 kilo av den grunn.

Kebabslasken sa for siden:

Hørt rykter om at man skal "lure" kroppen med å spise litt karbohydrater en kort periode for å få satt i gang forbrenninga igjen, da kroppen visstnok blir litt forvirra?? Kommentarer?

Når man bare forbrenner fett og er i en ketosefase kan jeg faktisk ikke forstå at man i noen tilfeller kun kan gå ned 100gr. Eneste energien som gjør at man i det hele tatt kan bevege seg er jo fett!!

Kitt sa for siden:

Den første veggen du må forsere, er tanken om at vi alle er like og at kroppen er en maskin du kan stille inn på ønsket vekttap pr dag!:p

Er ikke sånn det virker, skjønner du!;)

Det er kanskje litt tidlig å tenke på oppkarbing etter snaut 2 uker. Det er noe du kan prøve når du har gjort alt annet riktig og vekten har stått stille i mer enn 4 uker!:)

Carisma sa for siden:

Hvis han gikk ned 10kg første uka hadde han eklstremt mye vann i kroppen! Så se på det som positivt at du ikke går ned like mye og fort, for da samler du ikke så mye vann... :ja:

LenaBeatrice sa for siden:

La oss si at du spiser for mye fett i kosten...du vil da fortsatt være i ketose, men du kan spise så mye at kroppen ikke har behov av å hente så mye fra energilagrene på kroppen.
Resultatet = dårlig/ingen vektnedgang.

Nerthus sa for siden:

Ser du går på spis-deg-slank, antar du da får ferdigmat levert? Hvis du gjør det syns jeg du skal la være å bekymre deg for vekta i en periode. Den maten du får levert er ferdig veid og talt opp, og så lenge du ikke har i deg andre ting utenom så får kroppen din jobbe i fred med å "lære seg" å forbrenne fett. Det kan ta fra 2-8 uker - det er helt individuelt.

Drikk MYE vann og nyt at du slipper å planlegge maten... nå vet ikke jeg om du skal gå over til å lage maten selv etterhvert - for da kan det være greit å begynne å begynne å sette seg inn i mengder, kcalorier og næringsforhold karbo/protein/fett.

Jeg vet ikke hvor stor du er - menyene til spisdegslank har forskjellig kcaloriinnhold. Er du en stor kar som skal ned mye bør du spise mer mat enn en mindre kar... så pass bare på at du ikke spiser for LITE og dermed setter kroppen i sparemodus :)
Ved tidligere GR-kurs (ikke for å skryte av DET da...) møtte jeg ofte menn som fulgte kuren (mente de) - men de klarte ikke å spise all maten de skulle - og trente en time hver dag - og forsto ikke hvorfor vekta sto stille... så spis nok mat! :) Derfor lavkarbo er så genialt fordi med fett trenger man ikke spise samme MENGDER mat som tidligere :)

Nerthus sa for siden:

Eller så har du så sær kropp at du ikke finner utav hvorfor det stopper opp jevnlig... ;) Det kan være hormonelle ubalanser også som påvirker vektnedgang.
Tenk at jeg spiste 1600 kcal pr dag i et halvt år før jeg begynte på lavkarbo, gikk raskt tur 1 time hver dag - i tillegg til at jeg trente tungt styrke 4 ganger i uka... og gikk opp i fettmasse.... FESTLIG!!! Nå på lavkarbo med omtrent samme kcal men kun 20g karbo pr dag UTEN trening går jeg VANLIGVIS ned litt under en kg i uka (har stått stille et par uker - men antar det skyldes en blanding av at jeg har gått ned snart 10 kg, stress, og tilbakeføring til hverdagen etter 4 uker ferie (der jeg HOLDT vekta!)).

nellie sa for siden:

Lurer på om det er lettere for gutter? De har jo liksom ikke de samme hormonene som klusser til..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.